شناسه خبر : 432907
تاریخ انتشار :
واکاوی دلایل تحرکات مثبت در گروه خودرویی

واکاوی دلایل تحرکات مثبت در گروه خودرویی

خودرونگاران- امروز سه شنبه ۱۹ بهمن ماه، گروه خودرویی شروعی سبز داشت اما در ساعات پایانی معاملات از رشد قیمتهای گروه کاسته شد و چراغ قرمز بسیاری از نمادها روشن شد، لذا نهایتا شاخص گروه خودرو و ساخت قطعات با ۱۹۷ واحد افزایش معادل ۱ درصد در مدار ۱۸ هزار و۲۶۳ واحد قرار گرفت.

به گزارش خودرونگاران به نقل از عصر خودرو، امروز سهامداران تعداد 169میلیون سهام و حق تقدم خودرویی را به ارزش 23 میلیارد تومان در 11.8 هزارنوبت معاملاتی دست به دست کردند که  در مقایسه با دیروز فرسایشی بود، در این بین خساپا  با حجم تقریبا 77 میلیونی و ارزش معامله‌ای حدود 10 میلیارد تومان صدر نشین در حجم و ارزش معاملات بود.
 خودرویی ها  که امروز را به پیشتازی خاهن اکثرا با معاملات مثبت آغاز کرده بودند، از نیمه دوم معاملات رفته رفته عقب نشینی کردند، به طوریکه نماد خودرو به رشد 0.7 درصدی در قیمت 2,901 ریال و خساپا به رشد 2.7 درصدی در قیمت پایانی 1,254 ریال رضایت دادند، همچنین شاخص بورس تحت تاثیر معاملات خساپا 31 واحد مثبت بود.
 در خصوص ایران خودرو نیز ذکر این نکته ضروری است که علاوه بر بپارس و خگستر، سرمایه گذاری سمند برای بازپرداخت بدهی های لیزینگ خوردو کار وارد عمل شده است.
روز قبل سهامداران عمده این دو غول خودروسازی به حمایت از سهمشان پرداختند، لذا نیوان ابتکار  3 میلیون، ورنا 2 میلیون و رادین 1 میلیون خریدار نماد خساپا و سرمایه گذاری ملی خریدار 530 هزار از نماد خودرو بود.
 همانطور که پیش تر اشاره شد، نماد خاهن در گروه خودرو پیشتاز در جذب نقدینگی بود، این سهم با توجه به صدور مجوز افزایش سرمایه 100 درصدی ، در آستانه مثبت کامل و قیمت 3,497 ریال صف خرید بود، گرچه به مرور از حجم صف خرید نماد کاسته شد ولی تا پایان معاملات صف خریدش را حفظ کرد.
خاهن پس از افزایش سرمایه 128 درصدی از محل تجدید ارزیایی دارایی ها که طی خرداد 955 قطعی شد تاکنون بیش از 200 درصد بازدهی نصیب سهامداران کرده، اما صف امروز نماد به دلیل انتشار خبر افزایش سرمایه دیگر از محل آورده بود، لذا مشکلات زیان انباشته شرکت در حال حل شدن است.
پس از خاهن، خلنت نماد دیگری بود که صف خرید سبکب در قیمت 2,565 ریال در آستانه 55 درصد مثبت تشکیل داده بود.
در طرف مقابل نماد خاور با صف فروش سنگین 1755 میلیونی اش قرار دارد که البته در ابتدای بازار صف فروش حجم بیش از 200 میلیونی داشت ولی با حمایت حقوقی صف فروش کم حجم تر شد، لذا درمجموع امروز خاور افت 3.52 درصدی در قیمت پایانی 1,096 ریال را با 1 میلیون حجم معامله ثبت کرد.
نمادهای دیگر همگی متعادل منفی و مثبت بودند، از 29 نماد معاملاتی 10 نماد کاهش قیمت پایانی و  18 نماد افزایش قیمت داشتند، نماد خمحور نیز تنها نمادی بود که با 2درصد افت قیمت معامله، قیمت پایانی اش در صفر تابلو معامله شد.
 در پایان گفتنی است گروه خودرو در روند صعودی و رو به بالا قرار ندارد و حرکات اخیر  صرفا  یک اصلاح رو به بالاست.
 حجم معاملات نیز همچنان ناامید کننده است که حکایت از خروج پول قدرتمند از بازار دارد، باتوجه به اینکه نرخ بازده بدون ریسک( نرخ بانکی) معادل 20% و پی به ایی آن 5 واحد در مقابل پی به ایی 7 واحد بورس قرار دارد، بازار برای رشد و غلبه بر بازدهی بدون ریسک کار بسیار سختی در پیش دارد.

 
 

کلید واژگان
نظرات

نظر شما

: : :
ایساکو

آرین پارس موتور

کرمان موتور

ایران خودرو

مدیران خودرو

ایلیا خودرو



پرشیا خودرو

تابلو نرخ
اینفوگرافی


کلیه حقوق این سایت برای خودرونگاران محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

khordonegaran
Copyright © 2021 www.‎khordonegaran.ir‎, All rights reserved.