شناسه خبر : 553551
تاریخ انتشار :
افزایش 238 درصدی تولید کامل خودروسازان
در ۵ ماهه امسال صورت گرفت

افزایش 238 درصدی تولید کامل خودروسازان

خودرونگاران_ طی پنج ماه نخست سال جاری دو خودروساز بزرگ کشور بالغ بر 315 هزار دستگاه خودرو کامل تولید کردند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 283 درصد افزایش یافته است؛ از سوی دیگر تولید خودروهای ناقص این خودروسازان در این مقایسه آماری 82 درصد کاهش را تجربه کرده است.

به گزارش خودرونگاران به نقل از ایسنا، طبق آمار این سازمان (دفتر صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت) تولید خودروی کامل توسط دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا از 82 هزار و 447 دستگاه در پنج ماهه نخست سال گذشته به 315 هزار و 815 دستگاه در مدت مشابه سال جاری رسیده و بدین ترتیب رشد 283 درصدی داشته است. 

همچنین در این مدت کاهش 85 درصدی تولید خودروی ناقص توسط دو خودروساز بزرگ ایجاد شده و خودروهای ناقص ایران‌خودرو و سایپا در مجموع پنج ماهه امسال (که احتمالا مربوط به تولید دوماهه فروردین و شهریور است؛ با توجه به تولید خودروهای کامل و عبور مستقیم از ابتدای خرداد ماه) از 276 هزار و 491 دستگاه به 41562 دستگاه رسیده است.

طبق آمار، با توجه به پیگیری روند نزولی تعداد خودروهای انباشته در کف پارکینگ خودروسازها، در پنج ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تعداد خودروهای موجود در پارکینگ ایران‌خودرو و سایپا با کاهش 94 درصدی از 130 هزار و 854 دستگاه به 7668 دستگاه مواجه شده است.

تعداد تعهدات کل دو شرکت بزرگ خودروساز کشور از 543 هزار و 66 دستگاه به 468 هزار و 617 دستگاه از ابتدای امسال تا پایان مرداد ماه رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش 14 درصدی را ثبت کرده است.  همچنین تعداد تعهدات معوق شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا از 30 هزار و 773 به 21 هزار و 640 دستگاه رسیده است.

دو شرکت بزرگ خودروساز کشور از ابتدای سال 1401 تا پایان مرداد ماه 433 هزار و 377 دستگاه تحویل مشتریان داده‌اند که نسبت به 339 هزار و 453 دستگاه خودرو تحویلی در پنج ماهه 1400 قریب به 28 درصد بیشتر است.

طبق آمار دفتر صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت، در مجموع  تولید انواع وسائط نقلیه در پنج ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش 10 درصدی جریان تولید را تجربه کرده و از 382 هزار و 491 دستگاه به 422 هزار و 78 دستگاه افزایش یافته است.

در مدت مذکور سال جاری 370 هزار و 48 دستگاه سواری ( با رشد شش درصدی)، 806 دستگاه ون (با رشد 550 درصدی)، 40 هزار و 800 دستگاه وانت (با رشد 46 درصدی)، 9678 دستگاه کامیونت، کامیون و کشنده (با رشد 176 درصدی) و 746 دستگاه مینی‌بوس و اتوبوس (با رشد 12 درصدی) تولید شده است.

تثبیت جریان تولید، دستیابی به عبور مستقیم بالا و تغییر ترکیب سبد خودروسازان با پلتفرم‌های جدید

شایان ذکر است که عبدالله توکلی لاهیجانی- مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت- در حاشیه نمایشگاه تحول صنعت خودرو- افزایش تولید در صنعت خودرو کشور را نویدبخش آینده‌ای روشن و مقدمه‌ای بر جهش تولید صنعت خودرو طی سه سال آینده دانسته و اظهار کرد: در گذشته، خودروسازان تولید خودروهای در جریان ساخت (ناقص) را که قابلیت عرضه به مشتری نداشت را هم به‌عنوان آمار تولید اعلام و منتشر می‌کردند اما در دولت سیزدهم، با تفکیک و شفاف‌سازی شاخص‌های خودروی کامل، خودروی در جریان ساخت و خودروی درصدد تولید عبور مستقیم، در حقیقت معیاری شفاف برای پایش تولید خودروسازان تعریف شد.

وی تاکید کرد: از خرداد ماه سال جاری، تولید خودروهای کسری‌دار در کشور متوقف شده و خودروهای دارای کسری‌ باقیمانده از گذشت نیز، طی چند ماه آینده تکمیل و عرضه خواهند شد.

این مقام مسئول در وزارت صمت ضمن اشاره به اینکه در تولید سال جاری، ترکیب خودروهای جدید و افزایش میزان تولید خودروهای مبتنی بر پلتفرم‌های جدید، هدف‌گذاری شده است، تصریح کرد: در دوره تحولی صنعت خودرو دو اتفاق مهم در حوزه تولید درحال رخ دادن است؛ اتفاق اول تثبیت جریان تولید و دستیابی به عبور مستقیم بالا در تولید و اتفاق دوم، تغییر ترکیب سبد تولید خودروسازان مبتنی بر خودروهای بر پایه پلتفرم‌های جدید است.

توکلی لاهیجانی ایجاد هم‌افزایی و تکمیل زنجیره ارزش پراکنده در کشور از طریق همکاری و تعامل فعالان عرصه خودروسازی را یکی از مهمترین ارکان نمایشگاه تحول صنعت خودرو برشمرده و گفت: صاحب صنعت شدن در بسیاری از کشورها با ایجاد هم‌افزایی میان همه صنایع اتفاق می‌افتد. حضور شرکت‌های دانش‌بنیان و جوانان تحصیل‌ کرده در عرصه برقی‌سازی، اتصال‌پذیری، خودروهای خودران و حمل ‌ونقل اشتراکی، نقطه قوت سیاستگذاران صنعت خودروی کشور است.


نظرات

نظر شما

: : :
ایساکو

آرین پارس موتور

کرمان موتور

ایران خودرو

مدیران خودرو

ایلیا خودرو



پرشیا خودرو

تابلو نرخ
اینفوگرافی


کلیه حقوق این سایت برای خودرونگاران محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

khordonegaran
Copyright © 2021 www.‎khordonegaran.ir‎, All rights reserved.