شناسه خبر : 556000
تاریخ انتشار :
سیاست تکلیفی این بار در مورد دوگانه‌سوزها

سیاست تکلیفی این بار در مورد دوگانه‌سوزها

خودرونگاران - هیات دولت در شرایطی خودروسازان را مکلف کرده که 20درصد از تولیدات خود را به تولید خودروهای دوگانه‌سوز اختصاص دهند، که تولید دوگانه‌سوزها به دلیل کاهش تقاضا و همچنین تحریم خودروسازی طی سال‌های اخیر با کاهش جدی مواجه بوده است. برای مثال میزان تولید این دست از خودروها در سال 1400 به میزان 12هزار و 396 دستگاه بوده که این میزان نسبت به سال 99 کاهش قابل‌توجه 50درصدی را نشان می‌دهد. تکلیف خودروسازان به اختصاص 20درصد از تولید خود به دوگانه‌سوزها درحالی است که آمار تولید خودرو در سال 99 به حدود 984هزار و 500 دستگاه می‌رسید. یعنی در سال گذشته تنها حدود یک‌درصد از خودروهای تولیدی دوگانه‌سوز بوده‌اند.

به گزارش خودرونگاران  به نقل از دنیای اقتصاد، علل و عوامل مختلفی را می‌توان در کاهش تولید دوگانه‌‌سوزها موثر دانست. علت اول قیمت بالای تولید خودروهای دوگانه‌سوز برای خودروسازان است. تولید این دست از خودروها به دلیل تحریم هزینه بیشتری را برای خودروسازان در پی دارد، این در صورتی است که با توجه به قیمت‌گذاری دستوری خودروسازان سودی نیز از دوگانه‌سوز کردن خودروهای خود نمی‌برند و انگیزه‌ای برای این کار ندارند. در طرف مقابل انگیزه‌ای نیز در میان مصرف‌کنندگان برای خرید خودروهای دوگانه‌سوز دیده نمی‌شود یا دست‌کم انگیزه کافی وجود ندارد. در گذشته با توجه به تفاوت قیمت محسوس میان بنزین و گاز CNG مصرف‌کنندگان این انگیزه را داشتند که با تهیه خودروی دوگانه‌سوز، هزینه کمتری را برای سوخت خودروی خود صرف کنند.

با این حال در سال‌های اخیر تفاوت قیمت این دو نوع سوخت کمتر شده است و این انگیزه اساسی مصرف‌کنندگان که بیش از هرچیز آنها را به سمت خرید دوگانه‌سوزها سوق می‌داد کمرنگ شده است. عامل اساسی دیگر را که در انگیزه مصرف‌کنندگان و به تبع آن استقبال از دوگانه‌سوزها می‌توان موثر دید، موضوع تصور عمومی از ایمنی خودروهای دوگانه‌سوز است. هنوز شاهد آن هستیم که سرنشینان در زمان سوختگیری گاز CNG خودرو را ترک می‌کنند چراکه احتمال انفجار یا آسیب‌های دیگر را از این طریق پررنگ‌تر می‌بینند. بنابراین مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهد اگر بتوانند هزینه‌های بنزین را کنترل کنند به سمت خودروهای بنزینی بروند، تا علاوه بر ایمنی بیشتر فضای بیشتری را نیز در صندوق عقب خود تجربه کنند.

از سوی دیگر در شرایطی این دست از دغدغه‌ها در مورد خودروهای دوگانه‌سوز هنوز مطرح است که صنعت خودرو در کشور مسیر زیادی را تا رسیدن به سطح جهانی در پیش دارد. اکنون در بازارهای جهانی این خودروهای برقی هستند که حرف اول را می‌زنند و خودروهای هیبریدی تا حد زیادی قافیه را به خودروهای تمام‌برقی باخته‌‌اند.

در کشورهای مختلف سعی بر این است که صنعت خودرو از سوخت‌های فسیلی عبور کند، با‌این‌حال هنوز شاهد هستیم که در صنعت خودروی کشور هدف 20درصدی تولید خودروهای دوگانه‌سوز دور از دسترس به نظر می‌آید و سهم این دست از خودروها بیش از یک‌درصد نیست. به طور حتم عدم فرهنگ‌سازی مناسب و سیاست‌گذاری‌هایی که انگیزه کافی را به خودروساز و مصرف‌کننده بدهد در این مورد می‌تواند نقش موثری را ایفا کند. با تکلیف خودروسازان به اختصاص 20درصد از تولید خود به خودروهای دوگانه‌سوز قطعا این مشکل نمی‌تواند حل شود، چراکه تکلیف بدون سیاستگذاری و ریل‌گذاری همان مسیری است که سال‌ها در صنعت خودروی کشور شاهد بودیم و نتیجه آن نیز مشخص است.


نظرات

نظر شما

: : :
ایساکو

آرین پارس موتور

کرمان موتور

ایران خودرو

مدیران خودرو

ایلیا خودرو



پرشیا خودرو

تابلو نرخ
اینفوگرافی


کلیه حقوق این سایت برای خودرونگاران محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

khordonegaran
Copyright © 2021 www.‎khordonegaran.ir‎, All rights reserved.