شناسه خبر : 556027
تاریخ انتشار :
تیراژ خودرو همچنان کمتر از برنامه سیاستگذار
خودروسازان پیش رفتند ؛ اما عقب ماندند

تیراژ خودرو همچنان کمتر از برنامه سیاستگذار

خودرونگاران_ کارنامه نیم‌سال نخست خودروسازان بزرگ کشور نشان می‌دهد که آنها با اینکه توانسته‌اند تیراژ خود را در مقایسه با سال گذشته افزایش دهند، باز هم مطابق با برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت پیش نرفته‌اند.

به گزارش خودرونگاران به نقل از دنیای اقتصاد، طبق آنچه ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو به بورس اعلام کرده‌‌‌اند، این شرکت‌ها در 6‌ماه ابتدایی امسال، در مجموع 428‌هزار و 259دستگاه انواع خودروی سواری و وانت تولید کرده‌اند که از افزایش حدود 5/ 11درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد. در این بین، بیشترین تیراژ نصیب ایران‌‌‌خودرویی‌‌‌ها شده که توانسته‌‌‌اند 256‌هزار و 690دستگاه محصول را در6‌ماه ابتدایی امسال تولید کنند. در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، تولید ایران‌‌‌خودرو رشد 25درصدی را نشان می‌دهد. این در حالی است که سایپایی‌‌‌ها با تولید 157‌هزار و 928دستگاه خودرو در نیمه‌نخست امسال، کاهش تیراژ 4درصدی را تجربه کرده‌‌‌اند. در نهایت، پارس‌‌‌خودرویی‌‌‌ها با توجه به آمار تولید 62‌هزار و 261دستگاهی در نیمه نخست امسال، حدود 5/ 7‌درصد افزایش تیراژ را در کارنامه نیم‌سال خود به ثبت رسانده‌اند.

بررسی گزارش ارائه‌شده به بورس اما نشان می‌دهد که تولید ماهانه خودروسازان در شهریور نیز نسبت به مرداد افزایشی شده است. طبق آمار، مجموع تولید سه‌خودروساز بزرگ کشور در شهریور امسال تنها 88‌هزار و 547دستگاه بوده که در مقایسه با آمار حدود 77‌هزار دستگاهی مرداد، بیش از 15‌درصد افزایش را نشان می‌دهد. در بین سه‌خودروساز بزرگ کشور، ایران‌‌‌خودرو دارای بیشترین تولید ماهانه در شهریور بوده، به نحوی که 45‌هزار و 379دستگاه خودرو تولید کرده است. این آمار سبب شده است تا بزرگ‌ترین خودروساز ایران در شهریور نسبت به مرداد حدود 10‌درصد افزایش تولید را ثبت کند. سایپا نیز در تولید 6‌ماهه با افت مواجه بوده، با این حال آمار تولید ماهانه این شرکت بهبود پیدا کرده است. شرکت سایپا در شهریور نسبت به مرداد، حدود 21‌درصد افزایش تولید داشته که ناشی از تولید 30‌هزار و 308دستگاه خودرویی آن در آخرین ماه تابستان بوده است. پارس‌‌‌خودرو نیز توانسته است آمار تولید ماهانه خود را بهبود ببخشد. طبق صورت‌های مالی ارائه‌‌‌شده به بورس، خودروساز سوم ایران، 12‌هزار و 860دستگاه محصول سواری را در سومین ماه تابستان امسال به تولید رسانده تا در مقایسه با مردادماه، 22‌درصد رشد را تجربه کند.

با وجود بهبود اوضاع تولید خودروسازان در نیمه نخست امسال و شهریورماه، آنها همچنان از برنامه مدنظر وزارت صمت عقب هستند. طبق برنامه‌ریزی وزارت صمت که اتفاقا مسوولان این وزارتخانه همچنان بر اجرا و تحقق آن اصرار دارند، ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو باید در سال‌جاری یک‌میلیون و 400‌هزار دستگاه محصول را به تولید برسانند. با توجه به این برنامه، خودروسازان باید در نیمه ابتدایی امسال تیراژ 700‌هزار دستگاهی را در کارنامه خود ثبت می‌کردند؛ حال آنکه تولید آنها به نیم‌میلیون دستگاه نیز نرسیده است. اگر قرار باشد امسال برنامه وزارت صمت محقق شود، خودروسازان در نیمه‌دوم سال باید حدود 950‌هزار دستگاه محصول دیگر را تولید کنند؛ اتفاقی که تحقق آن بعید به نظر می‌رسد. وزارت صمت اعلام کرده است که در نیمه‌دوم امسال 600‌هزار دستگاه خودرو عرضه خواهد شد؛ بنابراین اگر همین تعداد خودرو در بازه زمانی مدنظر به تولید برسد، مجموع تیراژ امسال خودروسازان بزرگ به کمی  بیش از یک‌میلیون دستگاه خواهد رسید؛ یعنی حدودا 400‌هزار دستگاه کمتر از برنامه‌ریزی صمت.

تولید یک‌میلیون و 400‌هزار دستگاه خودرو به تیراژ تولید ماهانه حدود 117‌هزار دستگاه نیاز دارد، این در حالی است که اوج تولید ماهانه خودروسازان طی نیمه‌نخست امسال، کمتر از 105‌هزار دستگاه خودرو بوده است. طبعا اگر قرار بر تحقق تیراژ 4/ 1میلیون دستگاه خودرو از سوی سه‌خودروساز بزرگ کشور باشد، آنها باید هر ماه به طور متوسط 160‌هزار دستگاه محصول را در نیمه دوم سال به تولید برسانند. این در حالی است که خودروسازان در سال 90 (سالی که رکورد تولید را شکستند) نتوانستند تیراژ ماهانه خود را به طور متوسط از 135‌هزار دستگاه بالاتر ببرند. بنابراین به نظر می‌رسد، برنامه تولید 4/ 1میلیون دستگاهی وزارت صمت برای صنعت خودرو، حداقل طی امسال محقق نخواهد شد و شاید سال آینده و به شرط بهبود شرایط خودروسازان و لغو تحریم، تیراژ موردنظر حاصل شود.

کارنامه نیم‌سال نخست خودروسازان
اگر نگاهی به جزئیات تولید 6‌ماهه خودروسازان بیندازیم، مشخص می‌شود که هر یک از آنها در این بازه زمانی چه کارنامه‌‌‌ای از خود به‌‌‌ جا گذاشته‌‌‌اند.  بنابر آمار منتشرشده در سایت کدال، بیشترین تیراژ در بین مدل‌‌‌های تولیدی طی 6‌ماه نخست امسال، نصیب خانواده پژو شده است. ایران‌‌‌خودرویی‌‌‌ها در بازه زمانی تحت بررسی 157هزار و 775دستگاه از مدل‌‌‌های پژو را تولید کرده‌‌‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال 1400 افزایش 17درصدی را نشان می‌دهد.  در بین دیگر محصولات ایران‌‌‌خودرو، سمند تیراژ تولید 38‌هزار و 42دستگاهی را در 6‌ماه ابتدایی امسال از خود به جا گذاشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 57‌درصد رشد نشان می‌دهد. ایران‌‌‌خودرو به‌تازگی سمند را از خطوط تولید خود حذف کرده است و جای خالی آن را به واسطه افزایش تیراژ دنا پر خواهد کرد. دنا نیز در لیست خودروهایی قرار دارد که در 6‌ماه نخست امسال با رشد تولید مواجه شده‌‌‌اند.

طبق آمار ارائه‌‌‌‌‌‌شده به بورس، در بازه زمانی تحت بررسی، 34‌هزار و 301دستگاه دنا در ایران‌‌‌خودرو تولید شده که در مقایسه با 6‌ماه ابتدایی سال گذشته رشد نزدیک به 34درصدی را نشان می‌دهد. بر‌‌‌عکس دنا، رانا در نیمه نخست امسال کاهش تولید را تجربه کرده است.  طبق آمار ارائه‌‌‌شده به بورس، رانا تیراژ 11‌هزار و 950دستگاهی را طی 6ماه نخست امسال به ثبت رسانده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، از کاهش بیش از 15درصدی حکایت دارد. از رانا که بگذریم، ایران‌‌‌خودرو محصولی چینی به نام‌‌‌ هایما نیز دارد که تولید آن در 6‌ماه نخست امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد قابل‌‌‌توجهی را تجربه کرده است. طبق آمار، در 6‌ماه نخست امسال ایران‌‌‌خودرویی‌‌‌ها 7‌هزار و 514دستگاه ‌‌‌هایما تولید کرده‌‌‌اند.

با توجه به این آمار، تولید ‌‌‌هایما که سایت خراسان ایران‌‌‌خودرو میزبان آن است، رشد حدود 181درصدی را در نیمه نخست امسال و نسبت به مدت مشابه 1400 به خود می‌‌‌بیند. ایران‌‌‌خودرویی‌‌‌ها به‌‌‌تازگی مدل جدید هایما را نیز به نام S8 مهمان خود کرده‌‌‌اند.‌‌‌ سری هم به تارا بزنیم؛ جدیدترین محصول حال حاضر ایران‌‌‌خودرو که حالا بیشتر در جاده‌ها و خیابان‌های کشور به چشم می‌آید. طبق آمار ارائه‌‌‌شده به بورس، ایران‌‌‌خودرو در 6‌ماه ابتدایی امسال 6‌هزار و 537دستگاه تارا تولید کرده؛ محصولی که در مدت مشابه سال گذشته تازه‌وارد خطوط تولید این شرکت شده بود.  در مقایسه با نیمه نخست سال 1400، تولید تارا بیش از سه‌برابر شده است. در لیست محصولات ایران‌خودرو، گزینه‌ای به نام «سایر محصولات» قید شده که عدد 571دستگاه برای تیراژ آن به ثبت رسیده است. مشخص نیست که محصولات موردنظر چه مدل‌هایی هستند و باید منتظر ماند تا ایران‌خودرو رسما نام آنها را اعلام کند. از ایران‌‌‌خودرو بگذریم و به‌‌‌ سراغ سایپا برویم؛ دومین خودروساز بزرگ کشور که آمار تجمیعی آن طی امسال و نسبت به سال گذشته همچنان منفی است. در بین محصولات این شرکت، گروه X200 شامل تیبا، کوئیک و ساینا بیشترین سهم از تولید6‌ماه نخست امسال را داشته است.

سایپایی‌‌‌ها تا پایان شهریور نزدیک به 125‌هزار و 308دستگاه از این سه محصول را به تولید رسانده‌‌‌اند. در مقایسه با6‌ماه ابتدایی سال گذشته، تولید گروه X200 سایپا حدود 13‌درصد کاهش را نشان می‌دهد. دیگر محصول سایپا به نام شاهین نیز همچنان تولید کمی دارد. بنابر آمار بورس، در 6‌ماه ابتدایی امسال، شاهین تنها 13هزار و 182دستگاه تولید داشته است که البته در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد حدود 36درصدی را نشان می‌دهد.  در آمار تولیدی سایپا همچنان خبری از امثال چانگان و آریو نیست؛ اما این شرکت توانسته است در 6‌ماه ابتدایی امسال 19‌هزار و 438دستگاه وانتپراید را به تولید برساند. در ستون تولیدات شهریورماه سایپا گزینه‌‌‌ای به نام «سایر محصولات» نیز وجود دارد که تیراژ 90دستگاهی در مقابل آن به ثبت رسیده است. به نظر می‌رسد این آمار به محصولات جدید سایپا مربوط می‌شود که فعلا به مرحله تولید انبوه نرسیده‌‌‌اند. این رقم در آمار 5‌ماهه نیز 90دستگاه قید شده بود.

سری هم به پارس‌‌‌خودرو زیرمجموعه گروه خودروسازی سایپا بزنیم؛ شرکتی که در 6‌ماه ابتدایی امسال تولید انواع کوئیک و ساینا را در کارنامه‌‌‌اش به ثبت رسانده است. بیشترین تعداد تولید در پارس‌‌‌خودرو طی بازه زمانی تحت بررسی به گروه Q200 مربوط می‌شود. در نیمه نخست امسال 33‌هزار و 433دستگاه از این گروه در پارس‌‌‌خودرو به تولید رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش 6درصدی را به ثبت رسانده است.  در لیست محصولات پارس‌‌‌خودرو، نام سه مدل کوئیک شامل اس، دنده‌‌‌ای و اتومات‌پلاس آمده است. در این بین، تیراژ کوئیک مدل اس، 194دستگاه بوده؛ خودرویی که در6‌ماه ابتدایی پارسال تولید نمی‌‌‌شد.

این محصول همچنین در شهریور مانند تیر و البته مرداد تولیدی نداشته و مشخص نیست که توقف تولید آن موقتی است یا دائمی. در بین دیگر کوئیک‌‌‌ها، مدل معمولی دنده‌‌‌ای هم 27‌هزار و 109دستگاه در6‌ماه نخست امسال تیراژ داشته که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد بالغ بر 90درصدی را نشان می‌دهد. سومین خودروساز بزرگ ایران در 6‌ماه نخست امسال ‌هزار و 125دستگاه کوئیک اتومات‌‌‌پلاس را به تولید رسانده است؛ خودرویی که در 6ماه ابتدایی سال گذشته هنوز مهمان پارس‌‌‌خودرو نشده بود. درنهایت، تیراژ ساینای پارس‌‌‌خودرو در 6‌ماه نخست امسال تنها 400دستگاه بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از افت بیش از 90درصدی حکایت دارد. این خودرو در شهریور امسال تولیدی نداشته است. پارس‌‌‌خودرویی‌‌‌ها برنامه دارند که طی سال آینده محصولات جدیدی را به خطوط تولید خود اضافه کنند.  طبق وعده مدیرعامل این شرکت، خودروهای جدید هم مدل‌های داخلی و هم مدل‌های خارجی را در بر خواهند گرفت.


نظرات

نظر شما

: : :
ایساکو

آرین پارس موتور

کرمان موتور

ایران خودرو

مدیران خودرو

ایلیا خودرو



پرشیا خودرو

تابلو نرخ
اینفوگرافی


کلیه حقوق این سایت برای خودرونگاران محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

khordonegaran
Copyright © 2021 www.‎khordonegaran.ir‎, All rights reserved.