شناسه خبر : 557354
تاریخ انتشار :
فصل پایانی خودروهای دوگانه‌سوز؟

فصل پایانی خودروهای دوگانه‌سوز؟

خودرونگاران_طبق مصوبه هیات وزیران مبنی بر توسعه صنعت CNG، خودروسازان ملزم به تولید 20درصد از محصولاتشان به صورت دوگانه‌سوز هستند. این در شرایطی است که آمار نیمه نخست امسال از افت سنگین تولید این مدل خودروها حکایت دارد. طبق این آمار همچنین تولید خودروهای دوگانه‌سوز به‌زودی پایان خواهد یافت.

به گزارش خودرونگاران به نقل از دنیای اقتصاد، بنابر آمار منتشره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، در نیمه نخست امسال تنها حدود پنج‌هزار دستگاه خودرو سواری دوگانه‌سوز در کشور به تولید رسیده است. در مقایسه با تولید بیش از هشت‌هزار و 200دستگاهی، در مدت مشابه سال گذشته، تیراژ خودروهای سواری دوگانه‌سوز حدود 40درصد افت را به خود می‌بیند. نکته دیگر در مورد دوگانه‌سوزهای تولیدی در نیمه نخست امسال به مدل آنها مربوط می‌شود. تا پایان شهریور، تنها سمند و پژو 405 به صورت دوگانه‌سوز به تولید رسیده‌اند، محصولاتی که ایران خودرو همین چندی پیش اعلام کرد به تولید آنها پایان داده است.

با توجه به اینکه هیچ خودروی سواری دوگانه‌سوز دیگری در کشور به تولید نمی‌رسد و اگر خودروسازان برنامه‌ای در این مورد نداشته باشند، عملا دوگانه‌سوزها دیگر جایی در سبد تولید نخواهند داشت. بنابر آمار منتشره، طی نیمه نخست امسال دوهزار و 407 دستگاه پژو 405 دوگانه‌سوز تولید شده که نسبت به نیمسال مشابه سال گذشته، کاهش 21درصدی را نشان می‌دهد. همچنین سمند دوگانه‌سوز نیز تیراژی دو‌هزار و 577دستگاهی تا پایان شهریور امسال داشته که در مقایسه با شش ماه ابتدایی سال 1400 از افت 49درصدی حکایت می‌کند.

با توجه به این آمار، تکلیف مصوبه هیات وزیران و الزام خودروسازان به تولید 20 درصد از محصولاتشان به صورت دوگانه‌سوز، در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. با حذف سمند و 405 عملا دیگر خودروی دوگانه‌سوزی وجود نخواهد داشت، ضمن آنکه پراید و تیبا هم نمی‌توانند نقشی در این ماجرا بازی کنند، زیرا تولید اولی متوقف شده و دومی هم در آستانه حذف است. در این شرایط دو سناریو قابل‌طرح است.

نخست اینکه دولت خودروسازان را بابت دوگانه‌سوز کردن 20درصد از محصولاتشان تحت فشار قرار خواهد داد، و دیگر اینکه شرکت‌های خودروساز این بار هم به واسطه تبصره یا مصوبه‌ای جدید، از تولید محصولات دوگانه‌سوز معاف خواهند شد. خودروسازان تمایلی به تولید خودروهای دوگانه‌سوز به ویژه برای مشتریان عادی (با مصرف شخصی نه تاکسی) ندارند، زیرا اولا تقاضا برای دوگانه‌سوزها کم است و ثانیا هزینه تولیدشان بالاتر از مدل‌های بنزینی است.

شهروندان نیز با توجه به چالش‌های مخصوص دوگانه‌سوزها از جمله کمبود جایگاه‌های سوخت، مشکلات فنی و البته قیمت بالاتر نسبت به بنزینی‌ها و چالش‌های ایمنی، میل چندانی به استفاده از این خودروها ندارند. در گذشته نیز سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین شهروندان را به سمت خودروهای دوگانه‌سوز سوق داد و با وجود استقبال فراوان اولیه، در ادامه تقاضا برای این محصولات به‌شدت افت کرد. نکته دیگر این است که جهان خودروسازی به‌سرعت در مسیر هیبریدی و برقی شدن قرار دارد و خودروسازی ایران نیز چاره‌ای جز پیوستن به این قافله پیش رویش نیست. از همین رو برخی کارشناسان و فعالان صنعت خودرو معتقدند سرمایه‌گذاری‌ها و قوانین باید به سمت ایجاد زیرساخت‌های مربوط به خودروهای برقی و هیبریدی برود.


نظرات

نظر شما

: : :


آرین پارس موتور

کرمان موتور

ایران خودرو

مدیران خودرو

ایلیا خودرو





پرشیا خودرو

تابلو نرخ
اینفوگرافی


کلیه حقوق این سایت برای خودرونگاران محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

khordonegaran
Copyright © 2021 www.‎khordonegaran.ir‎, All rights reserved.