شناسه خبر : 568609
تاریخ انتشار :
حساب وکالتی، تقاضای کاذب در قرعه‌کشی خودرو را از بین می‌برد؟

حساب وکالتی، تقاضای کاذب در قرعه‌کشی خودرو را از بین می‌برد؟

خودرونگاران - به گفته کارشناسان با حساب وکالتی تقاضا‌های کاذب برای خرید خودرو حذف و تقاضا‌ها واقعی‌تر می‌شود؛ بدین شکل تا حدودی می‌توان مانع از شکل‌گیری دلالی‌ها همانند سابق شد.

به گزارش خودرونگاران  به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ با آغاز فروش خودرو از طریق بورس کالا، نام حساب وکالتی بیش از هر زمان دیگری تکرار شد؛ حالا پس از این تجربه سایپا و ایران خودرو نیز فروش محصولات خود به متقاضیان را منوط به افتتاح حساب وکالتی کرده اند.

کارشناس اقتصادی آقای مهدی بیات منش در رابطه با حساب وکالتی می‌گوید: حساب وکالتی یکی از انواع حساب‌های بانکی است و واژه وکالت در آن، به این معنی است که برای انجام کار‌هایی مانند برداشت وجه به یک شخص، کارگزار یا خودروسازان وکالت داده می‌شود.

او در ادامه افزود: اگر افراد در یکی از بانک‌های معرفی شده شماره حساب کوتاه مدت داشته باشند، امکان تبدیل آن به حساب وکالتی وجود دارد.

مزیت های فروش خودرو بر پایه حساب وکالتی چیست؟
آقای امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت هم از چرایی الزام به افتتاح حساب بانکی برای خرید خودرو از خودرسازان می‌گوید: در شرایطی که بدون هیچ پیش پرداختی افراد بخواهند وارد قرعه‌کشی و فرآیند تقاضای خودرو شوند، شخص می‌توانست 100 کارت ملی اجاره و برای خرید خودرو ثبت نام کند و تبعا شانس کسی که مصرف کننده واقعی خودرو بود کم می‌شد.

در همین زمینه آقای کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه با اشاره به عملکرد موفق حساب وکالتی برای خرید خودرو از بورس کالا از مزیت‌های این روش گفت: با حساب وکالتی تقاضا‌های کاذب حذف و تقاضا‌ها واقعی‌تر می‌شود و تا حدودی می‌تواند مانع از شکل‌گیری دلالی‌ها همانند سابق شد. همچنین با این شیوه به شکل غیرمستقیم از نرخ‌سازی‌های غیرواقعی جلوگیری می‌شود.

او در ادامه مطرح کرد: اما باید اشاره کرد هر چند مزیت‌های حساب وکالتی و استفاده از این روش بی شمار است، اما باید به نیاز واقعی برخی از افراد که توان پیش پرداخت را ندارند با روش‌های مکمل و اصولی پاسخ داده شود.

متقاضیان باید بدانند برخی بانک‌ها امکان گشایش حساب وکالتی را به صورت الکترونیکی فراهم کرده‌اند و در برخی بانک‌ها نیز خریدار باید یک بار به صورت حضوری مراجعه کند.

آقای کیوان پناهی مدیر عملیات فروش ایران خودرو در خصوص شرایط حساب وکالتی برای خرید خودرو از این خودروسازی بیان کرد: مشتریان باید حدود 90 میلیون تومان در حساب وکالتی خود واریز کنند. از 13 بهمن ساعت 2 بعد از ظهر ثبت نام فعال و تا 17 بهمن فرصت افتتاح حساب و تکمیل وجه وجود دارد. طبیعا 2 تا 3 روز بعد افراد می‌توانند وارد سایت ایران خودرو شده و ثبت نام خود را انجام دهند.

همچنین معاون بازاریابی و فروش سایپا آقای حسین کاظمی طرقی در خصوص حساب وکالتی برای خرید از این خودروساز گفت: زمانی که متقاضی وجه خود را کامل کرده، حساب وکالتی هم داشته باشد وارد سایت ما شده و خودرو را انتخاب می‌کند در آن زمان فرآیند ثبت نام تکمیل و دیگر اجازه برداشت وجه را ندارد.

امکان ایجاد حساب وکالتی در کدام بانک‌ها فراهم است؟
روز گذشته نیز ایران خودرو در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در پی الزام به ایجاد حساب وکالتی برای متقاضیان خرید خودرو علاوه بر بانک‌های ملی، سپه، ملت، تجارت و صادرات، دو بانک پاسارگاد و رفاه کارگران نیز خدمت افتتاح حساب وکالتی و یا وکالتی کردن حساب قبلی برای شرکت در طرح فروش ایران خودرو را ارائه می‌کنند.

پیش از نیز آقای قاسم خاکی جوان رئیس اداره اطلاع‌رسانی سایپا به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: در حال حاضر امکان تعریف حساب وکالتی در بانک‌های صادرات، اقتصاد نوین، و ملت به صورت حضوری فراهم و در بانک تجارت به شکل برخط امکان پذیر است.

او در ادامه می‌گوید: مذاکره با سایر بانک‌ها در حال انجام است در صورتی که در بانک‌ها دیگر این امکان فراهم شود به متقاضیان اطلاع رسانی خواهد شد.

مدیر بازرسی و امور اعضا بورس کالای ایران نیز مطرح کرده بود با توجه به تعدد مشتریان بازار خودرو و زمان بر بودن پروسه اخذ استعلام از شعب بانک مربوطه به جهت تایید حساب‌های وکالتی مشتریان و همین طور به منظور سرعت بخشی به انجام عملیات از 25 آبان تا اطلاع ثانوی، تایید حساب‌های وکالتی مشتریان بازار فیزیکی از طریق بانک‌هایی که استعلام حساب به صورت برخط را فراهم کرده‌اند، امکان پذیر است.

این بانک‌ها که جهت واریز وجوه پیش دریافت و تسویه قرارداد معرفی شده‌اند، شامل بانک ملت، ملی ایران، صنعت و معدن، سامان، اقتصاد نوین، کشاورزی، توسعه صادرات، شهر، پارسیان و رفاه کارگران می‌شوند.

حساب وکالتی برای خرید خودرو
به گفته کارشناسان افراد محدودیتی برای افتتاح حساب وکالتی نداشته و می‌توانند اقدام به افتتاح حساب وکالتی به تعداد تمام کارگزاری‌ها و بانک‌های ارائه‌دهنده این خدمات نمایند. اما در نظر داشته باشید که برای هر کارگزاری جهت خرید خودرو از بورس کالا  تنها امکان معرفی یک حساب وکالتی دارید.

در روش خرید خودرو با حساب وکالتی متقاضیان خرید خودرو از بورس کالا نیازمند کد بورس کالایی که متمایز از کد سهام است هستند و متقاضیان خرید از شرکت‌های ایران‌خودرو وسایپا نیازی به دریافت کد بورسی ندارند.

همچنین متقاضیان خرید خودرو در طرح جوانی جمعیت و جایگزینی خودرو‌های فرسوده مشمول افتتاح حساب وکالتی نیستند و این روش فقط برای متقاضیان عادی خرید خودرو در طرح‌های پیش فروش خودروسازان اجرا می‌شود.

نکته دیگر این که افراد به یاد داشته باشند اگر در بورس کالا به‌عنوان برنده معرفی شود و نتواند باقی‌مانده پول را در موعد مقرر واریز کند یا به هر دلیلی انصراف بدهد، باید مبلغ مشخص را به عنوان جریمه پرداخت کنند.

حالا باید منتظر ماند دید که آیا دو خودروساز ایران خودرو و سایپا می توانند با الگوگیری از روش حساب وکالتی بورس کالا تقاضا برای خرید خودرو را شفاف و واقعی تر کنند یا همچنان افراد باید برای خرید خودرو با مشکلات عدیده دست و پنجه نرم کنند و در صف‌ها و نوبت های طولانی  منتظر بمانند.


کلید واژگان
نظرات

نظر شما

: : :
ایساکو

آرین پارس موتور

کرمان موتور

ایران خودرو

مدیران خودرو

ایلیا خودرو



پرشیا خودرو

تابلو نرخ
اینفوگرافی


کلیه حقوق این سایت برای خودرونگاران محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

khordonegaran
Copyright © 2021 www.‎khordonegaran.ir‎, All rights reserved.