شناسه خبر : 568622
تاریخ انتشار :
کوچولو دوست‌داشتنی ایتالیایی
نگاهی به فیات ۵۰۰ در آستانه ورود مجدد به بازار ایران

کوچولو دوست‌داشتنی ایتالیایی

خودرونگاران_خودروهای هاچ بک سایز کوچک در بازار ایران خواهان چندانی ندارند اما در میان همین چند نسخه محدودی که از این کلاس خودرویی در بازار وجود دارد به‌جرئت می‌توان فیات 500 را یکی از خاص‌ترین و محبوب‌ترین گزینه‌ها دانست.

به گزارش خودرونگاران،  در حدفاصل بین سال‌های 2014 تا 2015 تعدادی از این هاچ بک ایتالیایی نام‌آشنا وارد کشور شد که اکنون بیش از یک میلیارد تومان قیمت دارد. اکنون با شروع مجدد واردات خودرو به کشور قرار است شرکت پارسیان موتور دو نسخه 500 و 500ایکس را به کشور وارد کند. در این مطلب نگاهی به مشخصات فنی و جایگاه این محصول در بازار ایران خواهیم انداخت.[عصر خودرو]

مشخصات فنی
نخستین زمزمه‌های تولید خودرو فیات 500 به اواسط دهه 30 میلادی بازمی‌گردد اما برای نخستین بار این خودرو در سال 1957 با لوگو فیات وارد بازار شد. در نخستین نسخه تولیدی این خودرو به یک موتور نیم لیتری 17 اسب بخاری دو سیلندر مجهز شد. در دهه 70 موتور 600 سی‌سی جای خود را به نمونه قبلی دارد تا اینکه در قرن جدید و در سال 2007 نسخه‌های جدید موتوری این خودرو با طراحی نوین ظاهری اتاق وارد بازار شدند. طیف گسترده این موتورها از نمونه 0.9 لیتری توئین توربو باقدرت های 84 و 104 اسب بخار آغاز می‌شود و نمونه‌های دیگر آن به شرح زیر است. موتور یک لیتری توئین ایر 59 اسب بخاری، موتور 1.2 لیتری 68 اسب بخاری، موتور 1.4 لیتری 104 اسب بخاری، موتور 1.4 لیتری فایر 100 اسب بخاری، موتور 1.4 لیتری فایر ایوو 88 اسب بخاری و نسخه یک لیتری مایلد هایبرید 70 اسب بخاری تنوع گزینه‌های قوای محرکه این هاچ بک جمع‌وجور هستند. تمامی این نسخه‌ها موتور جلو و دیفرانسیل جلو هستند و می‌توانند با گیربکس‌های 5 سرعته دستی، 6 سرعته دستی، 5 سرعته نیمه اتوماتیک و 6 سرعته اتوماتیک آیسین همراه شوند. لازم به ذکر است چند نسخه موتور دیزلی هم برای این خودرو قابل انتخاب است اما نظر به اینکه احتمال ورود این نسخه‌ها به ایران چندان ممکن نیست به همین دلیل به بررسی آن نخواهیم پرداخت.

جایگاه در بازار
هاچ‌بک های سایز کوچک در بازار ایران بازیگران زیادی ندارند. محصولات شاخص در این سگمنت هیوندای i10، میتسوبیشی میراژ و کیا پیکانتو هستند که قرار است هر سه محصول با نسخه‌های جدید وارد بازار ایران شوند. هیوندای i10 با مدل 96 حدود 900 میلیون تومان، کیا پیکانتو با مدل 2016 حدود یک میلیارد و 100 میلیون و میتسوبیشی میراژ با مدل 2018 حدود 900 میلیون تومان در بازار دست‌دوم قیمت دارند این در حالی است که قیمت فیات 500 با مدل 2015 در بازار به بیش از یک و نیم میلیارد تومان می‌رسد. با توجه به اینکه هنوز تعرفه‌های واردات برای مدل‌ها موتورهای مختلف خودروها نهایی و عملیاتی نشده است نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از قیمت این خودرو جدید رد بازار ایران ارائه داد اما به‌طورکلی قیمت نهایی این محصول در بازار احتمالاً در بازه قیمتی دیگر رقبا هم‌کلاس اش قرار خواهد گرفت.


نظرات

نظر شما

: : :


آرین پارس موتور

کرمان موتور

ایران خودرو

مدیران خودرو

ایلیا خودرو





پرشیا خودرو

تابلو نرخ
اینفوگرافی


کلیه حقوق این سایت برای خودرونگاران محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

khordonegaran
Copyright © 2021 www.‎khordonegaran.ir‎, All rights reserved.