شناسه خبر : 581641
تاریخ انتشار :
سوء برداشت ارزی از تذکر صمت به توسعه تجارت

سوء برداشت ارزی از تذکر صمت به توسعه تجارت

خودرونگاران - با توجه به بررسی‌های انجام شده چالش مربوط به تولید خودرو به بحث رویه ثبت سفارش‌ها بازمی‌گردد و مشکلی در تامین ارز وجود ندارد. همچنین در حالی تولید مشمول سابقه واردات سیستمی شده که واردات انواعی از آیفون‌های آمریکایی حتی مشمول سابقه واردات نیست.

به گزارش خودرونگاران  به نقل از تسنیم، 12 اردیبهشت ماه بود که سامانه جامع تجارت در اعلامیه ای کلیه واردکنندگان را مشمول سقف و سابقه واردات اعلام کرد. در همین رابطه اعلام شد که براساس مصوبات کارگروه هماهنگی سیاست‌های ارزی و تجاری، سابقه واردات بازرگانان در *238 ردیف تعرفه‌ جدید علاوه بر تعرفه‌های مشمول سابقه واردات پیشین، از این پس به‌صورت سیستمی کنترل خواهد شد.

همچنین در این تاریخ به کلیه تولیدکنندگان و واردکنندگان اعلام شد که از این پس شرط سابقه واردات برای کلیه مجموعه‌های تولیدی و بازرگانی در نظر گرفته خواهد شد.

به این ترتیب بود که از تاریخ 12 اردیبهشت ماه استعلام ضوابط پرونده‌های ثبت سفارش برای کالاهای با تعرفه‌های جدید بررسی سیستمی سابقه واردات اجباری شد.

گفتنی است، سقف مجاز سابقه واردات برای هر تعرفه، برابر با میانگین واردات (ترخیص) بازرگان در دوسال گذشته از آن تعرفه (یا تعرفه متناظر آن در سال‌های گذشته) است.

این در حالی است که منوچهر منطقی معاون حمل و نقل وزیر صمت در بخشی از نامه خود به سازمان توسعه تجارت ذکر کرده است که تغییرات اعمال شده در سامانه جامع تجارت بدون هماهنگی با دفتر تخصصی و هرگونه نظرخواهی و بررسی کارشناسی انجام شده است. او این اقدام را به عنوان عاملی برای بحران تولید خودرو، کاهش تولید خودرو و خدمات پس از فروش، برهم زدن تعادل عرضه و تقاضا، ایجاد اختلال در بازار، افزایش قیمتها و رشد تورم  برشمرده و گفته است که این اقدام با شعار سال جدید برای رشد تولید و مهار تورم نیز مغایرت دارد.

بروز چالش برای تولید به دلیل ساز و کار جدید ثبت سفارش و بررسی سیستمی سابقه

بنابراین باید بر این نکته تاکید کرد که علت چالش به وجود آمده در حوزه تولید که در نامه معاون وزارت صمت به آن اشاره شده است مربوط به ساز و کار ثبت سفارش و بررسی سابقه سیستمی بوده است در نتیجه مشکلی در حوزه تامین و تخصیص ارز وجود نداشته است.

در همین رابطه و در روز جاری معاون معاون حمل و نقل وزارت صمت نیز اعلام کرد که ارز مورد نیاز صنایع خودرو و قطعه سازی کشور در سال جاری تامین شده و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

آزادی واردات آیفون‌های آمریکایی در برابر محدودیت سقف و سابقه  واردات مواد اولیه تولید

نکته دیگری که در مورد ساز و کار جدید ثبت سفارش‌ها وجود دارد این است که تولید و کالاهای مورد نیاز تولید مشمول این رویه شده و همین موضوع باعث بروز مشکل شده است. در حال حاضر بیم آن می‌رود که خطوط تولید تعطیل شود اما براساس اطلاعیه سامانه سازمان توسعه تجارت واردات آیفون‌های آمریکایی رفرش و ریپک که عموما بیش از 600 دلار قیمت دارند حتی مشمول سابقه واردات نیز نیستند.

لازم به ذکر است، این تلفن‌های همراه براساس رویه واردات در برابر صادرات خود وارد کشور می‌شوند که در این رویه وارداتی تنها صادرکنندگان خاص و یا افرادی که به رانت ارز حاصل از صادرات دسترسی دارند امکان واردات را پیدا می‌کنند. ضمن اینکه دولت امکان تعیین قیمت را نیز ندارد و به این ترتیب انحصار قیمتی برای افرادی خاص آن هم بدون در نظر گرفته شدن سابقه واردات به وجود آمده که تماما به ضرر مصرف‌کننده و کشور است.


کلید واژگان
نظرات

نظر شما

: : :


آرین پارس موتور

کرمان موتور

ایران خودرو

مدیران خودرو

ایلیا خودرو





پرشیا خودرو

تابلو نرخ
اینفوگرافی


کلیه حقوق این سایت برای خودرونگاران محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

khordonegaran
Copyright © 2021 www.‎khordonegaran.ir‎, All rights reserved.