خودرونگارانیان

www.BourseKhabarIranian.ir/

شناسه خبر : 422304 دوشنبه 16 آذر 1394 3:27
مشروح سخنان روحانی در روز دانشجو:

تهمت است که می گویند برخی مقام ها در ایران انتصابی هستند

رئیس جمهور گفت: هیچ مقامی در جمهوری اسلامی ایران نداریم که انتخابی نباشد. این تهمت است که می گویند برخی مقام ها در ایران انتصاب می شوند.

به گزارش خودرونگاران به نقل از خبرآنلاین، حجت الاسلام حسن روحانی امروز در سالروز 16 آذر در دانشگاه شریف حضور یافت و در جمع دانشجویان سخنرانی کرد و بارها از سوی مستمعین تشویق شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه 16 آذر، یک روز تاریخی برای ملت ایران است، از نقش دانشجویان در پیروزی انقلا و دفاع مقدس یاد کرد و افزود: باید از همه دانشجویان عزیزی که برای دفاع از کشورشان ایستادگی کرده و می کنند، تقدیر کرد.

او سخنانش را با درود و سلام به همه شهدایی که دانشگاه را مقاوم کردند، ادامه داد و افزود: از بهشتی ها، بازرگان ها، دکتر شریعتی ها و همه آنهایی که برای دانشگاه و علم و آزادی در برابر استبداد و استعمار ایستادگی کردند، باید تقدیر کرد.

سخنان وی با تشویق ممتد دانشجویان روبرو شد و روحانی ادامه داد: در پی آن بودم که همه ساله در 16 آذر در یکی از دانشگاهها حضور یابم و سخنان دانشجویان و اساتید و نقد آنان را بشنوم. خوشحالم که امروز در جمع دانشجویان در یک دانشگاه پرآوازه به نام شریف شرکت کردم.

وز افزود: دانشگاه و دانشجو و علم و تحقیق و دانشگاه های برتر فخر و افتخاری برای فرهنگ این سرزمین و برای ملت بزرگ ایران است.

او با اشاره به اینکه قبل از حضور در جمع دانشجویان در جمع مسئولین دانشگاه حاضر شده و مشکلات دانشگاه ها از جمله دانشگاه شریف را شنیده است، ادامه داد: به شما قول می دهم که در سال آینده مشکلاتی که مطرح شد و از جمله مشکلات دانشگاه شریف را دنبال کنم و انشالله به وعده ام عمل می کنم.

بار دیگر دانشجویان رئیس جمهور را تشویق کردند.

رئیس جمهور از همه دانشجویانی که امروز با او سخن گفتند تشکر کرد و افزود: نقدها، تشویق ها و برشماری نقاط قوت و ضعف دولت از سوی دانشجویان را شنیدم. شاید بهترین جایی که قدرت باید نقد شود، دانشگاه است.

رئیس جمهور ادامه داد: همه مسئولان بر اساس مسئولیت باید مورد سوال قرار بگیرند. هیچکس نباید خود را مستثنی از سوال ملت بداند و همه باید به سوال مردم و پاسخگویی به آن افتخار کنند که می کنند.

وی گفت: اگر قدرت در هر کشوری مورد سوال قرار نگیرد به انحراف و استبداد خواهد کشید. تمام مسئولان کشور مستقیم یا غیر مسنقیم افتخار دارند که منتخب ملت بزرگ و از طریق آرای مردم بر مسند قدرت تکیه زدند. هیچ مقامی در جمهوری اسلامی ایران نداریم که انتخابی نباشد. این تهمت است که می گویند برخی مقام ها در ایران انتصاب می شوند.
وی ادامه داد: در عین حال همه مسئولان بر اساس مسئولیت همه باید مورد سوال قرار بگیرند. هیچکس نباید خود را مستثنی از سوال ملت بداند. و همه باید به سوال مردم و پاسخگویی به آن افتخار کنند که می کنند
رئیس قوه مجریه اظهار کرد: البته نقد برخی از قوا و برخی نهادها کمی مشکل است فعلا از دولت و رئیس جمهور شروع کنیم.
وی ادامه داد: اگر دولت یازدهم اگر پیشرفتی کرده است فقط در سایه حمایت مردم به ویژه جوانان و دانشجویان بوده است. من همه انتقادات را دلسوزانه می دانم اما اگر برخی لحن ها نرم تر شود، قشنگ تر است. در نقد هم باید اعتدال رعایت شود.
روحانی گفت: امیر المومنین فرمود دو گروه خود را به نابودی انداختند چه کسانی که او را در حد خدایی می پرستند و آنهایی که با افراط با علی کینه ورزی می کنند. در تعریف و انتقاد نباید افراط باشد. همه امور باید معتدل باشد.
رئیس جمهور تصریح کرد: باز هم باید فرصت هایی فراهم شود تا نقد و انتقاد را من و سایر مسئولان بشنوند تا اشکالات خود را اصلاح کنیم. ما هیچکدام معصوم نیستیم اما در عین حال تلاش می کنیم که گام هایی را به نفع مردم برداریم. هر جایی موفق بودیم که مردم به صحنه آمدند. در موضوع هسته ای هم همینطور بود که در انتخابات 92 مردم آن را به بحث گذاشتند. اگر در سال 92 هسته ای را مورد نقد قرار نمی دادند ما نمی توانستیم در این زمینه قدمی برداریم.
وی گفت: چون مردم در صحنه آمدند و مسئله را مورد بحث قرار دادند راه را باز کردند که ما بتوانیم راهی را برای حل این مسئله بیابیم. چه راهی می توانستیم که از طریق این راه بتوانیم فشار را از روی دوش مردم برداریم. ما باید در مفاهیم و موضوعات به اجماع نظر برسیم. حتی در موضوعاتی که به نظر ما ساده می آید. راجع به عدالت باید به وحدت نظر برسیم. در رابطه با مبارزه با استکبار باید به وحدت نظر برسیم. باید راجع مسئله حاکمیت ملی و منافع ملی به وحدت نظر برسیم. حتی در رابطه با دانشگاه باید به وحدت نظر برسیم.
وی ادامه داد: آیا دانشگاه همانطور که از اسمش پیداست محل جست و جوی دانش است. در سایر کشورها هم هنوز محل اختلاف است. مثلا در فرانسه دولت های مختلف درباره مفهوم دانشگاه و وظایف دانشجو به اجماع نظری رسیدند و این اجماع را شما باید به وجود بیاورید.

رئیس جمهور در ادامه سخنانش در جمع دانشجویان دانشگاه شریف، گفت: اگر هنوز فضای دانشگاه ها امنیتی است، من این را نمی پسندم.
حجت الاسلام روحانی با بیان اینکه باید در برابر دیگران ایستاد و به توان ملی تکیه کرد، ادامه داد: اگر مشکلی با دنیا داریم، آیا باید تا مرز جنگ پیش برویم؟

در حالی که روحانی بار دیگر از سوی دانشجویان تشویق شد، ادامه داد: فرض کنید در جنگ با همه دنیا هم پیروز شویم. اگر توطئه ای علیه کشور ما باشد، ولو جهانی هم باشد، ما می ایستیم و به قوه الهی پیروز هم می شویم. اما نباید جنگ آخرین راه حل باشد؟

وی با بیان اینکه اختلاف نظرها در این موارد شکل می گیرد، خاطرنشان کرد: برخی فکر می کنند دولت یازدهم دولت لبخند و مذاکره و گفت و گو است اما در ساخت سلاح پیگیر نیست. در حالیکه در این دوره به اندزاه ده سال گذشته ما بنیه دفاعی کشور را قوی کرده ایم. ما اگر مذاکره می کنیم، به معنای آن نیست که آماده جنگ نیستیم. اگر جنگی رخ نمی دهد، به دلیل آن است که ما آماده ایم. همزمان با مذاکرات برجام، ما مهمترین موشکمان را آزمایش کردیم.

روحانی با اشاره به نقد اقتصادی یکی از دانشجویان، گفت: علت توفیق مذاکرات ما، ثبات و آرامش اقتصادی در کشور بود. در آغاز دولت تورم نقطه به نقطه 45 درصد بوده که امروزه در حال تک رقمی شدن است. (باز هم تشویق حضار) یعنی ما بیش از 36 درصد کاهش نرخ تورم در دو سال گذشته داشته ایم.

وی با طرح این سوال که چرا در انتخابات فعال می شویم؟، گفت: نتیجه این کارها باید تغییر شاخص ها باشد و مثلا نرخ تورم کاهش یابد. همه رقابت جناح ها برای همین است. اگر اعتماد مردم و سرمایه اجتماعی بالا نرود که فرقی نمی کند چه جناحی سر کار باشد! این دولت باشد یا آن دولت، این آقا یا آن آقا!

در خلال تشویق حضار روحانی گفت که فضای دانشگاه در سال 94 نسبت به سال 92، زمین تا آسمان فرق کرده است. ممکن است فضا همچنان امنیتی باشد که من نمی پسندم. ما فضای امن می خواهیم نه فضای امنیتی.

او از دانشجویان پرسید که آیا در سالهای 90 تا 92 می توانستید چنین مراسمی را برگزار کنید؟ تشویق حضار بالا گرفت و او ادامه داد: زمانی کسانی می ترسیدند حتی نام جنبش دانشجویی را ببرند.

رئیس دولت یازدهم بار دیگر به موضوع شاخص ها بازگشت و گفت: اگر شاخص ها در دانشگاه در امسال با سال 91 فرق نکرده، حتما ما محکومیم. البته نقد شما وارد است که ما هنوز به نقطه مطلوب نرسیده ایم. در اقتصاد هم هنوز به نقطه مطلوب نرسییده ایم. اگرچه آمار و ارقام نشان می دهد که مردم در حوزه سلامت رضایت دارند اما در این حوزه هم هنوز به نقطه مطلوب نرسیده ایم.

روحانی که می گفت راه دولت یازدهم در دانشگاه از فرجی دانا و میلی منفرد تا فرهادی تغییر نکرده است بار دیگر مورد تشویق حضار قرار گرفت و شعارهای متفاوتی از سوی دانشجویان شنیده می شد.

وی در واکنش به اینکه گفته می شود، دولت در کاهش رکود موفق نبوده است، اظهار داشت: اگرچه ما در سال 91 در عمق رکود بودیم الان به منهای 1.2 رسیده ایم. رشد اقتصادی ما به مثبت 3 رسیده است. البته امسال سال سختی است و از نظر آمار رشد اقتصادی ممکن است وضع ما خیلی خوب نباشد اما اطلاعات اولیه گویای آن است که باز هم رشد اقتصادی ما مثبت است.

روحانی در بخش پایانی سخنان خود با تاکید بر اینکه خواست ما در دانشگاه ها استقلال دانشگاه هاست، اظهار کرد: این استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی که به آن رسیدیم از برکت تلاش دانشجویان بوده است.
وی ادامه داد: در شورای عالی انقلاب فرهنگی تلاش می کنیم به مسائل سیاست گذاری پرداخته شود و امور دانشگاه ها به خودشان برگردد. آزادی دانشگاه ها بسیار برای ما مهم است. اگر دانشگاه آزاد نباشد ما نمی توانیم به اهداف موردنظرمان برسیم. دانشجو باید نقاد باشد. انتقاد دلسوزانه کار دانشجو است.
رئیس جمهور گفت: ما در شرایط بعد از برجام و تحول اقتصادی هستیم. در شرایط تعامل با دنیا هستیم. دانشگاه ها باید از این فرصت استفاده کنند. باید از نظر وسایل کمک آموزشی به دانشگاه کمک کنیم. دانشگاه های ما باید در فضایی که به وجود می آید در زمینه اقتصادی و فناوری حضور پیدا کنند.
وی ادامه داد: در شرایطی که به سمت انتخابات می رویم دانشگاه ها باید حضور پیدا کنند. خیلی مهم است که مجلس آینده چگونه باشد. از نظر دولت هر جناحی در مجلس باشد، فرقی نمی کند؛ اما امیدواریم افرادی در مجلس آینده باشند که به منافع ملی فکر کنند و منافع جناحی خود را به منافع ملی ترجیح ندهند. همه ما تلاش کنیم حماسه سال 92 را در سال 94 تکرار کنیم تا مجلسی توانمندتر تشکیل شود. امیدوارم با تلاش همه انتخابات باشکوهی را پیش رو داشته باشیم.
روحانی اظهار کرد: برخی به من می گویند، نظر تو درباره شورای نگهبان چیست؟ و من هم پاسخ می دهم که نظرم، همان نظر قانون اساسی است! قانون اساسی شورای نگهبان را ناظر می داند و ما هم ناظر می دانیم.





کلیه حقوق این سایت برای خودرونگارانیان محفوظ است
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2021 www.‎BourseKhabarIranian.ir, All rights reserved.