خودرونگارانیان

www.BourseKhabarIranian.ir/

شناسه خبر : 422413 یکشنبه 22 آذر 1394 3:6

طرح‌های توجیهی معدنی، آماده ارائه به سرمایه‌گذاران

در اختیار داشتن ظرفیت‌های معدنی تنها راه توسعه بخش معدن و افزایش نقش این حوزه در اقتصاد هیچ کشوری نخواهد بود، بلکه این موضوع یکی از فاکتورهایی است که می‌تواند یک کشور را به سوی معدنی بودن پیش ببرد.

به گزارش خودرونگاران به نقل از صمت، کشورهای مختلف ازجمله ایران که در فهرست ۱۵ کشور معدنی دنیا قرار دارد، باید در کنار ظرفیت‌های معدنی خود به‌دنبال جذب سرمایه داخلی یا خارجی برای بهره‌برداری از این مزیت‌ها

باشند. اما در سال‌های گذشته مشکلات مختلفی بر سر راه بخش معدن کشور قرار گرفت و باعث شد سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی از وجود مزیت‌های معدنی ایران غافل بمانند. حال فرصتی پیش‌روی مسئولان و فعالان بخش معدن کشور قرار گرفته است، آنها باید با هوشیاری کامل از حضور سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خارجی که تمایل به فعالیت در بخش معدن و صنایع معدنی ایران دارند، استفاده کنند. فعالان بخش معدن در بیشتر گفت‌وگوهای خود اظهار می‌کنند؛ ایران از مزیت‌های فراوان معدنی برخوردار است به همین دلیل باید سرمایه‌گذاران را به سوی بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود سوق داد. اما باید پیش از مطرح کردن این موضوع نگاهی به بخش معدن انداخت و طرح‌های موجود را بررسی کرد. آیا بخش معدن و فعالان بخش خصوصی طرح‌های آماده‌ای برای ارائه به سرمایه‌گذاران خارجی در اختیار دارند؟
وجود طرح‌های آماده در بخش معدن باعث می‌شود سرمایه‌گذاران آسان‌تر حوزه فعالیت خود را انتخاب کنند. از سویی دیگر باید به این نکته توجه کرد، ارائه طرح توجیه اقتصادی در کنار طرح پایه نیز از نکات بسیار مهمی است که منجر به حضور سرمایه‌گذار به ویژه سرمایه‌گذار خارجی می‌شود.


شرکت ملی مس آماده همکاری
شرکت‌های بزرگ معدنی با اجرای طرح‌های توسعه‌ای خود به دنبال دستیابی به اهداف پیش‌بینی شده در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ هستند. بخشی از طرح‌های توسعه‌ای می‌تواند فرصتی برای جذب سرمایه‌گذار خارجی باشد. شرکت ملی مس ایران جزو شرکت‌هایی است که می‌تواند با ارائه طرح‌های آماده و کارشناسی‌شده، سرمایه‌گذاران خارجی را به سوی خود جذب کند.  احمد مرادعلیزاده، مدیرعامل شرکت ملی مس ایران درباره آماده بودن طرح‌های معدنی برای مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی، اظهار کرد: آنچه از رفت‌وآمد هیات‌های خارجی به‌دست می‌آید، آنها در حال بررسی شرایط هستند، این در حالی است که طرح‌های معدنی در بخش معدن به ویژه حوزه مس آماده ارائه است. وی ادامه داد: طرح‌های معدنی شرکت مس با مبانی مشخص در اختیار شرکت‌ها قرار گرفته است، در کنار این طرح‌ها، چند موضوع دیگر نیز برای جذب سرمایه‌گذار آماده است که ازجمله آنها می‌توان به طرح تولید کود شیمیایی از اسید واحد کرمان و هیدورمتالورژی آذربایجان اشاره کرد. بخشی از سرمایه‌گذاری برای این طرح‌ها انجام‌شده است اما برای تامین منابع مورد نیاز آنها می‌توانیم از سرمایه‌گذاران داخلی و یا خارجی، فاینانس و... استفاده
کنیم. مرادعلیزاده درباره تهیه طرح توجیه اقتصادی برای طرح‌های شرکت ملی مس، تصریح کرد: طرح توجیه اقتصادی با روش‌های استاندارد برای طرح‌های شرکت ملی مس تهیه شده اما به‌طور کلی سرمایه‌گذاران خارجی برای شروع همکاری ابتدا مطالعات انجام شده را بررسی کرده و سپس خود نیز گزارش‌های اقتصادی لازم برای اجرای طرح را تهیه می‌کنند. به گفته مدیرعامل شرکت ملی مس ایران، گزارش‌های فنی و اقتصادی طرح‌های این شرکت برای جذب سرمایه‌گذار آماده است. مرادعلیزاده در پاسخ به این سوال که شرکت ملی مس پس از مذاکرات ایران و ۱+۵، چه پیشنهاداتی برای سرمایه‌گذاری از سوی شرکت‌های خارجی داشته، اظهار کرد: شرکت ملی مس ایران مذاکراتی را با شرکت «کی‌دی‌اچ‌ام» لهستان، شرکت‌هایی از اروپا و شرکت‌های چینی داشته که در این مذاکرات اطلاعات لازم از سوی ما ارائه شده و آنها در حال بررسی هستند. وی با اشاره به کاهش قیمت محصولات معدنی ازجمله مس در بازار جهانی و تاثیر آن بر جذب سرمایه‌گذار، بیان کرد: درحال‌حاضر در دنیا با کاهش قیمت‌ها، معادنی با عیار کمتر از ۰/۶درصد تعطیل شده‌اند. در واقع با وجود این وضعیت معادن با عیار کم استحصال نشده و به‌صورت موقت تعطیل شده‌اند. برآوردهای انجام‌شده نیز حاکی از آن است، که تا سال ۲۰۲۰م قیمت‌ها با رشد چندانی مواجه نخواهند شد. اما این موضوع به این معنا نخواهد بود که پروژه‌ها توانایی اجرایی شدن را ندارند، بلکه در طی این چند سال می‌توان با منابع ارزان در اختیار، پروژه‌ها را اجرا کرد. در واقع امروز با کاهش قیمت‌ها و رکود در بازار مصرفی زمان خوبی برای اجرای طرح‌های معدنی فرارسیده است.


طرح‌های بخش خصوصی آماده است
در همین حال فرزانه معصومی، عضو انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران نیز  با بیان این مطلب که در چند سال گذشته تاکید زیادی بر ورود سرمایه‌گذاران خارجی شده، افزود: نکته مهم در این میان برقراری امنیت سرمایه‌گذاری، چه ایرانی و چه خارجی است که پس از آماده بودن طرح معدنی از اهمیت بسیاری برخوردار است. در واقع باید در قوانین موجود ثبات وجود داشته باشد تا سرمایه‌گذار بتواند به راحتی وارد همکاری شود. وی ادامه داد: با توجه به شرایط موجود جذب سرمایه‌گذار خارجی در طرح‌ها مختلف به غیر از طرح‌های موجود در بخش پتروشیمی، کار بسیار سختی خواهد بود. معصومی درباره آماده بودن طرح‌های معدنی موجود در بخش خصوصی برای ارائه به سرمایه‌گذاران خارجی، اظهار کرد: خوشبختانه سال‌هاست بخش خصوصی طرح‌های مختلفی را آماده کرده که امروز می‌تواند در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد. به‌عنوان مثال بخش خصوصی طرح‌هایی در زمینه کارخانه‌های فولادی داشته و آماده است تا این طرح‌ها را با یک همتای خارجی مثل چینی‌ها اجرا کند. بدون شک احداث یک یا ۴ کارخانه فولاد که بتواند مانند کره‌جنوبی۵۰میلیون تن فولاد تولید کند، بخش زیادی از مشکلات موجود را برطرف خواهد کرد. این کار تنها با همکاری سرمایه‌گذار خارجی انجام خواهد شد. به گفته عضو انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران، بخش خصوصی امروز طرح‌های آماده برای ارائه به سرمایه‌گذاران را در اختیار دارد اما باید تلاش کرد تا بستر برای جذب سرمایه فراهم شود.





کلیه حقوق این سایت برای خودرونگارانیان محفوظ است
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2021 www.‎BourseKhabarIranian.ir, All rights reserved.