به گزارش خودرونگاران به نقل از صمت، در گزارش این نشریه تخصصی خودرو که جمعه گذشته منتشر شده، اتومبیلهایی به عنوان بدترین خودروهای امسال میلادی در بازار جهانی خودرو معرفی شدهاند و موضوعی که در این گزارش جای تامل بسیاری دارد، آن است هر 5 خودروی دارای رتبه بدترینها که در آزمایشهای گوناگون این گزینش کمترین امتیازهای ممکن را کسب کردهاند تنها متعلق به 2 کشورند، کشورهایی که دهها سال است در رأس هرم بزرگترین خودروسازان جهان حضوری پیوسته و دائمی دارند؛ یعنی امریکا و ژاپن. گزارش این نشریه معتبر حاکی از این واقعیت است که از 5 اتومبیل موردنظر، 3 اتومبیل متعلق به نشان(برند) معتبر تویوتا و میتسوبیشی ژاپن بوده و 2 اتومبیل دیگر نیز مربوط به خودروسازان امریکایی جیپ و سایون است. آزمایشهای درنظر گرفته شده در این پژوهش میدانی 36 نشان(برند) تجاری شناختهشده از خودروسازان معتبر در بازار خودروی جهان در سال 2015م را دربر گرفته و در مجموع 320 مدل انواع خودرو که تولیدات سال جاری این 36 خودروساز به شمار میروند، در این برنامه مورد ارزیابی و رتبهسنجی با آزمایشهای طراحیشده قرار گرفتهاند. نتایج این آزمایشها و البته نظرسنجیهای گسترده از مشتریان بازارهای خودروی سال 2015م بدترین و کماقبالترین خودرو سال را، اتومبیل جیپ رانگلر (Unlimited) معرفی کرده که با 20 امتیاز، پایینترین نمره را در میان کل 320 مدل اتومبیل موردآزمایش بهدست آورده است. رتبه دوم از آخر، در این گزارش متعلق به اتومبیل میتسوبیشی میراژ ژاپنی است که با وجود بازه قیمتی ارزان آن ـ در مقایسه با سایر خودروها ـ که در محدوده 12995 تا 15395 دلار نرخگذاری شده بود، نتوانست امتیازی بیشتر از 29 را کسب کند. پیش از این خودرو و بهعنوان سومین خودروی بداقبال سال 2015م، بار دیگر نام میتسوبیشی را ملاحظه میکنیم که با پسوند مدل MiEV ـ i مشخص میشود که از خانواده اتومبیلهای الکتریکی میتسوبیشی بوده و با قیمت 22995 دلاری خود حداکثر امتیازی که کسب کرده است، به 35 رسیده و نه بیشتر. رتبه چهارم بدترین خودروی سال 2015م به اتومبیل سایون tc که اصالت امریکایی داشته اما کمتر شناخته شده، اختصاص پیدا کرده که نتیجه 44 امتیازی است که در آزمایشها بهدست آورده بود. سرانجام پنجمین خودروی ناخوشایند یا بداقبال سال 2015 میلادی با تعجب بسیار، اتومبیل تویوتا یاریس است که در بازارهای سال جاری سر و صدای زیادی ـ حداقل در اوایل معرفی و حضورش در بازار ـ برپا کرد اما درنهایت به عنوان پنجمین شاگرد مردود در آزمایشهای رتبهسنجی اخیر نتوانست به 50 امتیاز هم برسد و به 47 امتیاز خودش قناعت کرد. در متن گزارش نشریه « Consumer Reports» البته درباره مهمترین ایرادات وارد شده به این 5 اتومبیل، مواردی در قالب چند عبارت مختصر عنوان شده است که با مرور آنها، علاوه بر درک و آشنایی با اشکالات و نواقص هر خودرو، آگاهی بیشتری نیز از سلایق و اولویتهای موردنظر مشتریان غربی خودروها پیدا کرده و در عین حال، با مهمترین شاخصهای فنی و تخصصی که مورد توجه کارشناسان بینالمللی صنعت خودروسازی هنگام بررسی و تعیین کیفیت خودروهای موجود در بازار قرار میگیرد، بیشتر آشنا میشویم.
1- تویوتا یاریس
با وجود انجام اصلاحات ظاهری برای سال 2015م، یاریس همان خودروی کمسرعت و پرسروصداست که اجزا و تجهیزات آن تکیده و در هم فشرده به نظر میرسد و هنگام حرکت، گویی در تلاطم و آشوب درونی به سر میبرد، در عین اینکه در موقعیتهای مختلف رانندگی همچون افراد بیدست وپا به نظر میرسد. علاوه بر اینها، در روزگاری که لوازم و تجهیزات لوکس و تجملی بسیار موردتوجه همگان قرار داشته ـ و بهقول معروف رو بورس است ـ یاریس مانند گذشته در سادهترین و بیتجملترین صورت ظاهری خود به تصویر کشیده شده است. این هاچبک 2 یا 4 در، در حال حاضر از یک موتور 4 سیلندر 1/5 لیتری استفاده و شتابی اندک را به راننده و سرنشینان خود عرضه میکند.
2- سایون تیسی
پرسش: در چه مواقعی یک اتومبیل اسپرت میتواند از هر نظر یک اتومبیل اسپرت نباشد؟
جواب: هنگامی که آن اتومبیل سایون تیسی باشد!
بیتردید سایون تیسی از نگاه ظاهری، اتومبیلی جذاب و جالبتوجه به نظر میرسد و در سال جاری با تجهیزاتی کامل به بازار خودرو عرضه شده است که حتی شامل یک سیستم پیشرفته صوتی تمام لمسی و یک سانروف (سقف شیشهای متحرک) بزرگ هم میشود.
اما اینجا درست نقطهای است که اخبار خوش به پایان میرسد. در سایون تیسی مدل 2015 یک مجموعه تجهیزات سیستم تعلیق سفت و خشک و غیرمنعطف به همراه یک فرمان (رل) سنگین نباید شما را فریب دهد که گویی با یک خودروی شاهکار و کارآمد مواجه هستید و نباید انتظار داشته باشید که خودرویی مانند سایون تیسی مانند موم در دستانتان باشد. سیستم جابهجایی ملالتآور این خودرو حتی در جادههای هموار و یکدست نیز یک سواری آزاردهنده و نامطلوب را به شما ارزانی میکند.
3- میتسوبیشی i-Miev
تا به امروز برخی خودروهای الکتریکی ما را بهشدت تحتتاثیر قرار دادهاند که تسلا مدل اس، فورد فوکوس الکتریکی و نیسان Leaf از آن جملهاند. اما با تلاشهای بیثمر و خالی از جذابیت در مقام مقایسه به نوعی انگار که گرفتار یک اتصال کوتاه الکتریکی شدهاید. این ادعا فقط به دلیل قابلیت طی مسافت ناچیز و بیبرکت 59 مایلی این خودروی برقی و زمانبری 6 ساعته برای شارژ کردن باتریهای آن نیست، بلکه بیشتر به علت سواری دادن دهشتناک و فجیع، شتاب اندک که به شکل دردناکی ضعیف است و در کنار این نواقص، تزئینات داخلی کهنه و منسوخ شده آن در مجموع شما را به این باور میرساند که چرخ دستیهای گلف را بهتر از این خودرو میتوان راند.
4- میتسوبیشی میراژ
اتومبیل میتسوبیشی میراژ بهراستی برازنده نامش است. برچسب قیمت 16 هزار دلاری و مصرف سوخت اقتصادی آن که معادل 37 مایل برای هر گالن بنزین است، روی هم رفته گویی با حالتی ملتمسانه میخواهد تصویری جذاب از خود ارائه کند، تصویری مطلوب از اتومبیل سبک و باصرفه اقتصادی. اما این حیله و فریب خیلی زود از هم میپاشد هنگامی که بخواهید این خودروی کوچولوی قابل دلسوزی را برانید. میراژ میتسوبیشی از یک موتور ارتعاشی خوابیده 3 سیلندر قدرت خود را به سختی تامین میکند. جابهجا شدن آن بسیار زمخت و بدترکیب است تا حدی که شاید حتی احساسترس و وحشت کنید. شاید این اتومبیل با برخی تجهیزات خود سعی در اغوای شما کند اما در نهایت این خودرو بسیار کند و پرسروصداست.
5- جیپ رانگلر Unlimited
در ادامه این نشریه از خوانندگان دعوت شده از کمامتیازترین اتومبیل در آزمایشها دیدن کنند؛ جیپ رانگلر «نامحدود» این جیپ جزو آن دسته از خودروهای کمیاب است که در ابتدا مانند بمبی در آزمایشهای ما سروصدا کرد اما مشترکان (نشریه) ما گویی شیفته و دیوانه این خودرو شده بودند تا جایی که حتی برخی از آنها زگیل هم درآوردند. در حقیقت در تازهترین نظرسنجی «تعیین میزان رضایتمندی» که به وسیله نشریه ما انجام شد 76درصد از پاسخدهندگان و مالکان این خودرو تصریح کردند که حاضرند یک دستگاه دیگر از این اتومبیل را خریداری کنند. پس مشکل کجاست؟ رانندگی روزانه در جادههای معمولی با این جیپ مانند آن است که سرنشینان آن را محکوم به مجازاتی شدید کرده باشید. جابهجا شدن آن با اکراه انجام میشود و مصرف سوخت آن مانند بلعیدن غذا بهوسیله کودکی گرسنه است؛ تنها 17 مایل در هر گالن.