خودرونگارانیان

www.BourseKhabarIranian.ir/

شناسه خبر : 422714 یکشنبه 6 دی 1394 6:3
نمایندگی ها، خودرو تعمیری نمی پذیرند

خسارات خواب خودروها در تعمیرگاه را چه کسی می دهد؟

گزارشهایی درباره عدم پذیرش خودروهای معیوب جهت تعمیر توسط نمایندگیها منتشر و عامل آن، ترس این نمایندگی ها از پرداخت خسارت خواب خودرو عنوان شده است.

به گزارش خودرونگاران به نقل از خبرآنلاین، برخی از منابع خبری اعلام کرده اند تعمیرگاه های رسمی و نمایندگی های خودرو از پذیرش ماشین هایی که نیاز به تعمیر دارند به علت گریز از پرداخت خسارت خواب خودرو، خودداری می کنند.

 

خبرگزاریها نوشته اند برخی مراجعه‌کنندگان به نمایندگی‌های خودرو اعلام کرده‌اند که تعدادی از مراکز تعمیر آنها را پذیرش نمی‌کنند و از آنها خواسته شده مدتی بعد دوباره به نمایندگی مراجعه کنند.
این منابع به گزارشهایی استناد می کنند که در آن عنوان شده بسیاری از این نمایندگی‌ها تا زمانی که قطعات را موجود نداشته باشند، خودروها را تحویل نمی‌گیرند.
مردمی که به این تعمیرگاه ها مراجعه کرده اند بعضا گفته اند طی یک ماه اخیر به بیش از 5 نمایندگی مراجعه کرده‌اند ولی هیچکدام با پذیرش خودرو موافقت نکردند.
به نوشته یک خبرگزاری، یکی از مراجعان نمایندگی های رسمی خودرو گفته: اما حالا جواب نمایندگی‌ها جواب سر بالا می‌دهند و یکی می‌گوید چهار روز دیگر بیا و یکی دیگر می‌گوید بیست روز دیگر. در حالی که ماشین من مشکل جدی پیدا کرده است و هر روزی که با آن کار نکنم، متضرر می‌شوم.
این مراجعه کننده نیز عنوان کرده نمایندگی خودرو برای گریز از پرداخت خسارت خواب، از پذیرش ماشین تعمیری امتناع کرده است.


خسارت خواب خودرو چیست و چطور می شود گرفت؟

طبق آیین نامه اجرایی قانون حمایت از مصرف کنندگان خودرو که به تصویب کارگروه حمایت از تولید رسیده، خسارت خواب (توقف بلااستفاده خودرو) طبق این موارد به مالکان خودروهایی که دارای ضمانت هستند، پرداخت می شود:
-برای بار اول مراجعه به تعمیرگاه، پس از دو روز از شروع توقف خودرو، خسارت محاسبه و تا روز تحویل ادامه دارد.
-در صورت مراجعه برای عیب تکراری، خسارت خواب از روز مراجعه محاسبه می شود.
-محاسبه خسارت خواب برای خودروهای سواری شخصی، به ازای هر روز، پانزده ده هزارم (۱.۵ هزارم) نرخ رسمی خودرو است.
-محاسبه خسارت خواب برای خودروهای عمومی به ازای هر روز، دو هزارم نرخ رسمی است.
-محاسبه خسارت خواب برای خودروهاید سنگین یک هزارم نرخ رسمی خودرو است.
-مسئول پرداخت خسارت خودرو، واسطه فروش شرکت خودروساز است.

طبق این محاسبات می توان عنوان کرد خسارت روزانه توقف یک دستگاه پژو 405 در تعمیرگاه حدود 45 هزار تومان، یک دستگاه پراید حدود 30 هزار تومان و سوناتا حدود 250 هزار تومان است.

آیین نامه فوق، برای نحوه دریافت این خسارات نیز مراجعی را از وزارتخانه ها تا دادگاه در نظر گرفته. از جمله اینکه در این آیین نامه عنوان شده است: شکایت در ابتدا در مورد خودرو‌های ساخت داخل به وزارت صنایع و معادن و در مورد خودرو های وارداتی به وزارت بازرگانی قابل ارجاع است. باید شکایت از سوی این مراحع در ۳۰ روز مورد رسیدگی قرار گیرد و در صورت عدم حل و فصل موضوع هر یک از طرفین می‌توانند به هیات حل اختلاف مربوطه مرکب از نماینده عرضه کننده خودرو کارشناس رسمی دادگستری در رشته مرتبط و کارشناس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی به ریاست کارشناس رسمی دادگستری مراجعه کنند.
طبق این آیین نامه مرجع حل اختلاف موظف است ظرف بیست روز از تاریخ دریافت شکایت به موضوع رسیدگی و نسبت به حل اختلاف اقدام کند و در صورت اعتراض هر یک از طرفین به صورتجلسه حل اختلاف، شکایت در دادگاه صالحه قابل پیگیری است. طبق قواعد حقوقی، دادگاه صالحه در این باره، دادگاه حقوقی حوزه قضایی ای است که نمایندگی و عاملیت فروش خودرو در آن قرار دارد.

 





کلیه حقوق این سایت برای خودرونگارانیان محفوظ است
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2021 www.‎BourseKhabarIranian.ir, All rights reserved.