خودرونگارانیان

www.BourseKhabarIranian.ir/

شناسه خبر : 422764 سه‌شنبه 8 دی 1394 4:7
4 متهم آلودگی هوای پایتخت از نگاه پلیس

انتقاد از اهمال در برخورد با ۴۲۰ هزار خودرو آلوده و فرسوده

درحالی که هوای تهران در وضعیت قرمز قرار گرفته است، اختلاف نظرها درباره آلاینده های شهری و همچنین شیوه برخورد با منابع آلوده کننده ها، وجود دارد.

به گزارش خودرونگاران به نقل از خبرآنلاین؛ دو شب پیش، در برنامه گفتگوی ویژه خبری، بحث پرحاشیه ای درباره آلودگی هوا در گرفت و البته هنوز هم ادامه دارد. 

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در گفتگویی، به تعلل پلیس راهور برای برخورد با خودروهای آلاینده، انتقاد کرده است. او در به مهر گفت: ۸۰ درصد آلایندگی هوای تهران مربوط به خودروهای دیزلی، خودروهای کاربراتوری و موتورسیکلت هاست.

وحید حسینی افزود: در شهر تهران، نزدیک به ۱۲۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده و حدود ۳۰۰ هزار دستگاه خودروی کاربراتوری تولید سال ۸۲ و قبل از آن وجود دارد که ۱۰ درصد ناوگان خودرویی تهران را شامل می گردد ولی ۵۰ درصد از آلودگی هوای تهران را باعث می شود.

وی گفت: با وجود آن که ادعا می شود سال گذشته ۳۱۰ هزار دستگاه خودرو از رده خارج شده اند اما سهم تاکسی های تهران از این نوسازی بسیار ناچیز است و در تهران، سالانه تنها دو هزار دستگاه تاکسی نوسازی می شوند، این در حالی است که تاکسی ها، ۳ تا ۴ برابر خودروهای عادی تردد دارند و در حال حاضر، ۱۷ هزار دستگاه تاکسی فرسوده در تهران مشغول به کار هستند.

موتورسیکلت هایی در تهران تردد می کنند که بعضاً سند هم ندارند

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به این که برنامه جامع آلودگی هوا، برنامه ارزانی نیست و اجرایی شدن این برنامه و اجرای تک تک بندهای آن هزینه دارد و باید شامل سوبسید شود،‌ اظهار کرد: اما فراموش نکنیم هر ریالی که صرف کاهش آلودگی هوا می شود، .

باعث سرمایه گذاری ۱۵ برابری می گردد، ضمن این که هیچ شهری نه تنها در ایران که در جهان، نمی تواند صرفاً با بودجه خودش برنامه های مربوط به کاهش آلودگی هوا را پیش ببرد و نیاز به بودجه ملی دارد.

دکتر حسینی با بیان این که علاوه بر خودروها، موتورسیکلت ها هم باید مورد معاینه فنی قرار بگیرند ولی هیچ گونه اِعمال قانونی بر روی موتورسیکلت ها نداریم، تصریح کرد: در حال حاضر، در تهران بالغ بر یک میلیون دستگاه موتورسیکلت عمدتاً ۱۲۵ سی سی کاربراتوری داریم که آلایندگی هر کدام از آنها، ۴ برابر یک دستگاه خودرو است.

وی با تأکید بر این که در محدوده منطقه ۱۲،‌ روزانه ۹۰۰ هزار تردد موتورسیکلت ثبت می شود،‌ اضافه کرد: موتورسیکلت هایی که در تهران تردد می کنند، بعضاً سند هم ندارند و در نتیجه، جریمه آنها فایده ای ندارد، چون حتی صاحبان این موتورسیکلت ها نیز هرگز شناسایی نمی شوند.

آمار برخورد با ۵۳۰ هزار خودروی آلاینده در تهران غلط است

مدیر عامل شرکت کنترل هوای تهران با اعلام این که ارائه آماری مبنی بر برخورد با ۵۳۰ هزار دستگاه خودروی آلاینده در ۹ ماه امسال در تهران غلط است، گفت: بر اساس محاسبات دانشگاهی و علمی، یک خودروی کاربراتوری به ازای هر کیلومتر پیمایش، ۴۰ گرم آلودگی ایجاد می کند، در صورتی که یک خودرو با استاندارد یورو ۲، برای هر کیلومتر پیمایش، کمتر از ۳ گرم آلودگی تولید می کند.

دکتر حسینی در پایان با تأکید بر این که محاسبه تفاوت این دو عدد با هم که برخی آن را قبول ندارند، مدرک دکترا نمی خواهد و هر دانشجوی ترم اولی هم می تواند آن را حساب کند، خاطرنشان کرد: به نظر من، پلیس در برخورد با خودروهای متخلف، دودزا و آنها که معاینه فنی ندارند، واقعاً اهمال کرده است و نتیجه آن را داریم می بینیم.

۴ متهم اصلی آلودگی هوای پایتخت از نگاه پلیس

به گزارش تسنیم، جانشین رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با برشمردن علل بروز آلودگی هوای پایتخت، ۴ متهم اصلی آلودگی هوای پایتخت را معرفی کرد.

سرهنگ حسن عابدی با اشاره به وضعیت فعلی آلودگی هوا و دلایل بروز چنین آلودگی‌هایی در هوای پایتخت اظهار داشت: از نظر پلیس، عوامل متعددی باعث به وجود آمدن چنین وضعیتی شده است که طبعاً برای حل این موضوع، یا باید این عوامل را از بین برد و یا از تأثیر آن‌ها بر آلودگی هوا کاست.

جانشین رئیس پلیس راهور تهران بزرگ افزود: با توجه به شواهد به دست آمده به نظر می‌رسد «عدم از رده خارج کردن خودروهای فرسوده» به عنوان مهمترین عامل به وجود آورنده این وضعیت آلاینده در تهران است و این عامل باعث شده است تا خودورهای فرسوده اعم از سواری، کامیون و یا وسایل نقلیه عمومی شامل اتوبوس و تاکسی، سهم به سزایی در آلودگی هوای پایتخت داشته باشند.

وی ادامه داد: همچنین وجود کارخانجا آلاینده در سطح شهر تهران، علاوه بر تولید آلودگی، سبب تردد خودروهای سنگین در معابر درون شهری می‌شود و از این رو با انتقال این کارخانجات آلاینده از سطح شهر، می‌توان در پاکسازی هوای پایتخت گام موثری برداشت.

عابدی با اشاره به آلودگی‌های ناشی از فعالیت کارخانجات تولید شن و ماسه در حاشیه تهران نیز گفت: البته حتی آلودگی برخی کارخانجاتی که در اطراف شهر تهران قرار دارند، در آلودگی شهر تهران موثر است و فعالیت کارخانه سیمان و شن و ماسه‌ حاشیه پایتخت از جمله این موارد است.

جانشین رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در ادامه حذف زباله‌سوزی و جداسازی مسیر تردد کامیون‌ها و وسائل نقلیه سنگین دیزلی از حاشیه شهر تهران از دیگر عواملی دانست که باعث کاهش آلودگی هوای پایتخت می‌شود و با اشاره به سهم 12 درصدی معاینات فنی در کاهش آلودگی هوا، از نابسامانی برخی از مراکز معاینه فنی خودرو، انتقاد کرد و گفت: پلیس در 9 ماهه ابتدایی امسال برخورد جدی و قاطعی را با خودروهای آلاینده و فاقد معاینه فنی انجام داده و این در حالی است که آمارها نشان می‌دهد میزان برخوردهای ما در این حوزه، به نسبت مدت مشابه سال قبل، 3 برابر شده است.

وی در پایان با اشاره به مقطعی بودن آثار اجرای طرح‌هایی همچون طرح زوج و فرد از درب منازل، برای رسیدن به راهکاری قطعی و پایدار در برابر آلودگی هوای پایتخت ابراز امیدواری کرد.





کلیه حقوق این سایت برای خودرونگارانیان محفوظ است
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2021 www.‎BourseKhabarIranian.ir, All rights reserved.