به گزارش خودرونگاران به نقل از اقتصادنیوز، با نگاهی به آمار واردات و صادرات قطعات و خودرو از کشورهای حاشیه خلیج فارس، میزان صادرات و واردات خودرو و قطعات مربوطه به کشورهای عربی آنچنان چشمگیر نیست که قطع روابط این صنعت را فلج کند.
در این باره نیز دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو در گفتوگو با اقتصادنیوز، با اشاره به تاثیر قطع روابط ایران و کشورهای عربی گفت: نه تنها هیچگاه ارتباط ایران و عربستان در صنعت قطعهسازی تاثیر گذار نبوده است، از این پس و در صورت قطع روابط نیز تاثیری ندارد.
محمدرضا نجفیمنش افزود: پیش از این مسایل نیز وارداتی از کشورهای عربی صورت نمیگرفته است و همه قطعات سفارش شده به صورت مستقیم وارد کشور میشد. از این رو قطع و وصل روابط هیچ ارتباطی به صنعت قطعهسازی ندارد.
وی اظهار کرد: در حال حاضر آنچه بیش از هر چه در انتظار صنعت قطعهسازی است، به سرانجام رسیدن برجام و تاثیرات آن بر واردات و صادرات قطعات است.
در ادامه نیز یکی دیگر از اعضای انجمن قطعهسازان به اقتصادنیوز گفت: در صورت قطع روابط میان ایران، عربستان و عراق، این کشورهای عربی هستند که ضرر میکنند نه ایران.
شهریاری افزود: آن اندازه که کشورهای عربی از قطع ررابط با ایران ضرر میکنند، ایران ضرر نمیکند. همچنین ایران با کشورهای عربی در زمینه واردات قطعات رابطه جدی نداشته است.
وی تاکید کرد: هیچگاه عربستان مبادی واردات و صادرات قطعات خودرو نبوده است و بیشتر واردات از کریدورهای شمالی و یا بنادرآزاد همچون بندر ترکمن و یا واردات مستقیم از خاور دور و چین صورت میگرفته است. به همین دلیل در صورت قطع روابط نیز هیچ تاثیری در واردات قطعات خودرو ایجاد نمیشود.
این عضو انجمن قطعهسازان اظهار کرد: قطع روابط با عربستان هیچ علامت ناخوشایندی به بازار نمیدهد چرا که ایران میتواند راه و کریدور جایگزینی برای ارتباط با کشورهای متاقضی همکاری تجاری با ایران بیابد.
پس از اتفاقات ایجاد شده میان ایران و عربستان در هفته گذشته، برخی کارشناسان اقتصادی قطع روابط با عربستان را با ایجاد مشکلات جدید اقتصادی همراه دانستهاند.