خودرونگارانیان

www.BourseKhabarIranian.ir/

شناسه خبر : 423403 جمعه 2 بهمن 1394 22:57
مدیر عامل بانک پارسیان:

تمایل بخش تعاون به تاسیس بانک‌های جدید، بوی رانت می‌دهد

مدیر عامل بانک پارسیان، تاسیس بانک های جدید را علاوه بر اینکه به ضرر اقتصاد کشور می‌داند، دلیل اصرار و اشتیاق برخی از افراد برای تاسیس بانک جدید را استفاده از رانت‌هایی که در کنار آن به وجود خواهد آمد، عنوان کرد.

به گزارش خودرونگارانبه نقل از ایلنا، در همایش اجرای برجام فصلی نو در اقتصاد ایران، رئیس جمهور و مردان اقتصادی کابینه میهمان فعالان بخش خصوصی و روسای اتاق های 3 گانه بخش خصوصی بودند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ در این جلسه عبدالهی رئیس اتاق تعاون از رئیس جمهور خواست که مجوز دو بانک و سه بیمه را برای این حوزه صادر کند این در حالی است که کارشناسان اقتصادی وجود بانک های متعدد در کشور با وظایف یکسان را یکی از معضلات بازار پولی و مالی ایران می دانند. از سوی دیگر بانک توسعه تعاون و بیمه تعاون در حال حاضر مشغول فعالیت هستند و اگر رئیس اتاق تعاون با هدف افزایش تسهیلات به واحد های تعاونی این پیشنهاد داده باشد این امر را می توان با افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون محقق کرد.

کوروش پرویزیان مدیر عامل بانک پارسیان در گفتگو با خبرنگار ایلنا، تاسیس بانک های جدید را علاوه بر اینکه به ضرر اقتصاد کشور می‌داند، دلیل اصرار و اشتیاق برخی از افراد برای تاسیس بانک جدید را استفاده از رانت هایی که در کنار آن به وجود خواهد آمد، عنوان کرد.

پرویزیان تصریح کرد: امروز بحث ایجاد بانک کسب و کار کوچک مطرح است و برخی افراد به دنبال راه‌اندازی آن هستند و بر آن اصرار دارند. در حالی که بانک توسعه تعاون مربوط به همین صنف می‌باشد و در واقع با احداث این بانک یک موازی کاری صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اصل 44 قانون اساسی که در آن قانون گذار تعداد بانکها و حتی اسامی بانکها را مشخص کرده است گفت: دولت می تواند تصمیم بگیرد برخی از بانک‌های دولتی را ادغام کند و یا اینکه برخی دیگر را براساس وظیفه‌ای که برای آنها تعریف شده‌است مانند بانک‌های توسعه‌ای یا بانک‌های تجاری را با یکدیگر ادغام کند به طور مثال بانک‌هایی که اسم تخصصی دارند ولی کارهای تجاری انجام می‌دهند را منحصرا در اختیار آن بخش تخصصی بگذارند.

 از سوی دیگر عملکرد بانک توسعه و تعاون نیز نسبت به سایر بانک های کشور در سطح خوبی بوده است و توانسته با کمترین میزان معوقات رتبه اول را در جدول بانک مرکزی به دست آورد.

حجت الله مهدیان عضو هیئت مدیره بانک توسعه تعاون نیز در گفتگو با ایلنا در خصوص فعالیت‌های این بانک، گفت: بانک توسعه تعاون مدت 6 سال است که تاسیس شده و بنابر آمار و ارقام ارئه شده از سوی بانک مرکزی هر سال این بانک در شاخص های پولی و مالی پیشرفت داشته است.

وی با اشاره به میزان پرداخت تسهیلات این بانک گفت:در سال گذشته ما 25 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کردیم و در 5 ماهه اول امسال نیز 10 هزار میلیارد تسهیلات در قالب مشارکت، سرمایه درگردش و خرید مواد اولیه به مشتریانمان پرداخت کرده‌ایم.

مهدیان افزود: بانک توسعه و تعاون نسبت به سایر بانکهای کشور از پایین ترین میزان نسبت تسهیلات به معوقات که اصطلاحا NPL گفته می شود برخوردار بوده به طوریکه در ترازنامه ما این عدد تک رقمی است که در سیستم بانکداری رقم قابل ملاحظه ای نیست.

عضو هیئت مدیره بانک توسعه و تعاون علت پایین بودن رقم معوقات را خوش حساب بودن مشتریان این بانک دانست و گفت: بیشتر مشتریان ما تعاونی ها هستند و خوشبختانه در تمامی شعب ما جزو خوش حساب ترین مشتریان هستند و همیشه تلاش داشته اند که در موعد مقرر وام‌های دریافتی خود را به بانک پرداخت کنند. این درحالی است که 70 درصد از تسهیلات ما به تعاونی ها اختصاص داشته است و 30 درصد بقیه به سایر بنگاه های اقتصادی اعطا شده است.

عضو هیئت مدیره بانک توسعه تعاون گفت:هدف اصلی این بانک کمک به تعاونی های سراسر کشور است و با داشتن 400 شعبه و 3هزار و 600 نفر پرسنل سعی داریم که بهترین خدمات را به تعاونی ها ارائه دهیم، در واقع منابع ما از تعاونی ها تامین می شود و همین منابع را دوباره به تعاونی هایی که نیاز به نقدینگی دارند پرداخت می کنیم.

با توجه به صحبتهای عضو هیئت مدیره این بانک و عملکرد قابل قبول آن در صورت افزایش سرمایه این بانک می تواند به مسیر خود با قدرت بیشتری ادامه دهد لذا اصرار رئیس اتاق تعاون بر اخذ مجوز دو بانک دیگر جای سوال دارد.

گزارش: مژده دامیرو





کلیه حقوق این سایت برای خودرونگارانیان محفوظ است
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2021 www.‎BourseKhabarIranian.ir, All rights reserved.