شناسه خبر :
425604
|
پنجشنبه 9 اردیبهشت 1395 11:8
|
تقلب، بیماری مسری خودروسازان
|
|
پس از رسوایی تقلب خودروسازان آلمانی در میزان انتشار گازهای آلاینده، روزهای اخیر صنعت خودروی جهان شاهد انتشار اخباری بود که از تقلبی دیگر در این صنعت، اینبار توسط یک خودروساز ژاپنی حکایت داشت. به نظر میرسد موضوع تقلب، به یک بیماری مسری درمیان خودروسازان جهانی تبدیل شده است و این مساله نهادهای نظارتی را بر آن داشته است که یک بازنگری جدی در شیوه تست محصولات خودروسازی جهان درپیش گیرند.
به گزارش خودرونگاران به نقل از رویترز، شرکت میتسوبیشی، ششمین خودروساز بزرگ ژاپن، روز سهشنبه پذیرفت به مدت 25 سال از روشهای تست بهرهوری سوختی استفاده کرده است که مطابق با قوانین و استانداردهای ژاپن نبودهاند. این خودروساز از سال 1991 تاکنون آماری را تدوین کرده است که در تستهای بهرهوری سوخت در آمریکا به کار میروند. در آمریکا رانندگی با سرعت بالا و در بزرگراهها متداول است. اما استانداردهای ژاپن برای رانندگی در شهر تعیین شدهاند که در این نوع رانندگی توقف و حرکت مداوم منجر به مصرف بیشتر سوخت میشود. این خودروساز پیشتر اعلام کرده بود از سال 2002 آمار مربوط به بهرهوری سوخت را دستکاری کرده است.
وزارت حمل و نقل ژاپن اعلام کرده گروه ضربتی را تشکیل داده است تا چگونگی تدوین آمار توسط دیگر خودروسازان را بررسی کند. شرکت میتسوبیشی اعلام کرده است احتمالا اهداف بلندپروازانه، کارکنان را تحت فشار قرار داده و آنها را وادار کرده است درباره میزان بهرهوری سوخت خودروها اغراق کنند. این شرکت به منظور رسیدگی به این موضوع یک کمیته خارجی تشکیل داده است تا ظرف سه ماه درباره مساله دستکاری و اغراق در بهرهوری سوخت خودروهای این شرکت تحقیق کند. پس از پایان تحقیقات این کمیته تعداد مدلهای درگیر در این تقلب و جزئیاتی درباره نحوه جبران خسارت مشتریان اعلام خواهد شد. میتسوبیشی پذیرفته است که آمار تست چهار مدل خودروی مینی را که برای بازار ژاپن تولید شدهاند، دستکاری کرده است. از این چهار مدل، دو مدل برای شرکت نیسان موتور تولید شده است. از سوی دیگر، رسانههای ژاپن از احتمال استعفای دو مدیر ارشد میتسوبیشی خبر دادند. روزنامه یومیوری گزارش داد اوسامو ماسوکو، رئیس هیاتمدیره میتسوبیشی، به برخی نمایندگیهای فروش و قطعهسازان از تمایل خود به استعفا خبر داده است.
روزنامه ماینیچی نیز بهطور جداگانه گزارش داد تتسورو آیکاوا، مدیرعامل و مدیر اجرایی میتسوبیشی، قصد دارد از سمت خود کنارهگیری کند. خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا از شرکت میتسوبیشی خواسته است درباره خودروهای فروخته شده این شرکت در آمریکا اطلاعات بیشتری منتشر کند و تستهای جدیدی را درمورد این خودروها انجام دهد. در سال 2015 شرکت میتسوبیشی 95 هزار و 342 دستگاه خودرو در ایالاتمتحده به فروش رساند که حدود 5/ 0 درصد از فروش صنعت خودروی آمریکا را تشکیل میدهد. شرکت میتسوبیشی آمریکا اعلام کرده است طی سه ماه نخست 2016 فروش در این کشور 6 درصد افزایش یافته است. مقامات میتسوبیشی میگویند در مورد خودروهای فروخته شده در آمریکا از تستهای مناسب استفاده کردهاند و شواهدی از دستکاری آمار خودروهای فروخته شده در دیگر بازارهای خارجی وجود ندارد. میتسوبیشی همچنین اعلام کرده ممکن است در بهرهوری سوخت مدلهای بیشتری اغراق شده باشد و این مساله نگرانیهایی را درباره افزایش هزینههای غرامت و جریمهها به وجود آورده است. این در شرایطی است که مقامات ژاپنی به یکی از مراکز تحقیق و توسعه این شرکت یورش بردهاند. از زمان افشای تقلب میتسوبیشی در آمار بهرهوری سوخت خودروها، این شرکت 9/ 3 میلیارد دلار از ارزش بازاری خود را از دست داده است.
رسوایی خودروسازان آلمانی
شرکت فولکسواگن آلمان که سال گذشته مشخص شد در میزان انتشار گازهای آلاینده تقلب کرده است، مبلغ درنظر گرفته شده برای پرداخت غرامت را سه برابر افزایش داده و از 7/ 6 میلیارد یورو به 2/ 16 میلیارد یورو رسانده است. این در شرایطی است که دولت آلمان از خودروسازان این کشور خواسته است 630 هزار دستگاه خودرو را به منظور کنترل نرمافزار کنترل میزان آلایندگی فراخوان کنند. دولت آلمان اعلام کرد تحقیقات جدید در این کشور نشان میدهد میزان آلایندگی 16 برند خودرو ازجمله آئودی، اوپل، پورشه و مرسدس بنز، بیشتر از استانداردهای تعیین شده در اروپاست. این خودروسازان از نرمافزاری استفاده میکنند که با تغییر دمای هوا، سیستم تصفیه آلایندههای هوا در موتور خودروها از کار میافتد. آزمایشهایی که وزارت حمل و نقل آلمان انجام داده است، نشان میدهد سیستم فیلترینگ هوا در برخی از خودروهای آئودی، اوپل، پورشه، فولکسواگن و مرسدس بنز با رسیدن دمای هوا به 10 درجه سانتیگراد از کار میافتد. این کار برای حفاظت از موتور صورت میگیرد و درصورتی که مساله صدمه دیدن موتور یا احتمال وقوع تصادف وجود داشته باشد، غیرقانونی نیست. اما مقامات مسوول آلمانی درحال بررسی این مساله هستند که آیا شرکتهای خودروساز فراتر از ضرورت از این نرمافزار استفاده کرده و آگاهانه قوانین مربوط به آلایندگی را زیرپا گذاشتهاند یا خیر. همچنین برای انجام تحقیقات درمورد مساله تقلب در میزان انتشار گازهای آلاینده، مقامات مسوول به شرکت پژو سیتروئن یورش بردند.
این در شرایطی است که شرکت دایملر در خارج از آلمان نیز به شدت زیر ذرهبین قرار گرفته است. وزارت دادگستری آمریکا از این خودروساز خواسته است جزئیات فرایند تستهای خود را در اختیار این وزارتخانه قرار دهد. این شرکت بنا به درخواست وزارت دادگستری آمریکا تحقیقات درباره فرآیند تست میزان آلایندگی خودروهای خود را آغاز کرده است. در ماه فوریه درباره میزان آلایندگی برند مرسدس بنز این خودروساز دادخواستی به دادگاه آمریکا ارائه شد. دایملر این اتهام را بیاساس خواند، با این وجود اعلام کرد با مقامات همکاری خواهد کرد. این در شرایطی است که رسوایی فولکسواگن بر اعتماد مصرفکنندگان به صنعت خودرو تاثیر منفی گذاشته و موجی از تحقیقات در دیگر کشورها را به راه انداخته است به طوری که دولت انگلستان اعلام کرده است بسیاری از خودروهای محبوبی که در این کشور فروخته میشوند هنگام حرکت در جادهها شش برابر بیشتر از شرایط آزمایشگاهی اکسید نیتروژن تولید میکنند. تقلب خودروسازان در میزان انتشار گازهای آلاینده موجب شده است دولتهای آلمان، فرانسه، کانادا، کرهجنوبی، ایتالیا و ایالاتمتحده در روشهای تست میزان آلایندگی تجدید نظر کنند و به جای تست خودروها در آزمایشگاه، آنها را در دنیای واقعی و در جادهها مورد آزمایش قرار دهند. این مساله احتمالا تحولی را در صنعت خودرو به وجود خواهد آورد و خودروسازان را وادار خواهد کرد بیشتر به مسائل زیست محیطی توجه کنند. در این زمینه گزارش مشروحی در ضمیمه هفتگی دنیای ماشین (صفحه 26 روزنامه امروز) درج شده است.
کلیه حقوق این سایت برای خودرونگارانیان محفوظ است
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2021 www.BourseKhabarIranian.ir, All rights reserved.