خودرونگارانیان

www.BourseKhabarIranian.ir/

شناسه خبر : 425632 جمعه 10 اردیبهشت 1395 19:11
محبوبیت روز افزونه کراس اوورها؛

جدال شاسی بلند های های لوکس

روزبه‌روز بر محبوبیت و فروش کراس اوورها و SUVها در حال افزوده شدن است و این روند تا جایی پیش رفته که فروش این خودروها حتی از مدل‌های سدان هم پیشی گرفته است.

به گزارش خودرونگاران به نقل از بازار خبر، روزبه‌روز بر محبوبیت و فروش کراس اوورها و SUVها در حال افزوده شدن است و این روند تا جایی پیش رفته که فروش این خودروها حتی از مدل‌های سدان هم پیشی گرفته است. به‌گونه‌ای که آئودی پیش‌بینی می‌کند فروش نسل دوم Q7 در یک یا دو سال آینده از سدان A6 بیشتر شود و همین‌طور فروش X5 ب‌ام‌و نیز از سری 5 بیشتر شده است. در سوی دیگر نسل دوم XC90 به پرفروش‌ترین محصول ولوو تبدیل‌شده و فروش رنجروور اسپرت از محصولات جاگوار بیشتر شده است که این امر عامل مهمی بود تا جاگوار هم باعرضه مدل F-Pace به جمع SUV سازان بپیوندد.

 

رقابت سخت و نفس‌گیر ولوو XC90 T6، ب‌ام‌و X5 35i xDrive، رنجروور اسپرت HSE و آئودی Q7 3.0T


همین امر موجب شد تا ما به مقایسه 4 دستگاه از برترین SUVهای بزرگ لوکس حال حاضر بازار با سه ردیف صندلی و قیمتی در حدود 70 هزار دلار بپردازیم.

رقابت سخت و نفس‌گیر ولوو XC90 T6، ب‌ام‌و X5 35i xDrive، رنجروور اسپرت HSE و آئودی Q7 3.0T


از بین چهار شرکت‌کنندهٔ رقابت ما، X5 بدون شک پرفروش‌ترین آن‌هاست. نمونه مورد آزمون از نوع 35i xDrive با 300 اسب بخار قدرت است که قیمت آن از عدد معقول 57,195 دلار شروع می‌شود اما خودروی شرکت‌کننده در رقابت ما 68,270 دلار قیمت دارد.

رقابت سخت و نفس‌گیر ولوو XC90 T6، ب‌ام‌و X5 35i xDrive، رنجروور اسپرت HSE و آئودی Q7 3.0T


آئودی تا سال 2006 خودروی SUV در سبد محصولات خود نداشت اما با معرفی Q7 به‌عنوان اولین SUV خود توانست به فروش مناسبی دست‌یافته و میزان فروش آن را با انجام بروز رسانی‌هایی تا سال 2015 بالا نگه دارد؛ اما سرانجام نسل دوم Q7 معرفی شد و آن‌قدر جدید و پیشرفته شده که با مدل 2017 بفروش می‌رسد. قیمت آئودی از 55,750 دلار شروع می‌شود و با سفارش تجهیزات و امکانات بیشتر به 72,875 دلار می‌رسد.

رقابت سخت و نفس‌گیر ولوو XC90 T6، ب‌ام‌و X5 35i xDrive، رنجروور اسپرت HSE و آئودی Q7 3.0T


نسل دوم ولوو XC90 هم مانند آئودی Q7 به‌تازگی معرفی‌شده است. این خودرو بر روی پلت فرم جدیدی ساخته‌شده و تنها SUV این کلاس است که فقط با پیشرانه 4 سیلندر عرضه می‌شود. البته 4 سیلندر 2 لیتری که با تجهیز به سوپرشارژر و توربوشارژر 316 اسب بخار قدرت تولید می‌کند. نمونه مورد آزمون از نوع T6 است که قیمت پایه‌ای برابر با 50,795 دلار دارد درحالی‌که قیمت خودروی حاضر در آزمون 67,055 دلار است.

رقابت سخت و نفس‌گیر ولوو XC90 T6، ب‌ام‌و X5 35i xDrive، رنجروور اسپرت HSE و آئودی Q7 3.0T
 

آخرین شرکت‌کننده هم رنجروور اسپرت با بدنه‌ای از جنس آلومینیوم است که قیمت پایه آن از 65,945 دلار شروع می‌شود و با سفارش تمامی امکانات به 87,281 دلار می‌رسد که آن را به گران‌ترین عضو گروه تبدیل می‌کند. البته می‌توان با حذف تجهیزات غیرضروری این مبلغ را به 80,000 دلار کاهش داد که بازهم رقم بالایی محسوب می‌شود.

رقابت سخت و نفس‌گیر ولوو XC90 T6، ب‌ام‌و X5 35i xDrive، رنجروور اسپرت HSE و آئودی Q7 3.0T


در این رقابت مرسدس بنز GLE هم می‌توانست حضورداشته باشد اما به دلیل اینکه فقط با دو ردیف صندلی عرضه می‌شود نتوانستیم آن را شرکت دهیم. اگرچه برادر بزرگ‌تر GLE یعنی GLS مجهز به سه ردیف صندلی است اما به دلیل اینکه بزرگ‌تر و گران‌تر از خودروهای آزمون ماست از حضور در این رقابت بازماند. SUV های سه ردیفه دیگری چون آکورا MDX، اینفینیتی QX60، لکسوس GX460 و لینکلن MKT هم در بازار حضور دارند اما به دلیل قیمت پایین، از آزمایش ما کنار گذاشته شدند و رقابت را با 4 شرکت‌کننده آغاز کردیم.

رقابت سخت و نفس‌گیر ولوو XC90 T6، ب‌ام‌و X5 35i xDrive، رنجروور اسپرت HSE و آئودی Q7 3.0T

 



رتبه چهارم: ب‌ام‌و X5 35i xDrive

در زیر کاپوت X5 قلب 6 سیلندر خطی توربوشارژ می‌تپد که قدرت و مصرف سوخت مناسبی دارد به‌گونه‌ای که در شتاب صفرتا 96 کیلومتر پس از آئودی رتبه دوم را کسب می‌کند. وزن آن نیز با 2256 کیلوگرم سبک‌تر از آئودی و رنجروور آلومینیومی است.

رقابت سخت و نفس‌گیر ولوو XC90 T6، ب‌ام‌و X5 35i xDrive، رنجروور اسپرت HSE و آئودی Q7 3.0T

رقابت سخت و نفس‌گیر ولوو XC90 T6، ب‌ام‌و X5 35i xDrive، رنجروور اسپرت HSE و آئودی Q7 3.0T


X5 دارای سه حالت رانندگی است که سواری آن در هر سه حالت ناامیدکننده است. فرمان آن نیز سبک و بی‌روح است که هرچند در حالت اسپرت کمی سفت‌تر می‌شود اما در هیچ حالتی دقت آن بهبود پیدا نمی‌کند. بدنه این SUV باواریایی بیش از سه رقیب دیگر در پیچ‌ها کج می‌شود و آزمون اسلالوم را نیز با کمترین سرعت طی کرد. هرچند نسل سوم X5 در سال 2014 معرفی‌شده است اما از پیری زودرس رنج می‌برد! چراکه ظاهر چندان جذابی نداشته و طراحی داخلی آن نیز کسل‌کننده است و بیشتر به یک SUV پنجاه هزار دلاری شبیه است تا 70 هزار دلاری. صفحه آمپر، سامانه نمایشگر سربالا و صفحه‌نمایش لمسی آن فاقد وضوحی است که در آئودی و ولوو وجود دارد.

رقابت سخت و نفس‌گیر ولوو XC90 T6، ب‌ام‌و X5 35i xDrive، رنجروور اسپرت HSE و آئودی Q7 3.0T

رقابت سخت و نفس‌گیر ولوو XC90 T6، ب‌ام‌و X5 35i xDrive، رنجروور اسپرت HSE و آئودی Q7 3.0T

رقابت سخت و نفس‌گیر ولوو XC90 T6، ب‌ام‌و X5 35i xDrive، رنجروور اسپرت HSE و آئودی Q7 3.0T

رقابت سخت و نفس‌گیر ولوو XC90 T6، ب‌ام‌و X5 35i xDrive، رنجروور اسپرت HSE و آئودی Q7 3.0T

رقابت سخت و نفس‌گیر ولوو XC90 T6، ب‌ام‌و X5 35i xDrive، رنجروور اسپرت HSE و آئودی Q7 3.0T

رقابت سخت و نفس‌گیر ولوو XC90 T6، ب‌ام‌و X5 35i xDrive، رنجروور اسپرت HSE و آئودی Q7 3.0T

 

فضای صندلی‌های ردیف سوم هم به‌شدت تنگ بوده و بدترین رتبه را در بین اعضای گروه کسب می‌کند به‌طوری‌که فقط می‌توان از آن در مسافت‌های کوتاه استفاده کرد. البته پکیج M Sport برای X5 قابل سفارش است که تا حد زیادی مشکلات آن را بهبود می‌بخشد اما با سفارش این بسته که 4450 دلار قیمت دارد، قیمت X5 به بیش از 70 هزار دلار می‌رسد که با این مبلغ گزینه‌های بسیار بهتری برای خرید وجود خواهد داشت.
در پایان می‌توان گفت شاید ب‌ام‌و کلاس SUV های اسپرت یا SAV را ابداع کرده باشد اما دیگران در این کلاس پیشرفت بیشتری داشته‌اند.



رتبه سوم: رنجروور اسپرت HSE

ردیف سوم صندلی‌ها در رنجروور قابل سفارش هستند اما به نظر غیرقابل استفاده می‌آیند! چراکه کودکان نیز برای مسافت‌های طولانی نمی‌توانند در آن‌ها بنشینند. تنها امتیاز ردیف سوم صندلی‌های رنجروور اسپرت نسبت به ب‌ام‌و X5 فضای بالای سر بیشتر آن است؛ اما از این نقص که بگذریم، رنجروور اسپرت چالاک‌تر از X5 حس می‌شود، فرمان دقیقی داشته و حرکات خودرو کاملاً قابل‌کنترل است.

رقابت سخت و نفس‌گیر ولوو XC90 T6، ب‌ام‌و X5 35i xDrive، رنجروور اسپرت HSE و آئودی Q7 3.0T

رقابت سخت و نفس‌گیر ولوو XC90 T6، ب‌ام‌و X5 35i xDrive، رنجروور اسپرت HSE و آئودی Q7 3.0T


رنجروور باوجوداینکه از آلومینیوم ساخته‌شده است اما با 2350 کیلوگرم وزن سنگین‌ترین عضو گروه محسوب می‌شود ولی پیشرانه وحشی سوپرشارژ V6 آن به‌خوبی از پس وزن خودرو برمی‌آید. طراحی داخلی آن بیش از آنکه اسپرت باشد ساده بوده و به نظر می‌رسد متعلق به 5 سال پیش است به‌طوری‌که می‌توان آن را کلاسیک خواند. صفحه‌نمایش لمسی آن نیز بااینکه قدیمی است اما کارکرد خوبی دارد درحالی‌که مدل 2016 به سیستم سرگرمی جدیدی مجهز شده است؛ اما مشکل بزرگ رنجروور اسپرت قیمت بالای آن است؛ بنابراین اگر رنجروور می‌خواهد این مدل به فروش بالایی دست یابد باید کاهش قیمت زیادی برای آن در نظر گیرد، در طراحی داخلی آن تجدیدنظر کند و ردیف سوم صندلی‌ها را به‌صورت کاربردی طراحی کند. در غیر این صورت دو شرکت‌کننده بعدی انتخاب‌های بهتری خواهند بود درحالی‌که به میزان قابل‌توجهی ارزان‌تر نیز هستند.

رقابت سخت و نفس‌گیر ولوو XC90 T6، ب‌ام‌و X5 35i xDrive، رنجروور اسپرت HSE و آئودی Q7 3.0T

رقابت سخت و نفس‌گیر ولوو XC90 T6، ب‌ام‌و X5 35i xDrive، رنجروور اسپرت HSE و آئودی Q7 3.0T

رقابت سخت و نفس‌گیر ولوو XC90 T6، ب‌ام‌و X5 35i xDrive، رنجروور اسپرت HSE و آئودی Q7 3.0T

رقابت سخت و نفس‌گیر ولوو XC90 T6، ب‌ام‌و X5 35i xDrive، رنجروور اسپرت HSE و آئودی Q7 3.0T

رقابت سخت و نفس‌گیر ولوو XC90 T6، ب‌ام‌و X5 35i xDrive، رنجروور اسپرت HSE و آئودی Q7 3.0T


رتبه دوم: ولوو XC90 T6

سه سال پیش ولوو مدیر طراحی داخلی بنتلی آقای «Robin Page» را به استخدام خود درآورد که نتیجه این انتخاب هوشمندانه طراحی داخلی فوق‌العاده XC90 است. این طراحی به‌قدری عالی است که وقتی داخل آن می‌نشینیم دیگر خودروهای رقابت را فراموش می‌کنیم. چراکه در ولوو شاهدی طراحی داخلی‌ای هستیم که فقط در خودروهایی با دو برابر قیمت آن قابل‌دسترسی است. کاربرد فراوان چرم نرم و باکیفیت در روکش صندلی‌ها، رودری ها و دیگر جاهای خودرو موجب شده که داخل XC90 یادآور محصولات فراری باشد؛ اما در داخل ولوو بیش‌ازحد پنهان‌کاری صورت گرفته است؛ یعنی بیشتر دکمه‌ها و تجهیزات پنهان‌شده‌اند که این امر موجب پیچیدگی آن گردیده است. XC90 از صندلی‌های بزرگی برخوردار است که در جلو به گرم‌کن و سردکن مجهزند، بسیار نرم و راحت هستند و بدن را به‌خوبی در برمی‌گیرند. صفحه‌نمایش بزرگ لمسی در وسط داشبورد نصب‌شده است که باکمی تمرین به‌راحتی می‌توان با آن کارکرد. ردیف دوم صندلی‌ها از راحتی خوبی برخوردارند و حتی این راحتی در ردیف سوم هم وجود دارد به نحوی‌که بزرگ‌سالان نیز می‌توانند به‌راحتی از ردیف سوم صندلی‌ها استفاده کنند.

رقابت سخت و نفس‌گیر ولوو XC90 T6، ب‌ام‌و X5 35i xDrive، رنجروور اسپرت HSE و آئودی Q7 3.0T

رقابت سخت و نفس‌گیر ولوو XC90 T6، ب‌ام‌و X5 35i xDrive، رنجروور اسپرت HSE و آئودی Q7 3.0T

رقابت سخت و نفس‌گیر ولوو XC90 T6، ب‌ام‌و X5 35i xDrive، رنجروور اسپرت HSE و آئودی Q7 3.0T

رقابت سخت و نفس‌گیر ولوو XC90 T6، ب‌ام‌و X5 35i xDrive، رنجروور اسپرت HSE و آئودی Q7 3.0T

رقابت سخت و نفس‌گیر ولوو XC90 T6، ب‌ام‌و X5 35i xDrive، رنجروور اسپرت HSE و آئودی Q7 3.0T

رقابت سخت و نفس‌گیر ولوو XC90 T6، ب‌ام‌و X5 35i xDrive، رنجروور اسپرت HSE و آئودی Q7 3.0T


در این خودرو سیستم تعلیق بادی قابل سفارش است که در بدترین جاده‌ها بهترین عملکرد را دارد. XC90 حدود 120 کیلوگرم سبک‌تر از X5 و نزدیک به 180 کیلوگرم وزن کمتری از Q7 دارد. هرچند پیشرانه این SUV سوئدی که مجهز به هر دو سیستم پرخوران توربوشارژر و سوپرشارژر شده به فشردن پدال گاز واکنش بسیار خوبی نشان می‌دهد اما با شتاب صفرتا 96 کیلومتر 6 ثانیه کندترین عضو گروه محسوب می‌شود. صدای کارکرد پیشرانه بسیار کم است اما به نظر ما غرش پیشرانه‌های 6 سیلندر ب‌ام‌و و آئودی بسیار گوش‌نوازتر از این سکوت است. مصرف سوخت این پیشرانه نیز با 13.8 لیتر در هر صد کیلومتر هیچ تفاوتی با پیشرانه‌های 6 سیلندر X5 و Q7 ندارد. در کل می‌توان ولوو XC90 را خصوصاً درزمینهٔ طراحی خارجی و داخلی یک اثر هنری دانست اما استفاده از موتور 4 سیلندر در آن ایده مناسبی به نظر نمی‌رسد.

رقابت سخت و نفس‌گیر ولوو XC90 T6، ب‌ام‌و X5 35i xDrive، رنجروور اسپرت HSE و آئودی Q7 3.0T

رقابت سخت و نفس‌گیر ولوو XC90 T6، ب‌ام‌و X5 35i xDrive، رنجروور اسپرت HSE و آئودی Q7 3.0T


رتبه اول آئودی Q7 3.0T

تا قبل از نشستن پشت آئودی Q7 همگی ولوو را برنده می‌دانستیم اما پس از راندن این غول 2304 کیلوگرمی فولاد و آلومینیوم نظرمان عوض شد. درواقع Q7 ترکیبی است از ساختار خوب و استحکام بالای رنجروور بامهارت ولوو. در حالت رانندگی «sportiest» ارتفاع سیستم تعلیق کاهش میابد و Q7 سواری مشابه سدان های آئودی را از خود نشان می‌دهد. سیستم سفارشی فرمان پذیری 4 چرخ (که بخشی از پکیج سفارشی 4000 دلاری است) چابکی شگفت آوردی را برای آن در هنگام رانندگی در شهر پدید می‌آورد. هرچند لاستیک‌های پهن 285 بکار رفته در Q7 موجب شده فرمان آن دقت ولوو را نداشته باشد اما رانندگی با آن بسیار سرگرم‌کننده است.

نقطه قوت این آلمانی خوش‌تیپ پیشرانه V6 سوپرشارژ 333 اسب بخاری آن است؛ زیرا باوجوداینکه Q7 دومین عضو سنگین گروه است اما با تکیه‌بر این پیشرانه سریع‌ترین شتاب صفرتا 96 کیلومتر را با 5.5 ثانیه بنام خود ثبت می‌کند.

رقابت سخت و نفس‌گیر ولوو XC90 T6، ب‌ام‌و X5 35i xDrive، رنجروور اسپرت HSE و آئودی Q7 3.0T

رقابت سخت و نفس‌گیر ولوو XC90 T6، ب‌ام‌و X5 35i xDrive، رنجروور اسپرت HSE و آئودی Q7 3.0T


تیم طراحی داخلی ولوو شاید بهتر از آئودی عمل کرده باشند اما بازهم طراحی داخلی آئودی در سطحی بالاتر از رنجروور و ب‌ام‌و قرار می‌گیرد. در داخل این خودرو کاربرد چرم و چوب را در کنار تکنولوژی مدرنی همچون نمایشگر لمسی MMI مشاهده می‌کنیم که ترکیب زیبا و جالبی است. در روبروی راننده سامانه نمایشگر سربالا به همراه دو نمایشگر TFT بزرگ قرارگرفته‌اند که می‌توان در آن‌ها اطلاعات سفر، پارامترهای فنی پیشرانه و یا یک نقشه دقیق را برای نمایش انتخاب کرد.

به گزارش پدال؛ نقشه رهیاب درست در مقابل راننده قرار می‌گیرد و دقت فوق‌العاده‌ای در نمایش جزئیات دارد تا جایی که نقشه هیچ‌یک از SUV های شرکت‌کننده در آزمون چنین سطحی از جزئیات را نمایش نمی‌دهد. هرچند راحتی و فضای صندلی‌های ردیف سوم آئودی بهتر از رنجروور و ب‌ام‌و است اما همچنان به‌خوبی ولوو نیست؛ اما Q7 با لذت رانندگی بالا و قدرت مناسب پیشرانه توانست بر XC90 غلبه کرده و پیروز رقابت شود.

رقابت سخت و نفس‌گیر ولوو XC90 T6، ب‌ام‌و X5 35i xDrive، رنجروور اسپرت HSE و آئودی Q7 3.0T

رقابت سخت و نفس‌گیر ولوو XC90 T6، ب‌ام‌و X5 35i xDrive، رنجروور اسپرت HSE و آئودی Q7 3.0T

رقابت سخت و نفس‌گیر ولوو XC90 T6، ب‌ام‌و X5 35i xDrive، رنجروور اسپرت HSE و آئودی Q7 3.0T

رقابت سخت و نفس‌گیر ولوو XC90 T6، ب‌ام‌و X5 35i xDrive، رنجروور اسپرت HSE و آئودی Q7 3.0T

رقابت سخت و نفس‌گیر ولوو XC90 T6، ب‌ام‌و X5 35i xDrive، رنجروور اسپرت HSE و آئودی Q7 3.0T

رقابت سخت و نفس‌گیر ولوو XC90 T6، ب‌ام‌و X5 35i xDrive، رنجروور اسپرت HSE و آئودی Q7 3.0T
 

جدول مشخصات فنی و مقایسه

 

 

آئودی Q7 3.0T

ب ام و X5 35i

رنجروور اسپرت

ولوو XC90 T6

قیمت پایه

 

55.750 دلار

57.195 دلار

65.945 دلار

56.395 دلار

قیمت مورد آزمایش

72.875 دلار

68.270 دلار

87.281 دلار

 

67.055 دلار

طول

5.07 متر

4.88 متر

4.85 متر

4.95 متر

عرض

1.96 متر

1.93 متر

1.98 متر

2.00 متر

ارتفاع

1.74 متر

1.76 متر

1.78 متر

1.77 متر

فاصلهٔ بین دو محور

3.00 متر

2.93 متر

2.92 متر

2.95 متر

پیشرانه

سیلندر V شکل

سیلندر خطی

سیلندر V شکل

سیلندر خطی

حجم موتور

لیتر

لیتر

لیتر

لیتر

قدرت

333 اسب بخار

300 اسب بخار

 

340 اسب بخار

316 اسب بخار

گشتاور

440 نیوتن متر

407 نیوتن متر

 

450 نیوتن متر

400 نیوتن متر

گیربکس

سرعته اتوماتیک

سرعته اتوماتیک

سرعته اتوماتیک

سرعته اتوماتیک

شتاب صفرتا 96

 

5.5 ثانیه

5.8 ثانیه

5.9 ثانیه

6.0 ثانیه

مسافت 400 متر

 

14.2 ثانیه

14.5 ثانیه

14.5 ثانیه

14.6 ثانیه

حداکثر سرعت

206 کیلومتر در ساعت

204 کیلومتر در ساعت

209 کیلومتر در ساعت

 

212 کیلومتر در ساعت

وزن خالص

2304 کیلوگرم

2256 کیلوگرم

2351 کیلوگرم

 

2135 کیلوگرم

ظرفیت سوخت

85 لیتر

85 لیتر

 

105 لیتر

71 لیتر

مصرف سوخت

 

13.84 لیتر در 100 کیلومتر

 

13.84 لیتر در 100 کیلومتر

15.68 لیتر در 100 کیلومتر

 

13.84 لیتر در 100 کیلومتر

مجموع امتیازات

231

190

193

222

 

رقابت سخت و نفس‌گیر ولوو XC90 T6، ب‌ام‌و X5 35i xDrive، رنجروور اسپرت HSE و آئودی Q7 3.0T

 

 





کلیه حقوق این سایت برای خودرونگارانیان محفوظ است
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2021 www.‎BourseKhabarIranian.ir, All rights reserved.