به گزارش خودرونگاران یه نقل از صمت،که این تلاشها تا چه اندازه به نفع تولید داخل به ویژه صنعت قطعهسازی خواهد بود اما حرکت بیسر و صدای سایپا در این مسیر، به این معنا نیست که مشارکت فراملی ندارد یا به دنبال همکاریهای بینالمللی نیست. چراکه گفتوگوی صمت با مدیر مسئول پروژه تولید داخل سراتو نشان از تلاشهای این شرکت خودروساز در بحث تولیدات مشترک با کشورهای پیشرو در این صنعت دارد. در این راستا برای آگاهی از روند کار شرکت سایپا در همکاریهای بینالمللی به سراغ شهریار رضاییفر، مدیر مسئول پروژه تولید داخل سراتو رفته که وی در این گفتوگو از اخبار جدید صنعت خودرو و قطعه خبر داده است.
در ابتدا توضیحی درباره پیشینه راهاندازی و آغاز به کار خط تولید سراتو در سایپا دهید؟
قرارداد سراتو با شرکت سایپا به اواسط سال ۸۹ برمیگردد اما شروع فعالیتهای اجرایی آن در سال ۹۰ بود. کار طراحی و ساخت خط بدنه و تجهیزات مربوط به سالنهای مونتاژ، بدنهسازی و رنگ نیز در سال ۹۰ آغاز شد و این کار تا سال۹۱ ادامه داشت اما در این سال به دلیل تحریمها شرکت کیاموتورز کار را برای ۲ سال متوقف کرد اما در ابتدای سال ۹۳ دوباره فعالیتهای پروژه با طرح دعوی حقوقی از جانب سایپا و با قبول غرامت از طرف کیاموتورز آغاز شد. بدین ترتیب از ابتدای سال ۹۳ کار نصب و راهاندازی خط تولید سراتو با نمایندگان شرکت کیاموتورز آغاز شد و پس از ۲ ماه فعالیت بیوقفه در طراحی برخی تجهیزات باقیمانده و نصب و راهاندازی خطوط تولید، تولید آزمایشی در خرداد ۹۳ آغاز شد. در مرداد ۹۳ و پس از دریافت نخستین محمولههای سیکیدی تولید انبوه سراتو بهصورت رسمی آغاز شد. تیراژ تولید این خودرو در سال ۹۳ حدود ۴ هزار دستگاه بود که بیشتر روی مدل ۲ لیتر دنده اتوماتیک متمرکز شده بود. در سال ۹۴ نیز این آمار به حدود ۷ هزار دستگاه رسید و برای امسال نیز سایپا درنظر دارد تیراژ تولید این خودرو را به ۱۵ هزار دستگاه افزایش دهد که هماکنون در حال تامین و تدارک این تعداد تولید به لحاظ مالی و لجستیکی هستیم.
هماکنون چند درصد قطعات این خودرو تولید داخل است؟
برنامه خودکفایی این خودرو ۳۰ درصد است اما در حال حاضر و بر اساس کتابچه خودکفایی مورد تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت، داخلیسازی قطعات این خودرو حدود ۲۰ درصد است. البته با تعرفههایی که امسال برای واردات سیکیدی درنظر گرفته شده برنامه سایپا این است که هرچه سریعتر این میزان خودکفایی به ۳۰ درصد برسد.
چه قطعاتی از این خودرو در حال حاضر بومیسازی شدهاند؟
قطعاتی که تاکنون ساخت داخل شدهاند عبارتند از تایرها، باتری، شیشهها، صندلی (که دارای ارزش بالایی است) قطعات تریم و پلاستیکی و همچنین مجموعهسازی اقلام مهمی نظیر موتور و گیربکس، اکسلها، داشبورد و همینگ درها است.
آیا در نهایت تولید بومی قطعات روی ۳۰ درصد باقی میماند؟
بررسیها نشان میدهد که داخلیسازی قطعات بالاتر از ۳۰ درصد توجیه فنی و اقتصادی ندارد. چراکه اگر بخواهیم در آینده این خودرو را روزآمد کنیم باید سرمایهگذاری به نحوی درنظر گرفته شود که توجیه اقتصادی داشته باشد، از اینرو به میزانی سرمایهگذاری خواهیم کرد که بازگشت سرمایه داشته باشد. همواره در برنامهریزی خودکفایی قطعات، بررسیهای فنی و اقتصادی از این نظر که آیا فناوری آن در کشور موجود است یا خیر یا اینکه سرمایهگذاری که قرار است در بحث ساخت قالبها انجام شود با توجه به زمان در نظر گرفته شده یا تیراژ تولید برگشتپذیر است یا خیر، انجام میشود. بنابراین با برنامهریزیهای درنظر گرفته شده اتلاف وقت و سرمایه را به حداقل میرسانیم.
در حال حاضر کدام مدل سراتو در شرکت سایپا در حال تولید است؟
سراتو مدل ۲۰۱۳ با نام پروژهای TD در حال تولید است.
آیا این توانمندی وجود دارد تا سایپا به تولید مدلهای جدیدتری برسد؟
اقدامی که روی این مدل انجام شده بر اساس درخواست بازار بود. بر همین اساس نیز برنامهریزی انجام شده تا آپشنهایی را به این محصول اضافه کنیم تا نیاز بازار را پاسخ دهد که بر این اساس به نظر میرسد در طول۶ ماه آینده این آپشنها اضافه شود. همچنین در راستای پاسخگویی به نیاز مشتریان سعی داریم این آپشنها روی قیمت خودرو تاثیر منفی نداشته باشد.
با توجه به تولید داخلی صندلیهای این خودرو نیز پیشبینی شده که از روکش چرم برای صندلی استفاده شود و به همین دلیل در حال رایزنی با تولیدکنندگان داخلی چرم هستیم.
چرم مورد استفاده در این صندلیها چرم طبیعی خواهد بود یا مصنوعی؟
هم روی چرم طبیعی و هم مصنوعی در حال مطالعه هستیم. البته چرم طبیعی بیشتر روی خودروهای لوکس استفاده میشود زیرا به طور تقریبی تا ۲ میلیون تومان قیمت خودرو را افزایش میدهد که بر این اساس سعی داریم از چرم مصنوعی مناسب که بیشتر خودروسازان معتبر دنیا از آن استفاده میکنند روی این محصول استفاده کنیم.
به غیر از قطعات تولید داخل، باقی قطعات موردنیاز از کجا تامین میشود؟ آیا از قطعات چینی نیز در تولید این خودرو استفاده میشود؟
باقی قطعات موردنیاز این خودرو از طریق شرکت کیاموتورز و از کشور کرهجنوبی تامین میشود و به هیچ عنوان از قطعات چینی استفاده نشده و برنامهای نیز برای این کار نداریم.
در حال حاضر تا چه اندازه این آمادگی وجود دارد که در بحث فناوری قطعات، به ویژه بعد از تحریمها شرکت سایپا روزآمد شود؟
با اجرایی شدن برجام و بازگشت قطعهسازان بزرگ و صاحب فناوری دنیا به سوی ایران و سازندگان ایرانی، شاهد رفت و آمد و عقد قراردادهای زیادی بین سازندگان قطعات خودرو داخلی و قطعهسازان معتبر دنیا هستیم. به طور حتم با ورود مدلهای جدید خودرو به خطوط تولید خودروسازان داخلی، لازم است فناوریهای جدید در سطح قطعه و سیستمهای مهم خودرو نظیر سیستمهای ایمنی فعال خودرو به سازندگان قطعات خودرو منتقل شود تا بتواند نیازهای آینده خودروسازان را پاسخگو باشد. به طور قطع بازار چشمگیر خودرو ایران در سالهای آینده سازندگان مطرح قطعات خودرو دنیا را به سمت ایران جلب خواهد کرد.
آیا با این موضوع موافق هستید که اگر این شرکتهای خارجی شعبهای از کارخانههای خود را به کشور مقصد بیاورند به طور قطع به دنبال بازار صادرات خواهند بود تا این سرمایهگذاری سودآوری لازم را برای آنها به همراه داشته باشد؟
بله، به طور قطع همینطور است. زیرا اگر قرار باشد سرمایهگذاری مشترکی انجام شود باید تیراژ بهگونهای درنظر گرفته شود که برای هر دو طرف سودآور باشد. بنابراین باید بازار صادرات نیز دیده شود.
در حال حاضر روزانه چند دستگاه از این مدل سراتو در سایپا تولید میشود؟
برنامه تولید سال ۹۵، تولید روزانه ۶۰ دستگاه سراتو است و با توجه به شرایط بسیار مناسب فروش که از پیش از عید آغاز شده و بعد از شروع سال ۹۵ نیز ادامه دارد، پیشبینی میشود در سال جاری ۱۵ هزار دستگاه سراتو تولید شود. حتی با توجه به شرایط و روند فروش میتوان این آمار را افزایش داد که با هماهنگیهایی که با شرکت کیاموتورز انجام شد، مشخص شد ظرفیت این کار وجود دارد.
این افزایش تا چند درصد خواهد بود؟
با اضافه کردن شیفت میتوانیم تولید را تا دو برابر افزایش دهیم. تنها این امر باید با هماهنگی قبلی کیاموتورز باشد تا آنها بتوانند به تامین قطعات موردنیاز بپردازند. اما در حال حاضر قابلیت تولید بین ۱۵ تا ۲۰ هزار دستگاه بدون هیچ مشکلی وجود دارد.
در حال حاضر بازار عرضه سراتو بازارهای داخل است یا سراتو وارد بازارهای بینالمللی نیز میشود؟
اکنون هدف فروش سراتو تنها تامین نیاز بازار داخل است.
آیا این توانمندی در شرکت سایپا وجود دارد تا قطعات مازاد را صادر کند و از این راه ارزشافزودهای برای کشور به وجود آورد؟
در حال حاضر یکسری از قطعات در حال صادر شدن است و بستگی به این دارد که خودرویی که در حال تولید قطعات آن هستیم در جایی دیگر تولید میشود یا خیر. هماکنون تعدادی از سازندگان قطعات شرکت سایپا، منابع تامینکننده شرکتهایی نظیر پیاسآ و شرکت پژو سیتروئن هستند. این قطعهسازان موردارزیابی این شرکت قرار گرفته و تایید شدهاند و هماکنون به عنوان تامینکنندگان قطعات موردنیاز این شرکت خودروساز در حال فعالیت هستند. به همین دلیل سازندگان ایرانی برای آنها و حتی برای مدلهایی که در ایران تولید نمیشوند نیز قطعه تولید و ارسال میکنند.
بیشک این روند جزو سیاستهایی است که در تمام پروژههای محصولات آینده این شرکت پیگیری میشود که بر اساس آن غیر از ساخت قطعات برای خودروهای داخلی، صادرات قطعه نیز انجام خواهد شد.
به غیر از شرکت کیاموتورز، برنامهای برای همکاری با شرکتهای دیگر در زمینه مدلهای جدید دارید؟
در این زمینه در زمان مقرر و به محض نهایی شدن مذاکرات و توافقها، خبرها از سوی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا اطلاعرسانی خواهد شد. اما بدانید که خبرهای خوبی در راه است.
آیا برنامه صادرات حداقل برای کشورهای منطقه نیز در دستور کار شما قرار دارد؟
این موضوع در حیطه وظایف و اطلاعات معاونت صادرات سایپا است که به زودی در اینباره اطلاعرسانی خواهد شد.