به گزارس خودرونگاران به نقل از ایسنا، وحید حسینی در مورد علت تاخیر اجرای طرح کاهش با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست همیشه از این طرح حمایت کرده و همه منتظر هستند که سیستم یکپارچه معاینه فنی به عنوان یکی از لوازم مورد نیاز برای اجرای طرح راهاندازی شود، گفت: طبق تعهدات قرار بود این طرح در دی ماه سال 94 اجرایی شود، ولی به دلیلی نامعلوم یکپارچه سازی معاینه فنی از اجرا بازمانده است.
وی با بیان اینکه یکی از مشکلات مربوط به اجرای طرح "کاهش" این بود که همه پلاکهای یک شهر لزوما در آن شهر تردد نمیکنند، اظهار کرد: درصدی از پلاکهای شهرهای دیگر وارد تهران میشوند و درصدی از پلاکهای تهران نیز در شهرهای دیگر تردد میکنند، بنابراین ایراد اصلی اینجا بود که اگر این طرح برای تهران اجرا شود تکلیف پلاکهای شهرستان چه میشود و همچنین اگر مبنای تصمیمگیری در مورد آلوده نبودن یک خودرو و امکان ورود آن به منطقه کاهش معاینه فنی باشد، تکلیف خودورهای نو که تا مدت پنج سال از معاینه فنی معاف هستند و اطلاعات آنها وجود ندارد، چه خواهد شد؟
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا افزود: در معاینه فنی تهران تنها اطلاعات پلاکهایی را داریم که به معاینه فنی تهران مراجعه میکنند، بنابراین نمیدانیم با پلاک های شهرستانها چه کار کنیم، یک پیشنهاد این بود که از کسانی که وارد تهران میشوند، درخواست کنیم که به معاینه فنی تهران مراجعه کنند که کار پردردسر و پرهزینهایست.
حسینی با تاکید بر اینکه شهرداری وظیفه محوله در مسیر اجرای کاهش را انجام داده است، گفت: کنترل مکانیزه منطقه کاهش برعهده شهرداری بوده و با وجود اینکه هنوز این طرح اجرایی نشده، کار پلاک خوانی با نصب دوربینها و پلاکخوانها انجام و خودروها، به آلوده و غیر آلوده تفکیک میشود.
به گفته حسینی، همه مصوبات و اجرایی شدن طرح "کاهش" به راهاندازی سیستم یکپارچه معاینه فنی موکول شد ولی این طرح تاکنون راهاندازی نشده است. وزارت کشور نیز همه زیرساختهای لازم را فراهم کرده ولی اشکال کار و دلیل عدم اجرایی شدن طرح کاهش روشن نیست و این موضوع باید از طریق وزارتخانه دنبال شود.