به گزارش خودرونگاران به نقل از دنیای اقتصاد، شورای رقابت در اوایل ماه جاری مجوز افزایش 4/ 0 درصدی قیمت محصولات سایپا را در شرایطی صادر کرد که ایران خودرو به دلیل کیفیت بهتر مجوز 1.81 درصدی برای افزایش قیمت تولیدات خود را دارد . با این حال بهنظر میرسد که خودروسازان تمایل چندانی به افزایش قیمت محصولات خود با توجه به مجوز شورای رقابت ندارند. در این زمینه کارشناسان عنوان میکنند که اگر شورای رقابت مجوز افزایش 4 تا 7 درصدی را نیز صادر میکرد شاید دو شرکت بزرگ خودروساز کشور تمایل چندانی به اجرای آن نداشتند؛ چراکه رکود حاکم بر بازار مانع از افزایش قیمتها میشود. اما بازار رکود زده خودرو روزهای سخت تری پیش رو دارد چراکه با فرارسیدن ماه مبارک رمضان معاملات بازار در کمترین سطح خود قرار خواهد گرفت؛ بنابراین پیشبینی میشود که تولیدکنندگان برای رونق فروش در این ماه ، از شیوههای بهتری نسبت به قبل برای تشویق متقاضیان به خرید بهره بگیرند.هم اکنون نیز خودروسازان با ابزارهای متنوع فروش به جنگ بازار رکود زده رفته اند این در شرایطی است که ابزارهای مذکور منجر به آن شده که متقاضیان برای خرید خودرو کمتر به بازار مراجعه کنند و مستقیما از نمایندگی شرکتهای خودروساز نیاز خود را برطرف کنند.
حالا مراجعه مستقیم مشتریان به نمایندگیها منجر به آن شده که خودروسازان کلا منکر رکود در بازار خودرو شوند بهطوریکه برخی تولیدکنندگان تاکید دارند که فروش محصولات آنها طی ماههای اخیر روند افزایشی نیز داشته و این موضوع نشاندهنده آن است که رکود در بازار خودرو از بین رفته است.
هرچند دلایل خودروسازان در خصوص از میان رفتن رکود متکی بر آمار فروش آنهاست، اما فعالان بازار همچنان با تکیه بر کاهش توان مالی مشتریان بر رکود ناشی از تقاضا تاکید دارند. در این میان کارشناسان بارها اعلام کردهاند تنها راه خروج بازار خودرو از رکود تحریک تقاضا و افزایش قدرت خرید مشتریان است. موضوعی که سال گذشته توسط دولت صورت گرفت و موجب فروش 130 هزار دستگاه طی 6 روز شد. بر این اساس کارشناسان معتقدند، تقاضا در بازار فروش نقدی خودرو تغییری پیدا نکرده است، اما در شرایطی که تسهیلات با سود مناسب به مشتریان پرداخت شود، رغبت به خرید در میان آنها افزایش پیدا میکند. در این میان باید یادآور شد که ابزارهای فروش موجب حل مشکل خودروسازان خواهد شد اما بازار خودرو را تکان نخواهد داد و این موضوع نیازمند حل مشکلات اقتصادی کشور به خصوص افزایش توان مالی مشتریان است.
افتوخیز قیمت چند خودرو
به بازار برویم و ببینیم قیمت خودروهای داخلی با چه افت و خیزی در هفته جاری مواجه شدهاند. آنطور که نمایشگاهداران خودرو پایتخت میگویند، در حال حاضر پژو 206 تیپ 5 با قیمتی برابر با 37 میلیون تومان خرید و فروش میشود که این موضوع از کاهش قیمت 200 هزار تومانی خودروی موردنظر در هفتهجاری حکایت میکند.
پژو 206 صندوقدار نیز با کاهش 100 هزار تومانی هماکنون 37 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش میشود. از سوی دیگر، پژو 206 تیپ 2 نیز هماکنون قیمتی برابر 33 میلیون تومان دارد که این موضوع نشان میدهد خودرو موردنظر تغییر قیمتی خاصی را تجربه نکرده است. از بازار پژو 405 نیز خبر میرسد که این محصول در حال حاضر 30 میلیون تومان به فروش میرسد که این موضوع از کاهش 200 هزار تومانی قیمت خودرو مورد نظر حکایت دارد.
به گفته فعالان بازار، پژوپارس نیز در حال حاضر با همان قیمت 36 میلیون و 200 هزار تومان معامله میشود و افتوخیزی طی هفته جاری نداشته است. دیگر محصول ایران خودرو به نام سمند EF7 هم طی هفته جاری تغییر قیمت خاصی را به خود ندیده و در حال حاضر 29میلیون و 900 هزار تومان خرید و فروش میشود که این موضوع نشان از ثبات قیمت خودروی مورد نظر در بازار دارد.
این در شرایطی است که از بازار رانا خبر میرسد، این خودرو با توجه به افت قیمتش طی هفته جاری، هماکنون 32 میلیون و 800 هزار تومان به فروش میرود که این موضوع نشان از ثبات قیمت خودروی مورد نظر در بازار دارد. فعالان بازار در مورد دنا نیز عنوان میکنند که این خودرو بدون هیچ تغییری، در حال حاضر با قیمت 43 میلیون و 500 هزار تومان قابلخرید و فروش است. این در شرایطی است که شورای رقابت به تازگی رای به آزادسازی قیمت دنا داده، اما ایران خودرو حاضر به تغییر قیمت این محصول نشده است و فعلا این خودرو با قیمت قبلی خود عرضه میشود. از دنا که بگذریم، تیبا بدون تغییر قیمتی خاص، در حال حاضر قیمتی معادل 24 میلیون و 100 هزار تومان در بازار دارد و این موضوع نشان از ثبات قیمت خودروی مورد نظر در بازار دارد. برای خرید پراید در مدل 131 نیز باید 20 میلیون و 100 هزار تومان هزینه کرد. با این حال اما قیمت پراید در مدل 111 کاهشی 100 هزار تومانی در این هفته را تجربه کرده است. با این حساب، خودرو موردنظر هماکنون 20 میلیون و 400 هزار تومان به فروش میرود. همچنین قیمت پراید 132 نیز 20 میلیون و 200 هزار تومان است.
اما از بازار سراتوهای مونتاژی سایپا نیز خبر میرسد که این خودروها طی هفته جاری افت و خیز قیمتی خاصی را تجربه نکردهاند. بر این اساس، سراتوی اتومات هماکنون 91 میلیون تومان خرید و فروش میشود. این در حالی است که مدل دندهای آن قیمتی برابر با 75 میلیون و 800 هزار تومان دارد. سراتو در سایپا به مونتاژ میرسد و طبق آمار فروردینماه امسال، افزایش تیراژ مناسبی در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته داشته است. سایپاییها اما در زیرمجموعه خود یعنی پارس خودرو، یک محصول مونتاژی چینی به نام برلیانس نیز مونتاژ میکنند که قیمت این خودرو طی هفته جاری به 56 میلیون تومان در مدل اتومات رسیده است.
سری هم اما به خانواده تندر-90 بزنیم و ببینیم قیمت آنها چه تغییراتی را طی هفته جاری تجربه کرده است. به گفته فعالان بازار، تندر-90 در مدل اتومات با قیمت 49 میلیون و 700 هزار تومان در بازار موجود است و این موضوع نشان از ثبات قیمت خودروی موردنظر دارد. این خودرو نیز با اعلام شورای رقابت، از قیمتگذاری دولتی معاف و ایران خودرو میتواند خود نسبت به تعیین قیمت آن اقدام کند. با این حال، بنا به گفته مدیران ایران خودرو، این خودرو همچنان با قیمت گذشته عرضه میشود.
در بین دیگر، مدلهای تندر اما در حال حاضر پارس تندر قیمتی برابر با 40 میلیون و 200 هزار تومان دارد که این موضوع از ثبات قیمت خودروی موردنظر حکایت میکند. این خودرو زمانی بالای 44 میلیون تومان به فروش میرسید، اما بهتدریج با در پیش گرفتن روندی نزولی، قیمت آن پایین آمد. همچنین تندر مدل E2 پارس خودرو نیز که طی هفته جاری 200 هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرده، در حال حاضر 39 میلیون و 800 هزار تومان به فروش میرود. این خودرو نیز قبلا بالای 40 میلیون تومان قیمت داشت.