خودرونگارانیان

www.BourseKhabarIranian.ir/

شناسه خبر : 426482 سه‌شنبه 18 خرداد 1395 13:28
مدیرعامل رنو پارس در حاشیه نمایشگاه توانمندی قطعه‌سازان ایرانی در فرانسه مطرح کرد

ادامه رایزنی برسر کوئید

بازار خودروهای زیر ۳۰میلیون تومان در ایران برای مشتریان به اندازه‌ای جذاب است که رقابت دو خودروساز بزرگ کشور برای ساخت و تضمین بازار با تولید جدیدترین خودرو ارزان‌قیمت اروپا ادامه دارد.

به گزارش خودرونگاران به نقل از صمت، خودرویی به نام کوئید محصول شرکت رنو که اگر تصمیم به ساخت آن در کشور نهایی شود، بازار خودروهای ارزان‌قیمت در ایران را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. سخن گفتن از کوئید و ساخت آن در ایران داستان دنباله‌داری است که هنوز هم در مراحل پیش‌تولید قرار دارد به گونه‌ای که یک روز مسئولی خبر تولید آن را تایید و مسئولی دیگر تکذیب می‌کند. چند روز پیش پیمان کارگر، مدیر امور افریقا و خاورمیانه رنو در ایران اعلام کرد برای تولید این خودرو ارزان با ایران‌خودرو به توافق رسیده است که پس از انتشار این خبر هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در اظهارنظری متناقض گفت که این خبر را نه تایید می‌کنم و نه تکذیب! پس از بیان این تناقض‌ها، تعدادی از خبرنگاران برای پوشش خبری نمایشگاه یک روزه توانمندی‌های قطعه‌سازان ایرانی که در مرکز مهندسی و طراحی رنو واقع در شهر «ورسای» فرانسه برگزار شد، در نشستی خبری درصدد آگاهی از برنامه رنو در ایران به‌ویژه ساخت کوئید برآمدند که تشریح آن را در ادامه می‌خوانید. پیمان کارگر به پرسشی مبنی بر برنامه رنو برای تولید کوئید در ایران اینگونه پاسخ داد: تاکنون تصمیم تولید کوئید در ایران قطعی نشده است اما به‌طور حتم گزینه‌ای عالی برای تولید در ایران خواهد بود. شرکت رنو با ایران‌خودرو در حال‌مذاکره برای تولید این خودرو در قالب همکاری مشترک است بنابراین هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده اما مطالعه تکنیکی در ارتباط با میزان سرمایه‌گذاری و داخلی‌سازی در این بخش ادامه دارد.


بی اقبالی سایپا از کوئید
به گفته مدیرعامل رنو پارس، حدود ۱/۵ سال پیش در مدیریت قبلی سایپا، پیش‌نمونه خودرو کوئید به این شرکت ارائه شد اما سایپایی‌ها به دنبال جایگزین و راه‌حل دیگری برای پراید بودند. رنو در هندوستان برای تولید کوئید و راه‌اندازی کارخانه چنای حدود ۶۰۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری کرد و از همان ابتدا قرار بر این بود که پس از استقبال از این خودرو در کشور هند، مدل‌های سطح بالاتر آن در ایران و برزیل تولید شود. تصمیم رنو برای همکاری با سایپا برای تولید رنو به این دلیل بود که کوئید در کارخانه رقیب سایپا به تولید نرسد. وی تصریح کرد: ایران‌خودرو نیز به دنبال «ساندرو» برای جایگزینی پژو ۲۰۶ بود اما قبول نکردیم زیرا ساندرو باید در کارخانه‌ای به تولید می‌رسید که رقابت به‌وجود آید. قیمت سیمبل برای فروش در ایران نیز مشخص نشده اما به احتمال زیاد قیمت آن بین مگان و تندر۹۰ خواهد بود. کارگر در ارتباط با این مسئله که چرا روند مذاکرات رنو با خودروسازان داخلی به‌کندی پیش می‌رود، گفت: رنو در سال ۲۰۱۵م با وجود تحریم‌ها توانست وانت «ال ۹۰» و همچنین «ساندرو» را به بازار ایران عرضه کند این در حالی است که جدا از شرکت‌های چینی، دیگر خودروسازان خارجی نتوانستند در سال گذشته میلادی ۲ محصول جدید به مشتریان ارائه دهند. اگرچه حرکت می‌توانست سریع‌تر باشد اما برخی محدودیت‌ها ازجمله تحریم‌ها فعالیت‌ها را به تاخیر می‌اندازد. براساس سخنان مدیر امور افریقا و خاورمیانه رنو در ایران، رنو تصمیم دارد در فاز نخست به همکاری خود با پارس‌خودرو و ایران‌خودرو برای ساخت محصولات در حال تولید ادامه دهد. از آنجایی که رنو برنامه‌ریزی کرده تا حضور قوی‌تری در ایران داشته باشد، فاز دومی در نظر گرفته تا ریشه خود را در این کشور محکم‌تر کند بنابراین نیاز به مذاکرات جدی با خودروسازان داخلی دارد. باید در مذاکرات خود به هدف‌های تعیین شده که همانا در مدیریت تولید و مدیریت فروش و خدمات پس از فروش خلاصه می‌شود، برسد. برای آنکه جنبه دانش رنو در بخش خدمات پیاده شود، ابتدا باید بخش مدیریت را در اختیار گیرد. کارگر در این‌باره ادامه داد: هنگامی‌که یک شبکه نمایندگی‌های فروش در دنیا استانداردهای کیفیتی مشتری را رعایت نمی‌کند، بعد از چندبار تذکر تابلو رنو از آن نمایندگی برداشته خواهد شد. در ایران از آنجایی که مدیریت بخش فروش و خدمات پس از فروش در اختیار شرکت رنو نیست، برای کیفیت‌بخشی به خدمات تصمیم دارد تا مدیریت بخش فروش را در اختیار خود بگیرد. وی به این پرسش که دور جدید مذاکرات رنو با خودروسازان داخلی از چه زمانی آغاز شده، اینگونه پاسخ داد: شرکت رنو با سایپا در ۲ دوره مذاکره داشته است. مرحله نخست حدود یک سال قبل و دور دوم حدود ۶ ماه پیش آغاز شد. در دور نخست مذاکره‌ها به نتیجه نرسید و اختلاف به بخش مدیریت فروش و خدمات پس از فروش بازمی‌گشت. در آن دوران قسمتی از صحبت‌ها بر محور خرید سایت پارس‌خودرو می‌چرخید که نتیجه دلخواه به‌دست نیامد و از سویی دیگر مدیریت سایپا تغییر کرد. مدیرعامل رنو پارس در ارتباط با خرید شرکت «بن‌رو» گفت: در فاز جدید مذاکره با سایپا، در کنار ادامه فعالیت‌های قبلی، رنو تصمیم دارد در بخش تولید و خدمات حضور پررنگ‌تری داشته باشد. در این بخش صحبت‌های مختلفی ازجمله خرید «بن‌رو» به میان آمده است که البته در ارتباط با درصد فروش در حال مذاکره هستیم. در حال‌حاضر ارزیابی رنو برای خرید و فعالیت در «بن‌رو» آغاز شده و شرکت سایپا در این زمینه قول همکاری داده است که سهم رنو می‌تواند بین ۶۰ تا ۸۰درصد باشد. رضایت رنو از تولید محصول در پارس‌خودرو، رنو را بر آن داشت تا این شرکت را از سایپا خریداری کند اما پس از مذاکره برای خرید «بن‌رو»، خرید پارس خودرو به حاشیه رفت که پیمان کارگر در این‌باره نیز توضیح داد: موضوع خرید پارس‌خودرو ادامه دارد و اگر موافقت برای خرید حاصل نشود، به همکاری با این شرکت همچون گذشته ادامه خواهیم داد زیرا سایپا تمایل دارد به همکاری خود با رنو در پارس‌خودرو ادامه دهد. ادامه همکاری سایپا با رنو حتمی است و مدل‌های جدید این شرکت یا نیسان به‌طور حتم در پارس خودرو تولید خواهد شد. مدیرعامل رنو پارس چندی پیش از راه‌اندازی مرکز تحقیقات رنو در ایران خبر داده بود که در این نشست در پاسخ درباره زمان راه‌اندازی این مرکز، احداث مرکز تحقیقات را در گرو تعیین تکلیف قراردادها دانست.


افزایش تیراژ تولید در ایران
به گفته کارگر، در حال‌حاضر روزانه حدود ۴۰۰ خودرو از محصولات رنو در ایران به تولید می‌رسد که تا پایان سال میلادی باید به ۸۰۰ دستگاه در روز برسد. در ۴ ماه نخست سال ۲۰۱۶م نیز حدود ۳۰هزار خودرو از محصولات رنو در ایران تولید شده است. همانطور که ابتدای گزارش اعلام شد، جمعی از قطعه‌سازان کشور در نمایشگاهی یک‌روزه به مذاکره با مدیران خرید و زنجیره تامین رنو برآمدند تا در صورت جلب رضایت آنها، به طور مستقیم به تامین قطعات رنو بپردازند. در این نشست، مدیرعامل رنو پارس خبر خوشی هم برای قطعه‌سازان ایرانی داشت. وی اظهار کرد: مدیران فروش رنو با قطعه‌سازان مختلف از کشورهای گوناگون در قالب نمایشگاه بازدید داشته‌اند اما بیشتر آنها بر این باورند که نمایشگاه قطعه‌سازان ایرانی، در سطح بالایی برگزار شده است.


داخلی‌سازی ۸۰ درصدی
کارگر اظهار کرد: کارلوس گون، مدیرعامل شرکت خودروسازی رنو، برای تیراژ تولید بالا در کشورهای مختلف، هدف‌گذاری ۸۰درصد داخلی‌سازی را درنظر گرفته است تا بخش قطعه‌سازی کشور هدف، تقویت شود. رنو تصمیم دارد به صنعت خودرو ایران ریشه دهد. رنو در کارخانه مراکش سالانه ۴۰۰هزار خودرو به تولید می‌رساند. این کشور صنعت خودرو و قطعه‌سازی ندارد. شرکت رنو با حضور در مراکش نیمی از توان خود را بر آموزش قطعه‌سازان این کشور متمرکز کرد و در ۳ سال گذشته این قطعه‌سازان به نقطه قابل‌قبولی رسیده‌اند. وی تصریح کرد: ۸۰درصد داخلی‌سازی به این معناست که مهندسان رنو و قطعه‌سازان اروپایی در تعامل با قطعه‌سازان ایرانی محصولاتی تولید کنند که از نظر قیمت و کیفیت در حد جهانی باشد تا امکان صادرات قطعه نیز فراهم شود. خودرو ساندرو به‌عنوان جدیدترین محصول رنو در ایران معرفی می‌شود؛ محصولی که نسبت به مدل‌های فرانسوی خودرو جدیدی نیست. مدیرعامل رنو پارس در پاسخ به این پرسش که چرا مدل قدیمی ساندرو به ایران آمد، گفت: رنو ۲ برنامه در ایران دارد که به تولید خودروهای جدید و خودروهای در حال تولید باز می‌شود. پیش از شدت گرفتن تحریم‌ها با پارس‌خودرو تصمیم به تولید ساندرو گرفتیم و سرمایه‌گذاری آن آغاز شد. هنگامی‌که سرمایه‌گذاری آغاز می‌شود، نمی‌توان به دلیل مشکلات از سرمایه‌گذاری قبلی چشم‌پوشی کرد. ساندرو ارائه شده در ایران با مدل‌های جدید اروپایی ازنظر کیفیت، آلایندگی و... یکسان هستند اما از آنجایی که سرمایه‌گذاری روی این مدل بود به تولید آن پرداختیم. مدیر امور افریقا و خاورمیانه رنو در ایران در این‌باره که ارائه خودرو قدیمی حق انتخاب را از مشتری می‌گیرد، توضیح داد: در شرایط فعلی سیستم، حق انتخاب به مشتری نمی‌دهد زیرا برخی خودروسازان حاضر به سرمایه‌گذاری و تولید برخی مدل‌های جدید در کشور نیستند. تولید هر خودرو جدید با ۵۰درصد داخلی‌سازی بین ۸۰ تا ۱۵۰ یورو سرمایه نیاز دارد. اگر ساندرو جدید به تولید می‌رسید نیاز به ۱۰۰میلیون یورو سرمایه جدید داشت. به گفته کارگر در حال‌حاضر خودرو تندر با ۶۰درصد، ساندرو ۳۸درصد و وانت نیز با ۳۲درصد داخلی‌سازی در کشور به تولید می‌رسد. براساس پیش‌بینی مدیرعامل رنوپارس، این شرکت برای سرمایه‌گذاری به بازار توجه دارد به‌گونه‌ای که بازار ایران تکان خواهد خورد. وی با بیان اینکه برای سرمایه‌گذاری در ایران به برنامه‌های پژو توجهی ندارند، گفت: رنو به شرط‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت برای سرمایه‌گذاری توجه دارد. اگرچه در بخش صادرات ضعف‌هایی وجود دارد اما آن را برطرف می‌کنیم.





کلیه حقوق این سایت برای خودرونگارانیان محفوظ است
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2021 www.‎BourseKhabarIranian.ir, All rights reserved.