شناسه خبر :
427101
|
جمعه 25 تیر 1395 17:45
|
گلایههای وزیر از خودروسازان
|
|
ماههای ابتدای سال بود که هم وزیر صنعت معدن و تجارت و هم معاون وی از برنامه ریزی صادراتی این وزارتخانه برای صنعت خودرو کشور خبر دادند و اعلام کردند که «طبق برنامه ریزی های انجام شده تا پایان سال 95 باید 70هزار خودرو صادر شود». بر این اساس هم برنامه صادراتی در این وزراتخانه تنظیم شد تا ایران به آرزوی دیرینه خود یعنی سهم گیری از بازار صادراتی خودرو برسد .
خودرونگاران - مجید احمدی: کمتر از یک ما پیش بود که ساسان قربانی دبیر شورای سیاست گذاری خودرو از عقب ماندگی خودروسازان از این برنامه صادراتی خبر داد و اعلام کرد که در دو ماهه ابتدای سال جاری خودروسازان در بخش صادرات 45درصد از برنامه تنظیم شده عقب تر هستند .
هرچند که به نظر نمی رسید این موضوع یک ماه بعد از انتشارش موجب اعتراض وزیر صنعت شود اما بنا به گزارشی که روابط عمومی وزارت صنعت معدن و تجارت از گزارش روز پنج شنبه شورای سیاست گذاری خودرو منتشر کرده است عقب ماندگی خودروسازان از برنامه های مختلف از جمله برنامه صادراتی موجب شده تا محمد نعمت زاده در این نشست ، به گلایه های جدی از خوردوسازان بپردازد.
گویا دیگر خودرو از زیر چتر حمایتی وزارت صنعت معدن و تجارت و البته در مقامی بالاتر، دولت بیرون آمده است . دیگر دولتمردان یازدهم، قصد ندارند به حمایت صرف از این صنعت بپردازند و می خواهند حالا از ثمره چندین سال حمایتشان بهره برداری کنند. صنعت خودرو ایران که در سالهای تحریم به خاطر تنگ نظری های غربی ها در شرایط نامساعدی قرار گرفته بود درطی یکی دو سال گذشته و با تغییر دولت و تغییر رویه دولتهای غربی و البته اجرای برجام توانست کمی نفس راحت بکشد و در سایه حمایت های دولتی روزگار بهتری نسبت به سایر بخش های صنعتی را پشت سر بگذارد . البته این بخش در عین حال که در چتر حمایتی دولت قرار داشت برای ماندن در این چتر هم وعده های خاصی را به دولت داده بود از جمله اخذ سهم صادراتی از بازار خارجی ، طراحی و ساخت پلت فرم های جدید خودرویی ، معرفی خودروهای جدید و... موضوعی که ظاهرا حالا که به سال پایانی دور نخست دولت یازدهم نزدیک می شویم بیش از پیش مورد سوال دولتمردان قرار گرفته است . به نظر می رسد زمان آن فرا رسیده که خودروسازان به وعده هایی که داده اند عمل کنند.
موضوعی که ظاهرا تنها در حد وعده باقی مانده و نتوانسته است رضایت محمد رضا نعمت زاده وزیر صنعت معدن و تجارت را فراهم کند و باعث شده تا در جلسه اخیر شورای سیاست گذاری خودرو نعمت زاده دست به اعتراض زده و بالاخره بعد از چند سال حمایت خودروسازان را مورد مواخذه قراردهد.
طبق گفته های ساسان قربانی سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو، محمد نعمت زاده وزیر صنعت از ایرانخودرو و سایپا بابت سرعت کار طراحی پلتفرمهای جدید ناراضی است و خواهان گزارش آخرین وضعیت این موضوع، توسط خودروسازان شده است. وزیر صنعت تاکید کرد که لازم است برنامه اقدامات اجرایی در خصوص این موضوع توسط این دو شرکت به صورت جداگانه به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه شود، ضمنا به صورت همزمان تا تحقق این امر شرکتها به تغییر طراحی ظاهری (فیس لیفت) خودروهای موجود برای جلب رضایت مشتریان اقدام کنند.
گویا در این جلسه وزیر مطالبات باقی مانده از خودروسازان را یک به یک از مدیران خودروساز مطالبه کرده است چرا که طبق گزارشی که ساسان قربانی از این جلسه ارائه کرده است وزیر در خصوص موضوع صادرات ، تولید ، تکمیل آزمون و... از خودروسازان سوال کرده است .
ساسان قربانی در مقام سخنگوی این جلسه با اشاره به آمارهای تولید خودرو تا پایان خردادماه امسال گفته است:« طی این مدت حدود ۲۶۵ هزارو ۸۳ دستگاه خودرو خودروی سبک و سنگین تولید شده است. همچنین میزان خودروهای تولیدی از ابتدای سال تا پایان ۲۰ تیرماه رقم ۳۲۶ هزار و ۴۵۵ دستگاه خودرو بوده است که این میزان خودروی تولیدی نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود نیم درصد افزایش نشان می دهد. بر این اساس در جلسه روز گذشته تولیدکنندگان خودرو با وزیر صنعت مقرر شده تا با توجه به عدم دستیابی به اهداف صادراتی، کمیته ویژهای با حضور شرکتهای خودروساز، قطعهسازان و مسئولان وزارت صنعت، تشکیل و عوامل عدم تحقق برنامه بررسی شود؛ ضمن اینکه قرار است برنامه جبرانی برای تحقق اهداف صادراتی تا پایان سال تهیه و در جلسه بعدی شورای سیاستگذاری صنعت خودرو یک برنامه تدوین شده برای جبران عقب ماندگی گذشته ارائه شود.»
وی تصریح کرده است :« گزارش مربوط به تکمیل آزمونهای جادهای نیز به وزیر صنعت ارائه شده و وی برای رفع موانع پیشرفت کار، دستورات لازم را صادر کرده است، به نحوی که ضمن تاکید بر اجرای پروژه بر اساس برنامه زمانبندی مصوب، تاکید کرده که همه فعالان در صنعت خودرو سهمی از این شرکت داشته باشند و مقرر شد ظرف یکماه ضمن جبران فعالیتهای عقب افتاده گزارشی توسط مدیر عامل آن شرکت مجددا تهیه و به شورا ارسال شود . همچنین بررسی و تعیین اهداف کیفی در دستور کار شورا قرار گرفت و بر اساس برنامه ارائه شده، شاخصهای ارزیابی نسبت به سالهای قبل سختگیرانه تر شده و در این خصوص ضمن تاکید بر فرآیندهای آموزشی به ویژه در خدمات پس از فروش خودروسازان موظف شدند مطابق اهداف کمی و کیفی برنامه اجرایی مربوط به تحقق برنامه را تدوین و اجرا کنند و ارزیابی دوره ای توسط وزارتخانه بر اساس اهداف کیفی تعیین شده صورت گیرد.»
وی ادامه داده است :« در جلسه اخیر شورای سیاستگذاری خودرو، وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین به تحلیل وضعیت صنعت خودرو پرداخت و ضمن اشاره به اهمیت توجه به خواست مشتری اعلام کرد که ما باید در صنعت خودرو به علت بروز نارضایتیها از سوی مشتریان توجه کنیم و باید یاد بگیریم که به مشتری حق بدهیم؛ ضمن اینکه عیوب قطعات مشخص شده و به قطعهسازان انتقال یابد. وزیر صنعت تاکید دارد که شرکتهای خودروسازی ضمن توجه به نیازهای مشتریان و بهبود کیفیت خودروها نوآوری و خلاقیت را در خودروها اعمال کرده و در مورد پلت فرم ملی باید جدیت بیشتری کار کنند، به نحوی که خودروسازان برنامههای عملیاتی و جبرانی خود را برای تحقق برنامه در افق ۱۴۰۴ مورد بازنگری و تدوین قرار دهند.»
کلیه حقوق این سایت برای خودرونگارانیان محفوظ است
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2021 www.BourseKhabarIranian.ir, All rights reserved.