به گزارش خودرونگاران به نقل از صمت ،آنها معتقدند با وجود رکودی که در ۲ سال اخیر گریبانگیر بازار خودرو بوده است، نباید با افزایش قیمت به آن بیشتر دامن زد اما کارشناسان خودرویی نظر دیگری دارند.
بهره صفر درصدی محصولات سایپا
رضا تقیزاده، معاونت بازاریابی و فروش داخلی سایپا در گفتوگو با صمت درباره تغییر قیمتهای محصولات سایپا گفت: از سال ۹۳ تا امروز بحث افزایش قیمت محصولات شرکت سایپا مسکوت بوده است و با وجود نرخ تورم که هر سال اعلام میشود چه در بخش صنعت و چه نرخ تورم در سطح کل کشور افزایش قیمتی در کالاها اعمال نشد.
وی افزود: خرداد امسال شورای رقابت بر اساس فرمول نرخ تورم بخشی صنعت و با دخالت دادن درجه کیفی خودرو مجوز افزایش برخی محصولات را صادر کرد و ما بر اساس آن مجوز، بسته به نوع خودرو، تغییرات مثبت و منفی داشتیم اما همچنان در بعضی خودروها با وجود امکان افزایش قیمت، تغییر قیمتی اعمال نشده است.
تقیزاده گفت: سالهای زیادی است که در کشور شعار بانکداری بدون ربا مطرح است اما در عمل وجود ندارد و چه بسا بیشترین هزینه شرکتهای خودروساز در تولید، صرف تامین نقدینگیهای آنها میشود.
وی ادامه داد: سایپا نخستین شرکتی است که با صفردرصد بهره به مردم تسهیلات ارائه میکند و این امر را اجرایی کرده که مورد استقبال بسیاری از مردم قرار گرفته است.
تقیزاده مشتریان این شرکت را در استقبال از این امر به دو دسته تقسیم کرد و گفت: دسته نخست افرادی بودند که پرداخت ربا را نمیپذیرفتند و علاقهای نداشتند با تسهیلات رایج، خودرو خود را تهیه کنند و گروه دیگر این امر را اقتصادی میدانستند.
وی ادامه داد: بنابراین بهره صفر درصدی این شرکت باعث رونق بازار محصولات شد و باقی خودروسازان نیز چند ماه بعد از این مسئله (صفر کردن بهره) این روند را به عنوان یکی از روشهای فروش خود اجرا کردند.
معاونت بازاریابی و فروش داخلی سایپا درباره صفر کردن بهره این شرکت در محصولاتش توضیح داد: این شرکت قیمت محصولات خود را بین یک تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پایین آورده است که توانستیم با این روند رونق فروش را رقم بزنیم.
تقیزاده ادامه داد: به طور نمونه در بهمن سال گذشته یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تخفیف برای محصولات پیشبینی شده و امسال نیز قیمت برخی خودروها تنها بین ۳۰۰ تا ۵۷۰ هزار تومان افزایش یافت اما این افزایش بازتاب زیادی داشت. در مجموع مشتریان سایپا میتوانند نسبت به سال گذشته خودرو خود را حدود یک میلیون تومان ارزانتر تهیه کنند.
وی در ادامه تاکید کرد: به هر حال این افزایش قیمت بر اساس مجوز شورای رقابت بود و با تاخیر روی برخی محصولات اعلام شد و درباره باقی محصولات هنوز به جمعبندی نرسیدهایم و هر زمان این جمعبندی اتفاق افتاد افزایش قیمت اعمال میشود.
تقیزاده گفت: یارانهای که شرکت سایپا برای تسهیلات ارائه میکند مسئله مهمی است و این امر بین یک تا یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان در هر خودرو هزینه خواهد شد که از منابع سایپا تامین میشود که این مصداق عملی بانکداری بدونرباست.
تغییر در ظاهر خودرو و تامین سلیقهها
اما در ادامه سعید موتمن، رییس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران درباره افزایش قیمت برخی خودروها و تاثیر آن بر بازار معتقد است افزایش قیمتها به طور قطع در رونق بازار فروش تاثیری نخواهد داشت و زمانی که شرایط حاکم بر بازار بهگونهای پیش میرود که عرضه و تقاضا همخوانی ندارد افزایش قیمت نمیتواند راهحل مناسبی باشد.
وی افزود: امروز کسانی خودرو خریداری میکنند که به آن احتیاج داشته باشند و به عنوان سرمایه که در گذشته به خودرو نگاه میشد در حال حاضر وجود ندارد.
موتمن با تاکید بر اینکه افرادی که نیاز به خودرو داشته باشند با هر قیمتی اقدام به خرید خودرو میکنند، تصریح کرد: افزایش قیمتها به رکود بازار بیشتر دامن میزند و راهکار رونق بازار افزایش قیمتها نیست، بازار زمانی راه میافتد که خودروسازان شرایط خوبی برای فروش محصولات خود درنظر بگیرند یا تغییر مدلی در آنها داشته باشند.
کیفیت چارهساز بازار خودرو
موتمن که بهتازگی ریاست اتحادیه نمایشگاهداران پایتخت را به عهده گرفته، درباره کیفیت خودروهای داخلی معتقد است خودروسازان باید در بحث کیفیت تحولات اساسی را در محصولات خود اعمال کنند. امروز بازار خودروهای دستدوم وارداتی بهتر از بازار خودروهای داخلی است و متقاضیانی که در نظر دارند یکصد میلیون تومان برای خرید خودرو هزینه کنند ترجیح میدهند سراغ خودروهای دست دوم وارداتی بروند.
وی با بیان اینکه خودروهای وارداتی ۷ تا ۸درصد بازار را تشکیل میدهند، ادامه داد: پس از برجام و اتفاقهای چند ماه اخیر، کشور مشکلی در ارتباطات خارجی ندارد بنابراین نیاز است در کیفیت محصولات تجدیدنظر شود.
موتمن افزود: خودروسازان باید به این موضوع آگاه باشند که مصرفکننده با آگاهی و تحلیل خودروها، اقدام به خرید میکند زیرا سرمایه در دست مردم بسیار کم است.
رییس اتحادیه نمایشگاهداران در پاسخ به این پرسش که آیا بازار خودروهای وارداتی نسبت به خودروهای داخلی از شرایط بهتری برخوردار است نیز گفت: باید توجه داشته باشیم که رکود بخشی از اقتصاد کشور است و مربوط به این صنف نیست اما به طور کلی بازار خودرو نسبت به ابتدای امسال بهتر شده و شرایط امروز به گونهای است که خودروسازان باید محصولات روزآمد داشته باشند زیرا سلیقه مشتریان تغییر کرده است.
وی ادامه داد: نسبت به بازار خودروهای جدید، بازار خودروهای دست دوم داخلی و وارداتی رونق بیشتری دارد.
توصیه به خرید از نمایندگیهای دارای مجوز
موتمن درباره خرید خودروهای وارداتی توصیه کرد: در بحث پیشفروش خودروهای وارداتی اتحادیه سفارش میکند مشتریان از دفتر نمایندگیهایی خرید کنند که مجوز سازمان حمایت مصرفکننده و تولیدکنندگان را داشته باشند این در حالی است که هماکنون در روزنامهها به تبلیغ و پیشفروش خودروهای وارداتی اقدام میشود در حالیکه این واحدها پروانه کسب ندارند و قیمتهای اعلامی از سوی آنها بسیار پایینتر از بازار است و مصرفکنده را به خرید وسوسه میکند در حالیکه اثرات منفی بعدی برای مصرفکننده خواهد داشت. بنابراین توصیه میشود برای خرید به دفاتر دارای مجوز مراجعه کنند زیرا شکایتهای بسیاری در اینباره به اتحادیه شده است.
نوسان قیمتها در بازار خودرو
بررسی قیمتهای خودرو در یک ماه گذشته نشان از این امر دارد که ابتدای تیر قیمت برخی خودروها کاهش یافت اما در هفته پایانی آن یکباره قیمتها افزایش چنددرصدی را تجربه کرد. در این راستا پژو ۲۰۶ تیپ۲ که از ابتدای تیر با کاهش قیمت همراه بود و از ۳۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به ۳۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید در ادامه با افزایش به نسبت اندک، ۳۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله شد.
پژو ۲۰۶ تیپ۵ و پژو ۲۰۶ صندوقدار وی ۸ نیز از خودروهایی بودند که موجودی در بازار آنها به اتمام رسیده است.
برلیانساچ ۳۲۰ اتوماتیک نیز با ۵۰۰ هزار تومان افزایش ۵۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد.
رانا ال ایکس ابتدا دچار افت ۵۰۰ هزار تومانی در قیمت شد و به ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید اما در نهایت ۳۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان معامله شد.
پژو ۴۰۵ جی ال ایکس که ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله شده بود با افت ۲۰۰ هزار تومانی مواجه شد اما در نهایت سیر صعودی داشت و به ترتیب با افزایش ۲۰۰، ۴۰۰ و ۲۰۰هزار تومانی ۲۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در بازار عرضه شد و ابتدای مرداد در نهایت به ۲۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید.
پژو پارس سال از ۳۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به ۳۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در روزهای آخر تیر رسید و در نهایت در نخستین روز مرداد، ۳۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله شد.
سمند الایکس نیز با افزایش ۳۰۰ هزار تومانی در نهایت به ۳۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید.
سورن ایالایکس نیز افزایش ۲۰۰ هزار تومانی را تجربه کرد و به ۳۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید. دناای اف ۷ نیز در روزهای پایانی تیر ۴۰۰ هزار تومان افزایش قیمت داشت و با قیمت ۴۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در بازار عرضه شد.
رنو تندر اتوماتیکای ۲ دو ایربگ ابتدای تیر با کاهش ۵۰۰ هزار تومانی به ۴۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید و در مرحله بعد نیز دوباره با افت قیمت به ۴۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید اما در ادامه راه با افزایش ۲۰۰ هزار تومانی در دو مرحله۴۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله شد اما نوسان قیمتی آن ادامه پیدا کرد و با افت ۵۰۰ هزار تومانی و سپس افزایش ۳۰۰هزار تومانی ۴۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش شد.
سایپا پراید ۱۳۱ اسای پایه گازسوز (سفید) نیز ابتدا با یکصد هزار تومان کاهش ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد اما در ادامه راه با افزایش ۵۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی در نهایت به ۲۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید.
سایپا پراید ۱۳۲ تیال نیز ابتدا با افزایش ۲۰۰ هزار تومانی به ۲۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید اما در ادامه با افزایش ۶۰۰ هزار تومانی ۲۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله شد. قیمت کارخانه این خودرو نیز از ۱۹ میلیون و ۹۳۰ هزار تومان به ۲۰ میلیون و ۵۷۰هزار تومان رسید.
نوسان قیمتی خودروهای وارداتی
در بازار خودروهای وارداتی، هیوندایای ۲۰ تیپ ۶ ابتدا با کاهش ۷۰۰ هزار تومانی به ۸۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید اما در نهایت افزایش یک میلیون تومانی را تجربه کرد.
اپتیما جی اف کامل ۲۰۱۶ اتاق جدید در ۲ مرحله و در هر مرحله با یک میلیون تومان افزایش در نهایت ۱۷۴میلیون تومان معامله شد.
کیا سورنتو کامل ۲۰۱۶ نیز با افزایش یک میلیون تومانی به ۲۳۱ میلیون تومان رسید اما کیا اسپرتیج فول ۲۰۱۶ با افت قیمت مواجه شد و از ۱۶۱ میلیون تومان به ۱۶۰ میلیون تومان رسید.
پیکانتو ۲۰۱۶ از آن مدل خودروهایی است که در محدوده قیمتی ۶۸ تا ۷۰ میلیون تومان در نوسان است و ابتدای ماه ۶۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد اما در نهایت با افزایش یک میلیون تومانی در پایان تیر ۶۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه شد. کارنز ۲۰۱۶ نیز با ۲ میلیون تومان افزایش به ۱۳۸ میلیون تومان رسید. النترا کامل ۲۰۱۶ با کیت جدید نیز با همین مقدار افزایش به ۱۳۵ میلیون تومان رسید. اکسنت کامل ۲۰۱۶ نیز در نوسان قیمتی خود از ۹۹ میلیون تومان به ۱۰۳ میلیون تومان رسید.
اما ریو صندوقدار ۲۰۱۶ با کاهش ۵ میلیون تومانی به ۱۰۹ میلیون تومان رسید و در میانه ماه ۱۰۸ میلیون تومان معامله شد و در پایان تیر به ۱۰۹ میلیون تومان رسید اما ثابت نماند و به قیمت پیشین خود بازگشت. در نهایت یاریس هاچبک ۲۰۱۶ نیز با افزایش یک میلیون تومانی از ۱۱۱ به ۱۱۲ میلیون تومان صعود کرد.