پس از گذشت فصل پاییز و در ابتدای زمستان با همکاری دوستان به سراغ یک دستگاه "هیوندای آزرا و نیسان تیانا" رفتیم تا آزمایشات لازم را انجام و تفاوت های این خودروهای نیمه لوکس را نسبت به همدیگر بررسی نماییم. برای روشن شدن بسیاری از مسائل مربوط به این خودروهای کارکرده بایستی علاوه بر چندین آزمایش پایه و اساسی که شامل بررسی طرح داخلی و خارجی خودرو، پیشرانه و گیربکس و همچنین سیستم تعلیق و شاسی اتومبیل بود آزمایشات دیگری چون تحلیل فرسایش لاستیک ها، افت بازدهی موتور و غیره صورت می گرفت تا متوجه شویم این اتومبیلها پس از کارکرد چند دههزار کیلومتر چگونه عملکردی دارند.
آزمایش اول: تحلیل و بررسی ظاهری خودرو
در ابتدای هر بررسی و آزمایش اتومبیل اولین فاکتور می تواند بررسی و تحلیل ظاهری آن باشد. با یک چرخیدن به دور اتومبیل "آزرا" در اولین نگاه اوج سادگی و پویایی و در عین حال جذابیت را در طراحی آن می بینید. هماهنگی چراغ های کشیده و زاویه دار با بکار گیری لامپ های زنون به همراه شکل جلو پنجره که از 4 خط موازی یکدیگر تشکیل شده است، ابهت و زیبایی را در عین سادگی القاء می کند. اما اوج هنر طراحان این اتومبیل در طراحی خطوط برجسته درب موتور است که بطور مورب از بالا به پایین کشیده شده اند و تا اطراف جلو پنجره و همچنین تو رفتگی روی سپر ادامه دارند. مساله ای که در کناره و عقب اتومبیل رعایت شده است. لبه دار بودن سپر های جلو و عقب نیز هنری است که در طراحی "آزرا" دیده می شود.
ویژگی دیگر طراحی این اتومبیل الگوبرداری از قوس منحنی شکل انتهای سقف "مرسدس CLS" است که در این مدل "هیوندای" از طرفین نمایان می باشد. همچنین در طرفین این خودرو متوجه هماهنگی قوس گلگیرهای جلو و عقب با طرح کلی بدنه می شوید که با وجود رینگ های اسپرت 17 اینچ شکلی عضلانی به چهره "آزرا" بخشیده است. برجسته ترین بخش ظاهری در عقب "آزرا" چراغ های سر تا سر کشیده آن مجهز به لامپ های LED و دهنه اگزوز آلومینیوم کاری شده که هماهنگی این موارد با چراغ ها و مه شکن ها در قسمت جلوی اتومبیل رعایت شده است می باشد. طراحی چراغ عقب بگونه ایست که نیمی از چراغ بر روی درب صندوق عقب ادامه پیدا کرده و توسط یک نوار نازک به یکدیگر متصل شده اند. با نگاهی تیز بینانه به درب صندوق عقب که لبه آن در بالای سپر جلو به داخل فرو رفته و در کل حالتی برآمده دارد می توان فهمید که از "سری 7 ب ام و" الگو برداری شده است.
در کل اگر بخواهیم در یک کلام ظاهر "هیوندای آزرا" را بررسی نماییم باید بگوییم خودروایست زیبا و با شکوه که سازنده سعی داشته اثری از مدل "سوناتا" را در آن بر جای نگذارد هر چند که آثار طراحی چشم بادامی ها در آن دیده می شود.
اما مساله مهمی که در ظاهر یک خودرو کار کرده وجود دارد و مالک خودرو از آن رنج می برد افت ظاهری اتومبیل می باشد که به مرور زمان در هر نوع خودرویی بوجود می آید. خودروی مورد آزمایش که در حدود 5 تا 6 سال از عمر خود را سپری کرده، بطور طبیعی از افت ظاهری بیشتری برخوردار بوده است. هر چند که با توجه به شرایط آب و هوایی کشورمان نسبت به نمونه های خودروهای صفر کیلومتر آن بسیار مناسب بوده و تنها در قسمت چراغ های جلو مه شکن و البته بطور نامحسوس در قسمت رنگ بدنه که تیره بودن آن مزید بر علت می باشد تغییراتی اندک دیده می شود. البته توجه داشته باشید بر اساس استاندارد جهانی افت ظاهری اتومبیل، یک خودرو رده متوسط با توجه به کیفیت ساخت پس از گذشت 5 سال "100000 کیلومتر کارکرد" در بهترین شرایط نگهداری حدود 20 درصد افت ظاهری خواهد داشت که البته با توجه به شرایط نگهداری و استفاده بهینه در مکان های مختلف تلورانسی 7/0 الی 7 درصدی خواهد داشت. یعنی اگر مثلا "هیوندای آزرا" در طول 5 سال عمر مفید در بهترین شرایط کاربردی قرار گیرد، افت ظاهری آن 19 درصد خواهد بود و به طبع اگر استفاده درستی از آن نشود حدود 27 درصد از نظر ظاهر بدنه افت خواهد کرد.
آزمایش دوم: آشنایی با فضای داخل کابین
وارد کابین بزرگ و جاده دار "هیوندای آزرا" می شویم. سادگی و زیبایی فضای داخلی و قرار گیری ادوات مربعی شکل (دریچه کولر، بخاری، سیستم تهویه و محل قرار گرفتن رادیو پخش) و همخوانی آنها با یکدیگر بیشتر از هر چیزی شما را مجذوب خود می کند. طراح سازنده علاوه بر مد نظر گرفتن زیبایی درون کابین، برای ایجاد فضای کاربردی مواردی چون صاف بودن سطح روی داشبورد و ایجاد فضای زیاد در کنسول وسط را که نصب ادوات مختلف بر روی آن امکان پذیر می باشد را رعایت کرده است.
صندلی ها به طرز قابل قبولی جا دار و منطبق با فضای کابین طراحی شده و در قسمت جلو نیز مجهز به گرمکن هستند. دکمه های پایین صندلی های جلو که موقعیت آن را عقب یا جلو و بالا و پایین می کند این امکان را می دهد تا سرنشینان جلو مخصوصا راننده بهترین وضعیت را برای خود تنظیم کند. تنظیم فرمان اتومبیل نیز به وسیله اهرم کوچکی که در سمت چپ محور فرمان قرار دارد امکان پذیر است. فضای سرنشینان در قسمت عقب نیز شرایط مناسبی را حتی برای یک فرد فربه بوجود می آورد. چرا که طراحی و دوخت آن بگونه ای است که بدن سرنشینان را به خوبی پوشش می دهد. در مورد تجهیزات رفاهی این اتومبیل که با نشستن درون کابین بدان پی می برید بایستی گفت که "آزرا" از این حیث بهترین خودرو در میان رقبایی چون انواع "کمری"، "ماکسیما" و حتی پسر عمومی خود "اپتیما 2009" است. صندلی مجهز به گرمکن همراه با 3 حافظه تنظیم، پرده برقی عقب، تنظیم آینه های بغل با حافظه ، موقعیت فرمان الکترونیکی (تنظیم برقی فرمان در عمق و ارتفاع)، سیستم کروز کنترل، شاسی باز و بسته کردن درب صندوق عقب و دریچه باک بنزین، تنظیم کننده صدای سیستم صوتی بر روی فرمان و سیستم صوتی پشرفته شرکت "اینفینیتی" مجهز به 11 بلند گو مینی ساب ووفر برخی از موارد قابل ذکر رفاهی این اتومبیل می باشند. نکته جالب دیگر سیستم تهویه الکترونیکی بصورت جداگانه و قابل تنظیم برای سرنشینان جلو و فیلتر تصفیه کننده گرد و غبار که بصورت استاندارد در مدل فول آپشن "آزرا" نصب شده می باشد.
مهمترین نکته در مورد تفاوت ظاهر کابین "آزرا" کار کرده با مدل های صفر دیگر محصولات هیوندای در کثیف شدن زود هنگام غربیلک فرمان و روکش صندلیهاست که به خاطر روشن بودن رنگ این مساله بطور طبیعی بوجود می آید ولی نباید کیفیت پایینتر از انتظار چرم صندلی ها را نادیده گرفت. همچنین مجموعه داشبورد نیز که به رنگ روشن است پس از مدتی از قیافه می افتد که البته در صورت داشتن مالکی وسواسی این مشکل به خوبی مرتفع خواهد شد. اما این محصول هیوندای لیاقت خود را در آرگونومی فوق العاده اش نشان می دهد؛ جایی که پس از گذشت حدود 5 تا 6 سال کارکرد مداوم حتی کوچکترین تغییری در آرگونومی این اتومبیل حس نمی شود. در کل "آزرا" از نظر وسعت و زیبایی در میان رقبای خود حرف اول را می زند. در صورتیکه فردی خواهان کابین لوکس و زیبا باشد، بدون شک "آزرا" می تواند بهترین انتخاب باشد.
آزمایش سوم: تست شتاب اولیه و ثانویه
هدف از انجام این آزمایش که یکی از مهمترین بخش های تست فنی هر خودرو به حساب می آید بررسی عملکرد و واکنش موتور در برابر نسبت میزان وزن اتومبیل و آیرودینامیک بدنه است که به دو بخش مجزا تقسیم می شوند. بخش اول که شامل تست های مکرر میزان تیک آف و عدم تیک آف و عملکرد سیستم انتقال قدرت در دو حالت اتوماتیک و تیپترونیک می باشد، تفاوت شتاب میان اتومبیل مورد آزمایش (کارکرد 120.000کیلومتر) با مدلهای صفرکیلومتر هیوندای مد نظر است. این مقایسه در بخش دوم تست نیز که آزمایش پیشرانه اتومبیل در دورهای بالا و رسیدن به حداکثر سرعت مد نظر می باشد در نظر گرفته شده است.
"آزرا" اتومبیلی است که از نظر شتاب اولیه و ثانویه بهترین مدل در میان هم گروه های خود می باشد؛ هر چند که به خاطر برخورداری از گیربکس اتوماتیک تا حدودی کند عمل می کند. شتابگیری نسبتاً سریع این خودرو نشأت گرفته از پیشرانه 6 سیلندر (DOHC) به گنجایش 3.3 لیتر، قدرت 235 اسب بخار و گشتاور 303 نیوتن متر در 6000 دور در دقیقه، وجود دو اگزوز خروجی منطبق بر استاندارد "EURO3" و همچنین مساله نسبت وزن اتومبیل به قدرت موتور آن است. در انجام تست های مکرر که در دو حالت "تیپ ترونیک" و "اتوماتیک" انجامید خودروی مورد آزمایش توانست شتاب اولیه یا همان صفر تا صد را در حالت اتوماتیک در 8.4 ثانیه طی کرد و تنها این اختلاف به خاطر افت نا محسوس موتور، واکنش گیربکس و لاستیک ها می باشد. در مرحله دوم تست که شتاب ثانویه مد نظر بود، خودروی "آزرا" در شرایط متفاوت مورد آزمایش قرار گرفت. ابتدا برای ارزیابی هندلینگ و توانایی حرکتی، خیابان های شلوغ در سطح شهر را انتخاب کردم تا شرایط متغیر رانندگی را نیز با این اتومبیل تجربه کنم. سپس خیابان های شلوغ شهر را به سمت اتوبان های برون شهری ترک کردم تا واکنش موتور و آیرودینامیک بدنه مورد ارزیابی قرار گیرد. تقریبا تمامی طول مسیر آزمون با انتخاب نوع دنده در حالت تیپترونیک انجام گرفت که به مراتب رانندگی راحت تری را به شما ارزانی می دهد. تشخیص سیستم تیپ ترونیک بوسیله دو نشانه مثبت و منفی در پایین شیار دنده امکان پذیر است. سیستمی که به صورت هوشمند عمل کرده و هیچ گونه نگرانی در هنگام استفاده از آن وجود ندارد، چرا که اگر در حالت تیپترونیک فراموش کردید که دنده را تعویض کنید و در همان هنگام توقف کنید، به طور خودکار به دنده یک تعویض می شود.
در پایان هر دو آزمایش شتاب و بررسی کلی توانایی حرکتی خودرو باید متذکر شویم "آزرا" در برابر واکنش های ناگهانی نظیر حرکات مارپیچ و فرارهای ناگهانی از ترافیک سنگین به دلیل برخورداری از بدنه ای غول پیکر تا حدودی عاجز خواهد بود، هر چند که در امتحان "بادی رول" قبولی را بدست آورد. هر چه بر سرعت "آزرا" افزوده می شود وضعیت های هندلینگ خودرو بیشتر نمایان می شود، چرا که وضعیت مناسب آیرودینامیک و لاستیک های پهن و بزرگ 235 میلی متری این غول چشم بادامی ها کمک شایانی در بهبود هندلینگ خودرو کرده اند که بر ثبات خودرو در سرعت های بالا کاملا تاثیر گذارند.
فاکتور بسیار مهم دیگر بررسی وضعیت ترمزها در این قسمت تست بود. جالب است بدانید در حین انجام آزمایش شتاب ثانویه که رسیدن به حداکثر سرعت مد نظر بود، در یک صحنه برای جلوگیری از بروز حادثه مجبور به انجام ترمزگیری سنگین شدم که نتیجه این اقدام با واکنش مناسب مجموعه ترمز همراه بود. اما بحث دیگر این مقاله که بررسی و تحلیل وضعیت اجزای درونی و برونی خودرو مورد آزمایش می باشد لازم است برخی از افت های قابل پیش بینی این اتومبیل را در وضعیت داینامیکی شرح دهیم. واقعیت چنین است که در مدل دست دوم "آزرا" با کارکرد 120.000 هزار کیلومتر چندان تفاوت حرکتی از نظر هندلینگ دیده نمی شود. اما بایستی اظهار داشت که این خودرو با افت نا محسوسی در بخش پیشرانه همراه بوده که با توجه به نگهداری نسبتا نامطلوب مالک خودرو قابل پیش بینی می بود. این بی توجهی به همراه عدم توجه به نکات ریز رانندگی از سوی مالک خودرو علاوه بر تجزیه قدرت موتور کمی از روان بودن جعبه دنده خودکار اتومبیل کاست. البته با وجود این مساله دلیلی وجود ندارد تا از توانایی های خودرو چشم پوشی کنیم. "آزرا" با برخورداری از امکانات رفاهی خودرویی است مناسب برای لذت بردن از رانندگی در کنار خانواده و نه ویراژ دادن در خیابان های شهر و اتوبان ها.
آزمایش سوم: تست در مسیر خاکی ناهموار و درون شهری
عملکرد آیرودینامیک، شاسی و سیستم تعلیق
هدف از انجام این آزمایش که مهمترین آیتم برای انتخاب یک خودرو از نظر راحتیست بررسی عملکرد آیرودینامیک بدنه در برابر فشار هوای وارده به خودرو و مقاومت شاسی و سیستم تعلیق در برابر ضربات وارده بوده که بطبع لازمه چنین آزمایش فنی ای انجام مراحل آزمون در خیابانها، اتوبان ها، بزرگراه ها و از همه مهمتر جاده های خاکی ناهموار که یادآور مسابقات رالی می باشد است. در این مرحله که تمامی آزمون بر روی یک خودرو دست دوم با کار کرد نسبتاً بالا انجام می شد وسواس و دقت زیادی را می طلبید تا انجام آزمایش به طرز صحیح و استاندارد صورت گیرد. لذا آزمون این مرحله را در سه مکان مختلف با شرایط کاملا متفاوت و متغیر به انجام رساندیم تا ضربات وارده ناشی از سنگلاخها، پستی و بلندی های گوناگون مسیر خاکی و سراشیبی های درون شهری سیستم تعلیق و شاسی اتومبیل را تحت فشار قرار دهد.
ظاهر کپل بدنه "آزرا" با برنامه ریزی و محاسبه دقیق به منظور ایجاد ضریب آیرودینامیک بالا طراحی شده است. در مورد هندلینگ و شاسی بایستی اشاره داشت که با توجه به وجود رینگ های آلیاژی و اسپرت 18 اینچی در نمونه مورد آزمایش، سیستم فرمان و همچنین تنظیمات سیستم تعلیق در مسیرهای متغیر شهری و خصوصا پیچ های هرپین شکل (U شکل) و مسیرهای خاکی نا هموار، خشک و کوبنده عمل می کند. لذا توصیه می شود از هیوندای آزرا در جاده های خاکی و ناهموار استفاده نکنید و به همان مسیر آسفالته و صاف قناعت کنید .
آپشن های ایمنی فعال
آخرین مطلبی که تکمیل کننده مبحث آزمون فنی "هیوندای آزرا" است بحث سیستم های ایمنی فعال این اتومبیل کره ای است که سازنده با نصب این سیستم های حفاظتی خودرویی لوکس و در عین حال زیبا و ایمن را روانه بازار کرده است. مساله ای که در بازار پر از تکنولوژی خودروی ایران خصوصا پژو 405 و پراید به خوبی دیده می شود!!!
سیستم های ایمنی فعال این خودرو شامل مواردی چون (ESC (Electronic Stability Control کنترل الکترونیکی پایداری، (TES (Traction Control System سیستم کنترل کشش، کمک ترمز، سیستم ضد بلوکه ABS و (EBD (Electronic Brake Distribution تقسیم کننده نیروی ترمز هستند که از "آزرا" یک نیمه لوکس با اعتماد ساخته اند. تعبیه 12 ایربگ نیز برای راننده و تمامی سرنشینان تکمیل کننده اطمینان خریدار از این اتومبیل فول آپشن است.
نقاط قوت :
کابین بزرگ و جادار
قدرت و شتاب عالی
ظاهر زیبا
سطح ایمنی بالا
کیفیت ساخت بالا
ارزش خودرو در مقابل قیمت
نقاط ضعف :
کیفیت چرم صندلیها
مصرف سوخت بالا
کوبش آزاردهنده در بعضی مواقع به اتاق
عدم وجود سیستم کیلس استارتر حتی در مدل 2011
مشخصات فنی "هیوندای آزرا" فول آپشن
پیشرانه | 6 سیلندر خورجینی |
حجم موتور (سی سی) | 3300 CC |
تعداد سوپاپ در هر سیلندر | 4، زمانبندی متغیر سوپاپ های ورودی و خروجی |
حداکثر قدرت (اسب بخار/دور در دقیقه) | 235 |
حداکثر گشتاور (نیوتن متر/دور در دقیقه) | 6000/303 |
شتاب 0 تا 100 (ثانیه) | 8.4 |
حداکثر سرعت (استاندارد/آزمایش شده) | 240/237 |
سیستم انتقال قدرت | 5 دنده خودکار مجهز به سیستم تیپترونیک |
سیستم ترمزها | دیسکی خنک شونده با ABS و EBD |
چسبندگی به جاده | 89% |
ضریب مقاومت آیرودینامیک | 33% |
ابعاد رینگ و لاستیک | 235.55.17 |
سطح صدای داخل اتاق با موتور روشن | 34 دسی بل |
مصرف سوخت در شهر/جاده (لیتر) | 12 ـ 8.9 |
حجم مخزن سوخت | 75 |
قیمت در مدل 2009 ( میلیون تومان) | 90-100 |
وزن خالص | 1650 KG |
آزماش دوم / نیسان تینا :
نیسا تینا خودرویی است که برای نخستینبار در سال 2003 و در کشور ژاپن رونمایی شد. نسل اول این خودرو در فاصله سالهای 2003 تا 2008 به تولید میرسید اما نسل دوم آن که نسبت به گذشته کمی کوچکتر شده بود، در سال 2009 معرفی شد. نامگذاری این خودرو همچون یادگیری زبان ژاپنی، در طول زمان فرآیندی پیچیده را طی کرده چرا که به عنوان مثال، تینا هماکنون در بازارهای استرالیا و یا نیوزیلند با نام نیسان ماکسیما و در بازارهای آمریکای شمالی با نام نیسان آلتیما شناخته میشود.هرچند برای تینا در بازارهای جهانی سه نوع پیشرانه مختلف درنظر گرفته شده اما نمونههای وارداتی این خودرو عموماً از پیشرانهای شش سیلندر 2.5 لیتری (این مدل با نام 250XV مشهور است) با توانایی تولید 182 اسببخار و گشتاور 228 نیوتنمتر بهره میبرد.
این موتور که مجهز به سیستم متغیر زمانبندی سوپاپهاست، نیروی تولیدی خود را به محور جلو منتقل میکند. در این مدل، مصرف سوخت ترکیبی خودرو در حدود 9.5 لیتر است که با درنظر گرفتن باک 70 لیتری آن دیگر جای نگرانی نیست.بر روی تینا، اخرین نسل گیربکسهای پیشرفته نیسان و همان CVTهای معروف نصب شده است. البته این گیربکس قابل تعویض با نمونههای 6سرعته دستی نیز هست.سیستم تعلیق این خودروی 1550 کیلوگرمی نیز بگونه ای است که تحمل حداکثر وزن 2040 کیلوگرمی را برای آن امکانپذیر میسازد.
فرمان خودرو که مجهز به سیستم هوشمند سرعت است؛ متوسط شعاع چرخشی تینا را به 5.7 متر رسانده که نسبت به طول 4.8 متری آن نسبتا قابل قبول خواهد بود.سیستمهای کمکی پایداری همچون EBD ، ABS ، TCS و نهایتا سیستم ضدلغزش VDC به صورت استاندارد در این خودرو دیده میشود.ایربگهای سرنیشینان جلو، پردهای و جانبی که مجموعا به 4عدد رسیدهاند در مقایسه با سایر رقبای قدرتمند آن واقعا نا امید کننده ظاهر شده و هیچ حرفی هم برای دفاع کردن از خود نخواهد داشت.در نمای ظاهری، هرچند بزرگ بودن ابعاد واندازههای خودرو نظرشما را جلب میکند اما با این حال وقتی پشت فرمان آن قرار میگیرید کمی نظرتان تغییر خواهد کرد و به جمعوجور بودن طراحی کابین آن پی خواهید برد ولی به هرحال برای سوار نمودن 5 نفر سرنشین هنوز هم میتوان به آن اطمینان کامل داشت.ادوات داخلی هرچند طراحی سادهای دارند اما موقعیت دسترسی به آنها کاملا مناسب است. تریم چوبی دربها و چرم بکار رفته در داشبورد از کیفیت کاملا مناسبی برخوردار است.اما چرم صندلیهای و همچنین کیفیت ادوات قرار گرفته در کنسول مرکزی، نسبت به قیمت خودرو بسیار پائینتر از سطح انتظارات شماست؛ وعلیالخصوص ذکر این نکته که نسبت به ماکسیما مرغوبیت کمتری دارند نیز شاید بیشتر شما را عصبانی کند!نبود دوربین عقب یا حداقل سنسور دنده عقب یکی دیگر از مشکلات این خودروست. از طرف دیگر وقتی شخصا اقدام به نصب ایندو آپشن میکنید، از سوی نمایندگی احتمالا به باطلکردن گارانتی خودرو خود متهم خواهید شد.
همانطور که انتظار میرود، باوجود گیربکس CVT شروع حرکت تینا کمی کند است. اما به فاصله چند ثانیه بعد، این گیربکس ضعف خود را جبران کرده و شتاب خوبی را در دسترس شما قرار خواهد داد و به عدد 9.6 ثانیهای از 0 تا 100 نیز برای شتاب آن دست مییابید. هنگام نشستن در تینا و بخصوص در ردیف عقب، برخلاف نیسان ماکسیما، تکانهای تعلیق دیگر آزار دهنده نخواهند بود. اگر با سرعت به پیچها وارد شوید به لطف سیستمهای پایداری متعدد آن، با مشکلی مواجه نشده و راننده و سرنشین جلو نیز با خیال راحت، پیچ را تحمل خواهند کرد.اما این قضیه برای سرنشینان عقب کمی متفاوت است چرا که طراحی صندلیها بگونهای نیست که کاملا بدن را در خود جذب کند. از اینرو جابجایی سرنشینان عقب در عبور از پیچها، بسیار محتمل میشود.
یکی از ویژگیهای خوب تینا، داشتن فرمان حساس به سرعت است؛ بدین معنی که در سرعتهای زیاد و برای بالا رفتن دقت و امنیت، حساسیت یا همان تیزی فرمان متناسب با شرایط رانندگی، بتدریج کمتر خواهد شد (اما بقدری نیست که خودرو از فرمان شما سرپیچی کند). این ویژگی برای رانندگی تهاجمی جوانان قطعا دردسر ساز است چرا که فرصت انجام عکسالعملهای سریع را کاملا از آنها میگیرد. طوریکه در حین تعویض سریع لاینها بویژه در سرعتهای 110 تا 120 این امر کاملا خود را نشان خواهد داد.
اگر بین 100 تا 110 میلیون تومان بودجه برای خودرو اختصاص داده و نیت شما خرید خودروی دست دوم خانوادگی باشد، تا کنون خودروهایی چون آزرا 2010 ، تویوتا آریون 2009 و سوناتا 2011 را در پیش رو داشتید ولی از این پس، انتخاب کمی مشکل تر شده است زیرا پس از حضور موفق و البته پر حرف و حدیث ماکسیما که هر چند از نظر موتور و کیفیت داخلی هنوز حرفهایی برای گفتن دارد ولی سیستم تعلیق آن همیشه دردسر ساز بوده و هست، این بار nissan و در سال 2010 تصمیم گرفت با مدل تینا در بازار ایران مطرح گردد. nissan teana که در کلاس خودروهای متوسط لوکس در ایران جایگزین ماکسیما گردیده، برای اولین بار سال 2003 در نمایشگاه داخلی ژاپن معرفی گردید و پس از یک ماه به بازار آسیا راه یافت. نسل نخست آن با کد j31 روی شاسی ff-l ساخته و طی سالهای 2003 تا 2008 با نام اصلی cefiro و با اسامی گوناگون در بازارهای جهانی ارائه گردید تا سال 2009 که نسل کنونی یعنی j32 روی شاسی D نیسان (کوچکتر از پلت فرم قبلی) تولید شد. این شاسی برای خودروهای دیفرانسیل جلو مورد بازنگری قرار گرفته و به طور مشترک روی خودروهایی چون آلتیما، مورانو، ماکسیما و رنو لتیتیود استفاده میگردد. teana در بازارهای استرالیا و نیوزلند با نام ماکسیما و در بازار آمریکای شمالی با عنوان آلتیما به فروش میرسد. با توجه به خاطرات موجود از نام ماکسیما، برای بازاریابی مجدد این خودرو در ایران نام جدید تینا انتخاب شد زیرا باید همه چیز در مورد ماکسیما را به فراموشی سپرد چون این خودرو خاطرات خوبی را برایمان رقم زد.
موتور، قوای محرکه و تعلیق
teana دارای سه گونه متفاوت موتور است که در مدل 200xl با موتور 4 سیلندر 2 لیتری به قدرت 134 اسب بخار، در نوع 250xv با موتور 6 سیلندر 2.5 لیتری با توان 182 اسب بخار و در گونه 350xv با موتور 6 سیلندر 3.5 لیتری با نیروی 251 اسب بخار ارائه می گردد. موتور در نظر گرفته شده برای نمونه وارداتی همان نوع تمام آلومینیمی 2.5 لیتری با کد vq25de است، این موتور با حجم دقیق 2495 سی سی و سیستم متغیر زمان بندی سوپاپها، 182 اسب بخار توان و 232 نیوتن متر گشتاور را به ترتیب در 6000 و 4400 دور بر دقیقه تولید کرده و به وسیله یک جعبه دنده cvt با نسبت متغیر 349/2– 349/0 این بازده را به چرخهای جلو انتقال میدهد تا مصرف سوختی معادل 9.5 لیتر در هر 100 کیلومتر (شرایط ایده آل) برای آن به وجود آید. در بازارهای جهانی موتور 2.5 لیتری دیگری با کد qr25de نیز برای تینا در نظر گرفته شده که سفارش آن با سیستم چهار چرخ متحرک، پرداخت 2 هزار دلار اضافه تر را طلب میکند.
سیستم تعلیق teana با وزن 1550 کیلوگرم، در جلو از بازوهای مک فرسون به همراه میله تعادل و در عقب از بازوهای چندگانه و متعادل کننده تشکیل شده تا بتواند بالاترین وزن 2040 کیلوگرمی آن را تحمل کرده و در کنار فرمان هیدولیکی حساس به سرعت، شعاع چرخش 5.7 متری را برای خودرویی با طول 4850، عرض 1795 و ارتفاع 1485 (همگی میلیمتر) به ارمغان آورد. توقف تینا نیز بر دوش مجموعه قدرتمندی با دیسک خنک شونده در هر 4 چرخ است تا در کنار سیستمهای کنترل لغزش vdc، کنترل کشش tcs، ضد بلوکه ترمز، کمک ترمز، 4 عدد ایربگ سرنشینان جلو، ایربگهای جانبی و ... رانندگی شما را با آسودگی خیال همراه سازد.
آزمون رانندگی
وقتی این خودرو را از دور میبینید و با توجه به کلاس آن، به نظر میرسد ابعاد آن خیلی بزرگ است ولی به محض نشستن در داخل خودرو و به لطف ابعاد شیشهها، آینهها، ارتفاع صندلیها و موقعیت قرار گیری سرنشینان، متوجه میشوید از آنچه در بیرون میکند، کوچک تر است. به همه جوانب خودرو تسلط و دید کامل داشته و کلیه ادوات داخلی در نهایت سادگی، ظرافت و آرگونومی در بهترین موقعیت قرار داده شده تا در عین کوچک و جمع و جور بودن، با نظم و ظرافت خاصی چیده شده باشند. فضای درون برای 5 سرنشین بسیار کافی و راحت است و از این بابت کمبودی احساس نمیشود .
تینا برای سرنیشن کنار راننده یک ویژگی مناسب دارد و آن زیر پایی صندلی است که به صورت برقی کنترل شده و زیر پا قرار میگیرد تا آسایش کامل را فراهم سازد. کیفیت قطعات به کار رفته به ویژه چوب کاری رودریها، داشبورد و چرم داشبورد محیط داخلی را گرم و دلنشین کرده اند یکی دیگر از نکات منفی این خودرو، عدم وجود سنسور دنده عقب یا دوربین دید پشت است که این روزها حتی برای خودروهای سایز کوچک نیز نصب میگردد . شرکت پارس خودرو حق انتخابی برای مشتریان نگذاشته و در سال 1392 تا جایی که اطلاع داریم این مورد فقط به رنگ بدنه سفید، مشکی، نقره ای، نوک مدادی، سورمه ایی و عنابی و دو رنگ مشکی و کرم برای داخل اتاق ختم میشود، موضوعی که برای خرید خودرویی 30 هزار دلاری ، کمی سخت است.
موتور با کلید start/stop همانطور که شایسته این سطح و کلاس است، بدون هیچ لرزش و صدایی روشن میشود، فرمان در حرکت های در جا خوش دست و نرم بوده و نوید مانورهای نرم و راحت را میدهد. شروع حرکت چندان با قدرت و شتاب همراه نیست ولی با وجود 5/8 کیلوگرم وزن در مقابل هر اسب بخار، تینا خوشحال به نظر میرسد به طوری که در شرایط ایده آل در مدت 9.6 ثانیه از مرز 100 کیلومتر در ساعت خواهد گذشت که در عمل برای رسیدن به عددی درست به دلیل عملکرد بسیار هوشمندانه و پیچیده گیربکس cvt، در نهایت توانستیم شتاب 11.5 ثانیه را برای آن ثبت کنیم. teana خودرویی چابک است و باید کیلومترها با آن رانندگی کنید تا از تعامل بی نظیر جعبه دنده و موتور مطلع شوید چون برخلاف چهره ای آرام، به عنوان یک سدان میان سایز شتاب قابل قبولی داشته و در یک چشم به هم زدن سرعت آن به 180 کیلومتر بر ساعت میرسد.
در این خودرو پدال گاز مترجمی میان راننده، موتور و جعبه دنده است که اگر به یک زبان مشترک با آن دست یابید، بهترین راندمان را از آن میگیرید. به طور مثال اگر پدال را تا انتها بفشارید، دور موتور تا 6500 بالا رفته و همان جا ثابت مانده و سرعت نیز ثابت میگردد. مانند خودروهای دنده دستی در این جا هم راننده باید تصمیم بگیرید در هر لحظه به چه قدرت و شتابی نیاز دارد پس برای بهتر راندن، حتما منحنی موتور آن را مطالعه کرده و به خاطر بسپارید. چون اگر فشار غیر متعارفی به موتور و گیربکس وارد نمایید، این جعبه دنده با تمام محاسن، هزینه گزافی را بر شما تحمیل میکند. در واقع اگر یک گیربکس دستی یا اتوماتیک عادی 5 سرعته را مانند یک 5 ضلعی در نظر بگیرید که هر دنده در آن معرف یک ضلع باشد، جعبه دنده cvt یک دایره است که در محدوده قید شده، تعداد بیشماری دنده دارد. شرایطی را تجسم کنید که در سربالایی با دنده 3 حرکت کرده و دورسنج عدد 4000 دور بر دقیقه را نشان میدهد، حال اگر نیاز به شتاب گیری داشته باشید، باید از یک دنده معکوس استفاده کنید که شاید دور موتور در محدوده خطرناک قرمز قرار بگیرید یا در غیر این صورت منتظر دور گرفتن آرام خودرو بمانید ولی داستان گیربکس های cvt متفاوت است زیرا به دلیل وجود ضرایب متغیر دنده ها و تعداد تقریبا بی شمار آنها، بالاخره یکی از این ضرایب، متناسب با شرایط موجود خواهد بود.
شرکت نیسان دکمه ایی کنار دسته دنده تینا تعبیه کرده تا ضرایب دنده ها را سنگین تر کند تا هنگام ورود سریع به پیچ ها به راحتی دنده متناسب با سرعت و دور موتور درگیر شده و به بهتر کنترل شدن خودرو کمک کند. گویا مهندسان نیسان شبانه روز تلاش میکنند تا دید دنیا را نسبت به جعبه دنده های نامتعارف cvt تغییر دهند! سیستم تعلیق teana نرم است و ضربات را با هر ابعادی در جذب میکند و بر خلاف ماکسیما بسیار تحت کنترل بوده و از آن ضربات و تکان های آزار دهنده به خصوص در محور عقب خبری نیست تا جایی که نشستن در صندلی های عقب تینا بسیار لذت بخش بوده و ضعفی از این بابت مشاهده نمی شود. در فرمان دادن های سریع، سیستم تعلیق در کنار فرمان حساس به سرعت که در سرعت های بالا واکنش آن کند میشود، انجام مانورهای سریع را با مشکل روبرو می سازد و به ویژه هنگام تعویض خطوط با سرعت زیاد، کمی محور عقب دچار آشفتگی میشود ولی خللی در هندلینگ به وجود نمی آورد و آنقدر نیست که چسبندگی خوب تینا را به چالش بکشد. در پیچ ها هم اگرچه نرمی سیستم تعلیق در ابتدا راننده را دچار تردید میکند ولی چسبندگی آن رضایت بخش است و بدون مشکل پیچ ها را پشت سر میگذارد. با اینکه صندلی های نرم و راحت آن، به خوبی بدن شما را در خود حفظ میکنند اما گودی صندلیهای عقب کافی به نظر نمیرسد، پس هنگام پیچیدن حواستان به سرنشینان عقب هم باشد!
در مجموع teana موتور چالاک، فرمان خوش دست، ترمزهای قوی و عایق بندی بسیار خوبی داشته و درون آن شامل فضای سر، پا و صندوق بار بسیار وسیع و راحت است اما کمی در تعویض خطوط با سرعت بیش از 130 کیلومتر بر ساعت گیج نشان میدهد.
teana یک خودروی خانوادگی است که میتوان آن را به عنوان اتومبیلی ایده آل برای شهر و مسافرت با خانواده انتخاب کرد و از یک تکنولوژی مدرن اما ساده ژاپنی نهایت لذت را برد و اما اگر بدنبال خودرویی سریع و پرشتاب هستید از خرید تینا صرف نظر کنید .
مشخصات فنی "نیسان تیانا" فول آپشن مدل XV
پیشرانه | 6 سیلندر خورجینی |
حجم موتور (سی سی) | 2496 CC |
تعداد سوپاپ در هر سیلندر | 4، زمانبندی متغیر سوپاپ های ورودی و خروجی |
حداکثر قدرت (اسب بخار/دور در دقیقه) | 182 |
حداکثر گشتاور (نیوتن متر/دور در دقیقه) | 232 نیوتن متر در 4400 دور |
شتاب 0 تا 100 (ثانیه) | 9.6 |
حداکثر سرعت (استاندارد/آزمایش شده) | 220/220 |
سیستم انتقال قدرت | Xtronic CVT |
سیستم ترمزها | دیسکی خنک شونده با ABS و EBD |
چسبندگی به جاده | 90% |
ضریب مقاومت آیرودینامیک | 35% |
ابعاد رینگ و لاستیک | 215.55.17 |
سطح صدای داخل اتاق با موتور روشن | 34 دسی بل |
مصرف سوخت در شهر/جاده (لیتر) | 10 ـ 7 |
حجم مخزن سوخت | 70 |
قیمت در مدل 1390 ( میلیون تومان) | 100-110 |
وزن خالص | 1550 KG |
نقاط قوت :
راحتی و لذت سواری
کابین زیبا و جادار
امکانات رفاهی بالا
کیفیت ساخت بالا
نقاط ضعف :
شتابگیری اولیه
گستردگی خدمات پس از فروش
ارتفاع پایین خودرو
عدم وجود دوربین و سنسور دنده عقب
* جدول امتیاز دو خودرو بر مبنای عدد 10
مبنای مقایسه | هیوندای آزرا | نیسان تیانا |
فضای سرنشین جلو | 10 | 8 |
فضای سرنشین عقب | 10 | 8 |
راحتی کلی سرنشینان | 9 | 8 |
طراحی خارجی بدنه | 8 | 8 |
طراحی داخلی | 8 | 9 |
سطح تجهیزات رفاهی | 7 | 9 |
سطح تجهیزات ایمنی | 9 | 8 |
کیفیت سواری | 8 | 9 |
قدرت و واکنش موتور | 10 | 7 |
گشتاور (کشش ثانویه) | 9 | 8 |
شتابگیری | 10 | 8 |
عملکرد جعبه دنده | 8 | 9 |
خوش دستی - Handling | 8 | 9 |
مانور پذیری | 7 | 8 |
لذت رانندگی | 8 | 9 |
ترمز (توانایی توقف) | 8 | 10 |
کیفیت ساخت | 8 | 9 |
ارزش در مقابل مبلغ پرداختی | 8 | 9 |
بازار فروش | 9 | 7 |
گستردگی خدمات پس از فروش | 7 | 6 |
فضای حمل بار | 9 | 7 |
میدان دید جلو | 9 | 8 |
میدان دید عقب | 9 | 8 |
میدان دید اطراف | 9 | 8 |
راحتی و عملکرد ادوات | 8 | 8 |
ارگونومی | 9 | 8 |
نفوذ صدا به کابین | 8 | 9 |
کنترل در ترمز ناگهانی | 7 | 9 |
مصرف سوخت | 7 | 9 |
مجموع امتیازات | 244 | 241 |