شناسه خبر :
427512
|
دوشنبه 11 مرداد 1395 11:3
|
خودروهای هیبریدی به صرفه نیستند
|
|
خودرونگاران -درحالحاضر براساس آمارهای ۴ سال گذشته، حدود ۳درصد خودروهای تولیدی دنیا از نوع هیبریدی و یک درصد از نوع الکتریکی است. در امریکا این عدد حدود ۳درصد (در کالیفرنیا حدود ۶درصد)، در ژاپن حدود ۲۰ درصد و در اروپا حدود ۱/۵درصد است.
به گزارش خودرونگاران به نقل از صمت ، البته در این آمارها نوع ایست-حرکت (Stop-start) بهعنوان خودرو هیبریدی درنظر گرفته نمیشود و در عمل بهعنوان یک آپشن خودرو معمولی به حساب میآید. خودروهای هیبریدی کامل درحالحاضر در محل حدود ۲۵ تا ۳۰درصد کاهش مصرف سوخت دارند و قیمت آنها بین ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ دلار افزایش مییابد اما در خودروهای هیبریدی از نوع میانی (Mild) در حالی که کاهش مصرف سوخت کمتر است، قیمتها نیز رقابتیتر هستند. خودرو پریوس تویوتا با افزایش ۱۰درصدی مصرف سوخت با کاهش قیمت و افزایش حجم خودرو همراه است. همچنین باید اشاره کرد که از سال ۲۰۰۰م (آغاز ارائه خودروهای هیبریدی بهطور گسترده در امریکا) تا سال ۲۰۱۳م بهطور مستمر سالانه ۵ درصد از هزینهها کاسته شده است. برنامههای فعلی خودروسازان تا سال ۲۰۲۰م روی کاهش تا نصف قیمت، همراه با کاهش مصرف سوخت تا نصف و حتی کمتر درنظر گرفته شده، اما واقعیت این است که درحالحاضر بیشتر خودروهای هیبریدی دنیا، از نظر اقتصادی به صرفه نیستند البته هنگامیکه درباره صرفه اقتصادی صحبت میشود باید به کل عمر خودرو توجه کنیم. هزینههای خودرو شامل هزینه اولیه، سوخت و روغن، نگهداری، تعمیرات و بازیافت است و در حالحاضر بیشتر خودروهای هیبریدی در فضای بینالمللی دارای صرفه اقتصادی برای مصرفکننده نیستند. علاوه بر آن اگرچه یک خودرو هیبریدی در حالت جدید و در شرایط ایدهآل مصرف انرژی را پایین میآورد اما اگر در کل چرخه عمر خودرو و آثار کلی آن بر طبیعت را بررسی کنیم، مصرف انرژی پایین نمیآید. هماکنون در ایران چند خودرو هیبریدی آنهم با انواع تخفیفها و تبلیغها وارد شده است و نمیتوان گفت بازاری در این زمینه وجود دارد. با این توضیحات بهطور کلی خودرو هیبریدی از چند منظر در ایران بهصرفه نیست. نخست آنکه هزینه سوخت در کشور نسبت به دیگر هزینهها پایین است. همچنین هزینههای خرید این نوع خودروها حتی بدون گمرک بالا خواهد بود. از آن مهمتر مسئله تعمیر و نگهداری است. واقعیت این است که مردم حتی درباره خودروهایی با گیربکس اتوماتیک، محتاطانه عمل میکنند. چراکه به درستی همه نگران مسئله تعمیرات، هزینهها و دردسرهای آن هستند. خودروهای هیبریدی از این نظر بسیار خطرپذیرتر از خودروها با گیربکس اتوماتیک هستند. بنابراین در یک نگاه ساده و مردمی، راه افتادن بازاری به نام خودروهای هیبریدی در ۳ تا ۴سال آینده در عمل یک حرف است. البته امکان دارد، همانند کالیفرنیای امریکا عدهای ثروتمند برای فخرفروشی به سمت این نوع خودروها روی بیاورند اما درحالحاضر نه برای مردم بهصرفه است که خودرو هیبریدی تهیه کنند و نه در کوتاهمدت برای ایران به صلاح است.
امیرحسن کاکایی - عضو هیاتعلمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت
کلیه حقوق این سایت برای خودرونگارانیان محفوظ است
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2021 www.BourseKhabarIranian.ir, All rights reserved.