به گزارش خودرونگاران به نقل از پدال ، در سال 2016 بازار خودروهای جدید به گسترش خود ادامه داده و تنها در ماه ژوئن افزایش 8 درصدی در امر فروش را شاهد هستیم.
- بازار خودروی آلمان در شش ماهه اول سال
بازار وسایل نقلیهی موتوری آلمان در نیمه اول سال 7 درصد رشد داشته و فروش وسایل نقلیه به 2،035،739 دستگاه رسیده است. بزرگترین بخش این وسایل را خودروهای مسافری با فروش 1،733،839 دستگاهی تشکیل میدهند.
به عنوان یک نشانهی مثبت از اقتصاد آلمان، خودروهای تجاری نیز شاهد رشد فروش بوده و میزان فروش این دسته از خودروها با افزایش 11 درصدی مواجه شده است. اتوبوسها نیز نسبت به نیمه اول سال 2015 رشد فروش 16 درصدی داشتهاند.
خودروهای بنزینی سهمی 51.5 درصدی (+9.8 درصد) از بازار جدید را به خود اختصاص دادهاند درحالیکه خودروهای دیزل نیز سهم 46.9 درصدی از این بازار داشتهاند. خودروهای هیبریدی نیز 1.2 درصد از بازار را تشکیل داده درحالیکه خودروهای الکتریکی تنها با فروش 4357 دستگاهی سهمی ناچیز از این بازار را به خود اختصاص دادهاند.
- پرفروشترین خودروسازان بازار آلمان در نیمه اول سال
طبق دادههای منتشر شده توسط KBA، پرفروشترین برندهای خودرویی بازار آلمان در شش ماهه اول سال به ترتیب عبارتاند از:
| برند | فروش خودرو | سهم بازار | درصد تغییر |
| مجموع فروش خودرو در آلمان | 1,733,839 | 100 | 7.1 |
1 | فولکس واگن | 346,188 | 20 | -1.4 |
2 | آئودی | 159,501 | 9.2 | 13 |
3 | مرسدس | 156,869 | 9 | 10.1 |
4 | BMW | 135,128 | 7.8 | 9.8 |
5 | اوپل | 128,524 | 7.4 | 12.9 |
6 | فورد | 123,140 | 7.1 | 10.7 |
7 | اشکودا | 96,475 | 5.6 | 5.6 |
8 | رنو | 60,849 | 3.5 | 15 |
9 | هیوندای | 52,888 | 3.1 | 5.3 |
10 | سئات | 47,421 | 2.7 | -1.3 |
11 | فیات | 40,761 | 2.4 | 6.3 |
12 | نیسان | 37,495 | 2.2 | 5.9 |
13 | مزدا | 33,156 | 1.9 | 17.2 |
14 | تویوتا | 32,939 | 1.9 | 0.7 |
15 | کیا | 30,056 | 1.7 | 11.1 |
16 | پژو | 29,759 | 1.7 | 6.2 |
17 | سیتروئن | 26,165 | 1.5 | 8.4 |
18 | داچیا | 24,751 | 1.4 | 4.2 |
19 | مینی | 22,148 | 1.3 | 10.4 |
20 | میتسوبیشی | 20,868 | 1.2 | 12.6 |
21 | ولوو | 19,388 | 1.1 | 13.3 |
22 | اسمارت | 18,881 | 1.1 | -4.7 |
23 | پورشه | 16,128 | 0.9 | 4.7 |
24 | سوزوکی | 15,548 | 0.9 | -6.4 |
25 | هوندا | 14,816 | 0.9 | 49.9 |
26 | لندروور | 12,377 | 0.7 | 29.8 |
27 | جیپ | 6,984 | 0.4 | -1 |
28 | جگوار | 4,415 | 0.3 | 99.5 |
29 | سوبارو | 3,758 | 0.2 | 11.1 |
30 | DS | 2,496 | 0.1 | -15.4 |
31 | آلفارومئو | 1,884 | 0.1 | 29.3 |
32 | سانگ یانگ | 1,752 | 0.1 | 61.8 |
33 | لکسس | 991 | 0.1 | 24.7 |
34 | تسلا | 778 | 0 | 11.8 |
| سایرین | 8,562 | 0.5 | |
در نیمه اول سال 2016 تقریباً همهی برندهای خودرویی در بازار آلمان با رشد فروش مواجه بودهاند. استثنای بزرگ این موضوع پیشروی بازار یعنی فولکسواگن است که کاهش فروش 1.4 درصدی را مشاهده کرده، اگرچه که این موضوع تنها دربردارندهی فروش کمتر تنها 5 هزار خودرو نسبت به مدت مشابه سال قبل است. ابهام در کیفیت خودروهای فولکسواگن و مخصوصاً نارضایتی از تفاوت خودروهای فروخته شده در بازار آمریکا و آلمان سایهی سنگینی را روی این گروه خودروسازی افکنده است.
در مقابل آئودی که زیرمجموعه فولکس است رشد قابلتوجه فروش را در این بازهی زمانی داشته است. میزان فروش این برند 13 درصد افزایش یافته که آن را به دومین برند قوی آلمانی تبدیل کرده است.
مرسدس-بنز و بامو نیز در نیمه اول سال رشد فروش داشتهاند که این میزان حدود 10 درصد بوده است. اوپل و فورد نیز به ترتیب رشد 12.9 و 10.7 درصدی را تجربه نمودهاند.
دیگر برند زیرمجموعهی فولکس یعنی اشکودا علیرغم اینکه بازار محدودتری داشته اما به عنوان پرفروشترین برند خارجی بازار خودرویی آلمان عمل کرده است. در مقابل گروه خودروسازی رنو افزایش فروش 15 درصدی داشته است.
هیوندای در جایگاهی بالاتر از سئات و فیات قرار گرفته است. سئات نیز همانند پدر خود یعنی فولکس فروش ضعیفی را تجربه نموده است.
تنها 6 برند خودروسازی فروش ضعیفی داشتهاند که DS، سوزوکی، اسمارت و فولکسواگن بدترین آنها بودهاند. برندهایی که بیشترین بهبود عملکرد را داشتهاند عبارتاند از جگوار، سانگ یانگ و هوندا. برندهای لندروور، آلفارومئو و لکسوس نیز از رشد فروش خود خرسند بودهاند.نیسان عنوان پرفروشترین برند ژاپنی در بازار آلمان را حفظ نموده اما عملکرد قوی مزدا در این بازار تویوتا را مجبور کرده تا به رتبه سوم فروش کوچ نماید.
فولکسواگن گلف نیز به آسانی و طبق یک سنت دیرینه که از سال 1981 اینگونه بوده به عنوان پرفروشترین خودروی بازار آلمان باقی مانده است.