خودرونگارانیان

www.BourseKhabarIranian.ir/

شناسه خبر : 427713 دوشنبه 18 مرداد 1395 0:28

تفسیری واحد از حقوق مصرف‌کنندگان

خودرونگاران- طی یک دهه گذشته چندین مقررات و دستورالعمل‌ برای حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو در بخش فروش و خدمات پس از فروش از سوی مجلس و دولت تدوین و اجرا شده است، این در شرایطی است که در مقررات مذکور به‌دلیل عدم شفافیت و به‌دنبال آن تفاسیر مختلفی که از این مقررات می‌شد حقوق مصرف‌کنندگان به‌طور تمام و کمال ایفا نمی‌شد.

به گزارش خودرونگاران به نقل از دنیای اقتصاد، به این ترتیب هر چند به ظاهر مقرراتی برای حقوق مصرف‌کنندگان خودرو در نظر گرفته شده بود، اما مشتریان همیشه گلایه‌مند از خدمات فروش و پس از فروش خودروسازان بودند. این گلایه‌مندی در حالی هنوز هم پابرجاست که در آیین‌نامه جدید قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو مصوب سال 86 بسیاری از واژگان به نفع مشتری بازتعریف شده است. آیین‌نامه مذکور در اواخر فروردین ماه سال جاری از سوی هیات دولت تصویب و توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان به خودروسازان ابلاغ شده است. در این زمینه سید محمود نوابی معاون وزیر صنعت روز گذشته در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم با اشاره به اینکه در آیین‌نامه اجرایی «احصای حقوق مصرف‌کنندگان خودرو » دیگر جایی برای تفسیر تولید‌کنندگان وجود ندارد تصریح کرده است که برخی از واژگان به علت عدم تعریف در آیین‌نامه قبلی قابل‌تفسیر و حتی موجب رد خواسته مشتری توسط عرضه‌کنندگان و کارشناسان بود که در آیین‌نامه جاری اصلاح شد. وی در این زمینه به مواردی از قبیل خدمات فنی استاندارد، خدمات سیار، خودرو، نرخ خدمات و قطعات، عیب ایمنی، قطعه و ماده مصرفی اشاره و عنوان کرده که در آیین‌نامه جدید تمامی شبهاتی که در مورد حقوق مصرف‌کننده وجود داشته برطرف شده است.





کلیه حقوق این سایت برای خودرونگارانیان محفوظ است
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2021 www.‎BourseKhabarIranian.ir, All rights reserved.