شناسه خبر :
428075
|
شنبه 30 مرداد 1395 12:12
|
وقتی دستور وزیر پاشنه آشیلهای خودرویی را نشانه میگیرد
خداحافظی جاده مخصوصیها با پرتیراژها
|
|
خودرونگاران- چندی پیش بود که محمدرضا نعمتزاده وزیر صنعت معدن و تجارت در جلسه سیاستگذاری خودرو از خودروسازان خواست تا خودروهای که تکنولوژی قدیمی دارند را از خطوط خود خارج کنند و خودروهای جدید را جایگزین آنها کنند. موضوعی که حداقل بحث آن نه برای رسانهها و نه برای خودروسازان جدید نیست.
خودرونگاران- در طی سالهای گذشته بارها قواعد و قوانین تولید خودرو برای خوردوسازان داخلی گوشزد شده است و بارها مباحث زمانی مختلفی برای خروج خودروهای قدیمی از خطوط تولید عنوان شده است. نمونه های این اعلام زمانی حداقل برای یک نوع خودرو، در سالهای گذشته بارها تغییر کرده است و حتی بعد از اعلام نظر وزیر صنعت معدن و تجارت برای خروج خودروی مورد نظر مدیرعامل این خودروسازی زمان اعلام شده را رد کرد تا نشان دهد همچنان خودروهای فعلی در خطوط تولید باقی خواهند ماند.
حال باز هم موضوع خودروهای قدیمی به فضای رسانه ای باز گشته است و از تکلیفی صحبت می شود که طی آن خودروسازان با دستور وزیر باید چند نوع خودروی تولیدشان را از خطوط تولیدی خارج کرده و محصولات جدید جایگزین کنند. تجربه ای که جاده مخصوصی ها پیش از این نیز هم داشتنداما به گونه ای متفاوت .
زمانی که نارنجی پوشان خودروی مگان و زانیتا را از خط تولید خارج کردند قرار بود تا خودروی دیگری جایگزین شود اما زمان جایگزینی این خودروها به قدری طولانی شد که موجب تک محصولی شدن این گروه صنعتی نیز شد. با همه این اوضاع به نظر می رسد خودروسازان قصد دارند خطوط تولیدی خود را با محصولات جدیدی که قراردادهای آنها را به تازگی منعقد کرده اندجایگزین کنند. موضوعی که حتی موجب شد تا اعلام زمان های جدید برای توقف تولید برخی خودروها منطقی تر به نظر می رسد .
این گزارش ها البته تاکید می کنند که یکی از دلایل نارضایتی مصرفکنندگان ایرانی از کیفیت خودروهای داخلی، قدیمی و تکراری بودن این خودروها است. در همین حال برخی خودروهای در حال تولید در دو شرکت ایران خودرو و سایپا عمری بیش از دو دهه دارند که در این زمینه میتوان به دو خودروی پژو ۴۰۵ در ایران خودرو و پراید در سایپا اشاره کرد.
همین قدیمی بودن تکنولوژی و خطوط تولید این خودروها باعث شده کیفیت این خودروها نیز پایین باشد؛ بهگونهای که برخی گزارشها حاکی از آن است که بیشترین نارضایتی مصرفکنندگان از کیفیت خودروهای داخلی مربوط به دو خودروی ۴۰۵ و پراید است. قدیمی و از رده خارج بودن برخی خودروهای در حال تولید در دو خودروساز بزرگ داخلی علاوه بر نارضایتی مصرفکنندگان انتقاد وزیر صنعت، معدن و تجارت را به عنوان مسوول ارشد دولتی سیاستگذار صنعت خودرو به دنبال داشته است.
در این رابطه محمدرضا نعمتزاده در جلسه چندی پیش شورای سیاستگذاری خودرو از این دو شرکت خواست برنامه زمانبندی خود را برای از رده خارج کردن خودروهای قدیمی در حال تولید ارائه کنند. وی در این جلسه از ایران خودرو و سایپا خواست در سریعترین زمان ممکن خودروهای جدید با کیفیت بالا را جایگزین خودروهای قدیمی کنند.
یکی از موضوعاتی که در این میان نباید از نظر دور کرد موضوع هزینه های ایجاد خطوط تولید خودرو است . موضوعی که در دستور وزیر مغفول مانده است . هرچند رقم دقیق ایجاد خطوط تولید خودرو در یک خودروسازی رقمی بیش از چند ده میلیارد تومان را در بر می گیرد و زمانی حداقل یک ساله برای تغییر و ایجاد یک خط تولید لازم است. نکته ای که ظاهرا در دستور جدید وزیر به ان توجه شده و هیچ ضرب العجلی برای این امر تعیین نشده است . بنا به گفته حاضرران در جلسه شورای سیاست گذاری خودرومورد نظر و البته جلسه انعقاد قرارداد با سیتروئن فرانسه زمانی که وزیر صنعت معدن و تجارت خواستار خروج خوردوهای قدیمی از خطوط تولید شد هیچ گاه زمان دقیقی برای این دستور تعیین نشد اما مدیران خودروساز دست به کار تدارک خطوط جدید شده اند.
با چه خودروهایی خداحافظی کنیم؟
اگر چه وزیر و البته خوردوسازان هیچ نامی از خودروهایی که قرار است از رده تولید خارج شوند نبرده اند اما نا گفته پیداست که حداقل یک نوع خاص از هر دو خودروساز باید غزل خداحافظی را با خطوط تولید بخوانند . پژو 405 و پراید . دو خودروی پرفروش هر دو خودروسازی .
هرچند پژو405 بنا به گفته مدیران آبی پوش شرایط خروج از خط تولید خود را از چندی پیش اغاز کرده است اما همچنان روی خط تولید است و روزی 700 -800 دستگاه خودرو از ان تولید شده و متقاضی خرید آن همچنان در بازار وجود دارد به گونه ای که اگر لیست پر فروش های ایران خودرویی ها را نگاه کنیم این خودرو در صدر 5 پر فروش خودرویی این برند است .
از سوی دیگر پراید شریان حیاتی نارنجی پوشان جاده مخصوص است و اگر قرار باشد سایپایی ها غزل خداحافظی پراید را بخوانند باید تقریبا بیشتر خطوط تولید خود در تهران و سایر سایت های خود را بخوانند چرا که در حال حاضر با توجه به خروج چندینم محصول بازار دار از این خودروسازی و عدم جایگزینی به موقع آنها با محصولات جدید این خودرو تنها منبع تامین مالی نارنجی پوشان است و با خروج آن این برند زیان زیادی از عدم جایگزینی به موقع آن خواهد دید.
نکته دیگری که باید مورد توجه قرار داد این است که هر دوخودروهای قدیمی در رنج قیمتی زیر 30 میلیون تومان هستند که پیش از این نیز بحث خروج انها مطرح شده بود و حالا چالش خودروسازان برای جایگزینی خودرویی که در این رنج قیمتی باشد بیش از گذشته به آنها فشار وارد خواهد کرد . چرا که قراردادهای جدیدی که خودروسازان منعقد کرده اند هم بعید به نظر می رسد در این رنج قمیت باشد و خودروسازان بتواند متقاضیان این رنج قیمتی را راضی نگه دارند و شاید مجبور شوند خودروی جدیدشان را یا با قیمت پایین تر به بازار روانه کنند و یا تلاش کنند متقاضیان را متقاعد به هزینه کرد بیشتری کنند.
در این مورد البته وضعیت ایران خودرویی ها بهتر از سایپایی هاست چرا که هم اکنون نیز تنها با کمی هزینه بالاتری خودروهای خانواده سمند وجود دارند و اگر ظاهر و مزایای سمندب تواند خریداران 405 را متقاعد کند می تواند جایگزین مناسب یا شاید موقتا مناسبی برای 405 باشد . اما این روال برای سایپایی ها کمی سخت تر است .
سایپایی ها با تولید انواع خودروی پراید بازار مناسبی را در اختیار دارند که به مدد تغیرات ظاهری و آپشن گذاری های مختلف انجام شده است اما نمی توان به طور کامل اعلام کرد که این خودرو دارای تکنولوژی جدید است که می تواند همچنان در خط تولید باقی بماند. گو این که تیبا دیگر خودروی تولیدی این برند هم جزو خروجی های نارنجی پوشان است و حداکثر تا یکسال دیگر باید غزل خداحافظی را بخواند.
در عین حال ابی پوشان که تجربه خروج پیکان را داشتند و توانستند سهم بازار خودرو را از 36 درصد در سال 92 به 54 درصد رد سال جاری افزایش دهند کمی پیش از این به ضرب العجل وزیر لبیک گفته اند و طبق مذاکراتی که با ژاپنی ها داشتند و کمتر در مورد آن صحبت کرده اند قصد دارند تا خودروی در رنج قیمت 30 میلیون تومان را با همکاری سوزوکی به خطوط تولید خود بیاورند.
با این اوصاف باید منتظر ماندودید که بالاخره هزینه چند ده میلیاردی ایجاد خط تولید جدید و مراسم تودیع خودروهای مذکور چه زمانی مهیا می شود و مدیران خودروساز حاضر می شوند خوردوی جدیدی را جایگزین خودروهایی کنند که حکم نان آور شرکت شان را دارند.
کلیه حقوق این سایت برای خودرونگارانیان محفوظ است
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2021 www.BourseKhabarIranian.ir, All rights reserved.