به گزارش خودرونگاران به نقل از ایران جیب، رنو داستر (Renault Duster) خودرویی است که از سال 2011 توسط شرکت رنو فرانسه تولید شده است.
این خودرو در زمره کراساوورهاى پرفروش در کشورهاى مختلف قارههای اروپا، آسیا و آمریکاى جنوبى محسوب میشود و در سال ١٣٩١ از اروپا وارد ایران شده است. رنو داستر رقیبی قدر برای رقبای چینی خود است و حتی در برخی از ویژگیهای آفرودی، همتایان کرهای خود را هم به چالش کشیده. در سال 2011 داستر بهعنوان خودروی برگزیده سال و همچنین کراساوور برتر سال در کشور رومانی شناخته شد.
در حال حاضر، بازار کراساوورهای زیر 110 میلیون تومانی در ایران، عمدتاً متشکل از انواع برندهای چینی است، اما اگر شما شخصی هستید با بودجهای محدود و قصد خرید برندهای چینی را ندارید، در این صورت تنها گزینه اروپائی برای انتخاب پیش روی شما، رنو داستر تک دیفرانسیل است.
رنو داستر خودرویی کممصرف، ایمن و خانوادگی است که با طراحی داخلی جدید شامل رنگ تودوزی متفاوت و داشبورد و کنسول دورنگ با قیمت مناسب و شرایط پرداخت آسان ارائه میشود. این خودرو با قابلیت طی مسیر در تمامی جادهها اعم از جنگلی، کوهستانی، برفی و کویری، سفرهای طولانی را برای سرنشینان خود خستگیناپذیر و دلچسب میکند.
سایت AUTOEXPRESS بریتانیا بهطور خلاصه در مورد داستر گفته است:
- ارزش عالی در مقابل بهای پرداختی
- فضای مناسب کابین
- نمای ظاهری دلپذیر
درمجموع، این سایت 4 امتیاز از 5 امتیاز را برای این خودرو در نظر گرفته است.
از سال 2013 رنو داستر برای اولین بار در مسابقات رالی داکار حضور پیدا کرد و در سال 2014 توانست رتبه کلی 14 و رتبه 4 در کلاس خود را به دست آورد. رنو نیز بهپاس شرکت داستر در این مسابقات، یک نسخه محدود داستر را بانام داکار در شعبه آرژانتین خود تولید کرد. رالی داکار معتبرترین و بزرگترین رالی رقابتهای جهانی ورزش اتومبیلرانی و موتورسواری حرفهای است.
رالی داکار ابتدا در سال 1979 میلادی و به ابتکار یک فرانسوی بنام تیری سابین راهاندازی شد. وی در سال 1977 در یک مسابقه اتومبیلرانی در قاره آفریقا (جایی بین چاد و نیجر) گم شد و پس از نجات از صحراهای خشک آفریقا تصمیم گرفت مسابقه اتومبیلرانی پاریس – داکار (از مبدا پاریس در فرانسه تا مقصد داکار پایتخت کشور سنگال) را به خاطر زنده ماندنش برگزار کند.
مشخصات فنی رنو داستر:
حجم موتور: 1998 سیسی
توان: 135 اسببخار در 5500 دور در دقیقه
گشتاور: 195 نیوتنمتر در 3750 دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد: 10.2 ثانیه (نمونه دو دیفرانسیل) – 10.7 ثانیه (نمونه تک دیفرانسیل)
حداکثر سرعت: 170 کیلومتر بر ساعت (نمونه تک دیفرانسیل) – 178 کیلومتر بر ساعت (نمونه دو دیفرانسیل)
نوع گیربکس: 4 سرعته اتوماتیک (تیپ ترونیک)
سیستم تعلیق جلو: مکفرسون استرات
سیستم تعلیق عقب: محور پیچشی (در نمونه تک دیفرانسیل) – مستقل، چند عضوی (نمونه دو دیفرانسیل)
مصرف سوخت ترکیبی: 7.8 لیتر در هر 100 کیلومتر