خودرونگارانیان

www.BourseKhabarIranian.ir/

شناسه خبر : 428288 یکشنبه 7 شهریور 1395 11:42

روند کند نوسازی خودروها

خودرونگاران- نمایندگان مردم در خانه ملت، همکاری و هماهنگی میان حلقه های ارتباطی و ارگان‌های ذی ربط مانند دولت، بانک ها، شهرداری و خودروسازان را در جهت نوسازی خودروهای فرسوده موثر می دانند.

به گزارش خودرونگاران به نقل از تابناک، هر چند طی سال‌های اخیر طرح‌های تشویقی مختلفی برای ترغیب و تشویق مالکان خودروهای فرسوده به نوسازی با هدف کاهش آلودگی هوا مطرح و بر اجرای آنها تاکید شده است اما در حقیقت با وجود تلاش برای اتخاذ بهترین سیاست‌ها، میزان اسقاط خودروهای از رده خارج در کشور به دلایلی مانند همکاری ضعیف بانک‌های عامل در پرداخت تسهیلات، عدم پرداخت سهم دولت، نرخ بالای سود تسهیلات نوسازی و عدم توانایی مالی دارندگان خودروهای فرسوده تلاش ها برای اجرای این برنامه‌ها چندان موفقیتی نداشته است.

حسین هاشمی، استاندار تهران با تاکید بر اینکه در سه سال دولت یازدهم بحث آلودگی هوا دغدغه اصلی دولت بوده، معتقد است خروج ۱۷ هزار خودروی فرسوده از تهران می‌تواند تاثیرات قابل توجهی در کاهش آلودگی هوای پایتخت داشته باشد.

سیدوحید حسینی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت نیز با اعلام تردد 160 هزار خودروی فرسوده در پایتخت روند خروج خودروهای فرسوده را به"  کشتی به گل نشسته " تشبیه می کند و معتقد است که روزانه 1800 دستگاه خودروی جدید وارد چرخه حمل ونقل کشور می شود اما تقریبا هیچ خودروی فرسوده ای خارج نمی شود.

سعید قیصر مدیرعامل اتحادیه حمل ونقل همگانی و دبیر ستاد ملی معاینه فنی خودروهای سبک کشور هم اظهار کرده که طبق پیش بینی‌های اولیه طرح نوسازی، به صورت ماهانه بایستی 15 هزار دستگاه تاکسی نوسازی شود که متاسفانه تاکنون روند نوسازی به کندی پیش رفته و موفق به نوسازی این تعداد نشده ایم.

ابوالفضل قناعتی، عضو کمیسیون حمل ونقل شورای شهر تهران هم در تشریح شرایط سختی که از سوی بانک های عامل برای تاکسی‌داران در نظر گرفته شده بیان می کند که یکی از شرایط این است که سند خودرو باید در رهن بانک باشد، اما یکی از شرایط بسیار سخت دیگر این است که باید دو کارمند رسمی دولت که حقوق بالای ۲ میلیون تومان دارند ضامن رانندگان تاکسی شوند که این شرایط نوسازی ها را در بیشتر مواقع غیرممکن کرده است.

طبق تاکید نمایندگان مجلس برای رفع مشکل خودروهای فرسوده در کشور باید سیاست‌های تشویقی مناسبی از سوی دولت و بانک ها مانند ارائه تسهیلات و وام کم بهره بانکی به دارندگان این خودروها و همچنین همکاری و هماهنگی موثری میان حلقه های ارتباطی صورت گیرد زیرا بی توجهی هر کدام از این حلقه ها کندی خروج این خودروها را در پی خواهد داشت.

البته نمایندگان در جهت بهتر اجرایی شدن طرح کاهش آلایندگی هوای تهران (LEZ) که از اول شهریور ماه سال جاری کلید خورده خروج سریع تر خودروهای فرسوده و کاربراتوری را الزامی دانسته اند زیرا به گفته آنان سالانه شاهد مرگ سه هزار نفر در پایتخت به دلیل آلودگی هوای پایتخت هستیم؛ آلودگی که درصد بالایی از آن ناشی از تردد خودروهای فرسوده و کاربراتوری است که می طلبد با همکاری دستگاه های ذی ربط این خودروها هر چه سریع تر از رده خارج شوند.

 

رضایی: لزوم خروج سریع‌تر خودروهای فرسوده برای اجرای بهتر طرح LEZ

مسعود رضایی، با انتقاد از اینکه بخش قابل توجهی از آلودگی هوای پایتخت ناشی از تردد خودروهای فرسوده و کاربراتوری است، تصریح کرد: هر چند عوامل مختلفی در آلودگی هوای پایتخت دخیل هستند ولی تردد خودروهای فرسوده و کاربراتوری نقش جدی در آلودگی هوای پایتخت دارند.

مسعود رضایی

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه برای اجرای بهتر طرح کاهش آلایندگی هوای پایتخت  (LEZ) باید زمینه و بسترهای لازم برای خروج خودروهای فرسوده و کاربراتوری فراهم شود، افزود: در جهت اجرای  بهتر طرح مذکور نیاز است خودروهای فرسوده و کاربراتوری از رده خارج شوند البته خروج سریع تر این خودروها نیازمند فراهم نمودن شرایط مناسب برای دارندگان این خودروها است.

 

لزوم ارائه طرح های مناسب در جهت خروج خودروهای فرسوده و کاربراتوری پایتخت

رضایی بر لزوم ارائه طرح های مناسب در جهت خروج خودروهای فرسوده و کاربراتوری پایتخت تاکید کرد و ادامه داد: برخی خودروهای کاربراتوری کارایی لازم را دارند اما سیستم آنها کیفیت لازم را ندارند بنابراین با حمایت از دارندگان این خودروها می توان سیستم انژکتوری را جایگزین کاربراتوری کرد؛  البته کسانی هستند که این کار را با صرف هزینه کمتر انجام می‌دهند که می توان از  ظرفیت آنها استفاده کرد.

ارائه وام های کم بهره بانکی به دارندگان خودروهای فرسوده امری ضروری و لازم است

وی ارائه وام های کم بهره بانکی به دارندگان خودروهای فرسوده را ضروری دانست و تاکید کرد: از آنجایی که خودروهای فرسوده در اختیار کسانی است که از وضعیت مالی مناسبی برخوردار نیستند و نقش موثری را در آلودگی هوای کلانشهر تهران ایفا می کنند  بنابراین بهتر است در جهت ترغیب آنها برای تعویض نسبت به ارائه وام کم بهره بانکی اقدام کرد؛ علاوه بر این می توان از ظرفیت بخش خصوصی در جهت نوسازی و بهسازی اتوبوس های فرسوده هم بهره برد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با بیان این که تسهیلاتی که در اختیار دارندگان خودروهای فرسوده قرار می‌گیرد باید برای آنها مقرون به صرفه باشد، ادامه داد: به گونه ای که احساس کنند اگر خودروی خود را از دست می‌دهند خودروی با کیفیت‌تری را می توانند با استفاده از تسهیلات ارائه شده تهیه کنند.

رضایی در واکنش به اظهارات مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران مبنی بر اینکه ناوگان اتوبوسرانی پایتخت فرسوده‌تر شده است، گفت: برای مقابله با مساله آلودگی هوای پایتخت می‌طلبد شهرداری به عنوان متولی در جهت نوسازی و از رده خارج کردن اتوبوس‌های فرسوده گام بردارد.

عدم نوسازی اتوبوس های فرسوده پایتخت نتیجه بی توجهی شهرداری

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، عدم نوسازی اتوبوس‌های فرسوده پایتخت را نتیجه بی‌توجهی شهرداری به عنوان متولی برشمرد وافزود: برای سرعت بخشیدن به خروج اتوبوس‌های فرسوده  دولت و بانک ها باید همکاری موثری را با شهرداری داشته باشند.

نوسازی خودروهای فرسوده پایتخت موضوعی ملی است

این نماینده مردم در مجلس دهم، نوسازی خودروهای فرسوده پایتخت را موضوعی ملی خواند و گفت: بی‌توجهی نسبت به خروج خودروهای فرسوده آثار سوء و تبعات زیان‌باری را برای شهروندان به همراه دارد بنابراین رفع این معضل نیاز به بودجه و اعتبار ملی دارد که دولت هر چه سریع‌تر باید نسبت به تامین آن اقدام کند.

لزوم همکاری هماهنگ شهرداری، دولت و بانک ها برای نوسازی اتوبوس های فرسوده

رضایی بر لزوم همکاری هماهنگ شهرداری، دولت، خودروسازان و بانک‌ها برای نوسازی اتوبوس های فرسوده پایتخت تاکید کرد و افزود: برای نوسازی و سریع تر از رده خارج کردن اتوبوس های فرسوده حلقه های ارتباطی باید با هم همکاری و هماهنگی لازم را داشته باشند زیرا بی توجهی هر کدام از این حلقه ها کندی خروج  اتوبوس های فرسوده را در پی خواهد داشت.

ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت جوابگوی نیاز شهروندان نیست

نماینده مردم شیراز در مجلس دهم، با بیان اینکه ناوگان پایتخت جوابگوی نیاز شهروندان نیست، تصریح کرد: در جهت افزایش استفاده شهروندان از ناوگان حمل ونقل عمومی مسئولان شهری باید نسبت به افزایش ناوگان اتوبوسرانی توجه جدی داشته باشند زیرا افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی کاهش استفاده افراد از خودروهای شخصی، آلودگی هوا و معضل ترافیک را به همراه خواهد داشت.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: در حالی عدم نوسازی اتوبوس های فرسوده پایتخت با مشکلاتی روبرو است که شهرداری از منابع اقتصادی مناسبی برای نوسازی و از رده خارج کردن  این ناوگان برخوردار است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، طرح کاهش آلایندگی هوای پایتخت ( LEZ )   را در جهت بهبود وضعیت هوای پایتخت مثبت ارزیابی کرد و گفت: به طور حتم مجلس از هر اقدامی که در جهت کاهش آلودگی هوای کلانشهر تهران باشد حمایت می کند؛ نیاز است مجلس و دولت تمامی توان خود را برای اجرای بهتر این طرح  به کار ببرند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی،  بر ضرورت فراهم نمودن زیرساخت های لازم برای اجرای بهتر طرح کاهش آلایندگی هوای پایتخت ( LEZ ) تاکید کرد و افزود: اجرای طرح مذکور در صورتی موفقیت آمیز خواهد بود که شهروندان با اجرای آن موافق بوده و از شرایط لازم برای اجرای این طرح برخوردار باشند به طوری که خود به استقبال اجرای طرح بروند و به دنبال دور زدن طرح و سرپیچی از قانون نباشند زیرا  اگر طرحی را بدون فراهم نمودن زیرساخت ها و توجه به شرایط شهروندان به مردم تحمیل نماییم معمولا موفق نخواهد بود و نتیجه مفید حاصل نمی شود.

 

عزیزی: مرگ سالانه سه هزار نقر در پایتخت در پی آلودگی هوا/ دولت‌ها همچنان در نوسازی حمل و نقل عمومی تعلل می‌کنند

عبدالرضا عزیزی دیگر نماینده مجلس هم با انتقاد از اینکه مردم تهران نباید تاوان بی‌مسئولیتی دولت‌ها را در قبال بی‌توجهی به نوسازی خودروهای فرسوده و دودزا بپردازند، یادآور شد: طبق آمارها سالانه 3هزار نفر در پایتخت به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند در حالی که بخشی از این آلودگی ناشی از خودروهای فرسوده ودودزا است بنابراین به صورت جدی نیاز است دولت به تعهدات و وظیفه خود در قبال اتوبوسرانی عمل کند.

عبدالرضا عزیزی

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی، در مورد اظهارات مسئولان شهرداری تهران مبنی بر اینکه به مدت 7 سال است که دولت حتی یک اتوبوس در اختیار ناوگان حمل ونقل عمومی قرار نداده، گفت: متاسفانه علیرغم آنکه قانون راهکارهای زیادی را برای کمک به توسعه حمل و نقل عمومی و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی تعیین کرده ولی متاسفانه دولت های مختلف به دلیل مشکلات سیاسی و اقتصادی حاضر نبوده و نیستند سهم خود را به بخش حمل و نقل عمومی پرداخت کنند این در حالی است که دولت ها در تمام دنیا نگاه ویژه ای به توسعه حمل و نقل عمومی و نوسازی آن دارند.

قفل نوسازی اتوبوس های فرسوده با کلید دولت باز می شود

وی با تاکید بر اینکه قفل نوسازی اتوبوس‌های فرسوده با کلید دولت باز می شود، تصریح کرد: اگرچه دولت با مشکلات اقتصادی زیادی گریبانگیر است ولی به صورت جدی نیاز است با اتخاذ تدابیر ویژه نسبت به پرداخت مطالبات شهرداری که مانع بزرگی سر راه نوسازی اتوبوس های فرسوده است اقدام کند.

نماینده مردم شیروان در مجلس دهم، با بیان اینکه با توجه به معضل آلودگی هوا و ترافیک پایتخت باید در راستای نوسازی خودروهای فرسوده گام برداریم، بر لزوم رونق حمل و نقل عمومی از سوی دولت تاکید کرد و افزود: چنانچه از سوی دولت اعتباراتی برای خرید اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی پایتخت در نظر گرفته شود، مردم به جای استفاده از خودروی شخصی به سمت استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی روی می آورند که این موضوع کاهش آلودگی هوا و معضل ترافیک پایتخت را در پی خواهد داشت.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با یادآوری اینکه تعداد اتوبوس های موجود در پایتخت جوابگوی نیازهای این شهر نیست، ادامه داد: متاسفانه کافی نبودن تعداد اتوبوس‌ها و  فرسوده بودن تعدادی از آنها موجب هدر رفت وقت شهروندان در ایستگاه‌ها در انتظار آمدن اتوبوس و همچنین نارضایتی مردم شده در حالی که طبق اظهارات  شهرداری تهران به مدت 7 سال است که دولت هیچ گونه هزینه ای برای خرید اتوبوس نکرده است.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه زیرساخت های لازم برای  بهتر اجرایی شدن طرح کاهش آلایندگی هوای پایتخت (LEZ) باید فراهم شود، یادآور شد: مسئولان شهری باید در گام نخست زیرساخت های لازم را برای سریع تر اجرایی کردن چنین طرح هایی همزمان با تدوین آنها فراهم کنند زیرا مرگ سالانه سه هزار نفر در پایتخت نتیجه تعلل مسئولان ذی‌ربط در اجرای درست طرح های کاهش آلایندگی هوای پایتخت است.

پایتخت به دلیل نبود مدیریت واحد شهری با مشکلات زیادی مواجه است

این نماینده مردم در مجلس دهم،  با انتقاد از اینکه کلانشهر تهران به دلیل نبود مدیریت واحد شهری با مشکلات زیادی مواجه است، بر لزوم رفع مشکلات سد راه طرح کاهش آلایندگی هوای پایتخت (LEZ) تاکید کرد و گفت: برای اجرای بهتر طرح‌های کاهش آلایندگی هوای پایتخت باید تمامی دستگاه‌های ذی ربط با هم هماهنگ باشند یعنی بدین شکل نباشد که همانند طرح (LEZ) برخی دستگاه ها مخالف و برخی دیگر موافق اجرایی شدن آن باشند.

آلودگی هوای پایتخت با عملکرد جزیره‌ای رفع نمی‌شود؛ دستگاه‌ها هماهنگ باشند

عزیزی از جزیره ای عمل کردن در رابطه با اجرای طرح‌های کاهش آلودگی هوای پایتخت  همچون طرح کاهش آلایندگی هوای تهران (LEZ) انتقاد کرد و افزود: در این رابطه تنها یک دستگاه نباید تصمیم گیرنده و مانع اجرای طرح شود بلکه باید تمامی دستگاه های ذی ربط با هم هماهنگ بوده تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

وی با بیان اینکه برای بهتر اجرایی شدن  طرح کاهش آلایندگی هوای تهران (LEZ) باید برنامه مناسبی را برای خروج خودروهای فرسوده پایتخت طراحی کنیم،گفت: این موضوع باید تحت مدیریت واحد انجام شود زیرا خروج خودروهای فرسوده در کاهش آلودگی هوا و معضل ترافیک نقش عمده ای دارد.

نماینده مردم شیروان در مجلس دهم، ادامه داد: علاوه بر خروج خودروهای فرسوده باید به فاکتورهایی مانند خروج موتورسیکلت های فرسوده، توسعه حمل و نقل عمومی، بهبود کیفیت خودرو و سوخت و  کاهش تعداد خودروها برای اجرای بهتر طرح کاهش (LEZ)توجه داشته باشیم.

طرح بی تاثیر زوج و فرد در کاهش آلودگی هوای پایتخت

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی،  طرح زوج و فرد را در کاهش آلودگی هوای تهران بی تاثیر دانست و تصریح کرد: طرح های تدوین شده برای کاهش آلایندگی هوای تهران باید بر مبنای کار کارشناسانه انجام شود زیرا در طی سال های اخیر طرح های مختلفی به صورت غیرکارشناسانه برای کاهش آلودگی هوای پایتخت ارائه شد ولی کارایی لازم را نداشت و  به دلایل مختلف در نیمه های راه به فراموشی سپرده شد.

 

بدری: عدم همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات نوسازی تاکسی‌های فرسوده

صدیف بدری، همچنین از عدم همکاری مناسب بانک‌های عامل در پرداخت تسهیلات نوسازی تاکسی‌های فرسوده پایتخت،  انتقاد کرد و گفت: با وجودی‌که طبق قانون بانک‌ها باید همکاری لازم را برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده داشته باشند ولی متاسفانه سیستم‌های بانکی در این رابطه ضعیف عمل کرده و در پرداخت تسهیلات تعلل می کنند البته بانک ها در این رابطه بیشتر به دنبال منافع خود هستند تا منافع مردم.

 

صدیف بدری

نرخ  بالای سود تسهیلات  مهمترین آسیب سد راه نوسازی تاکسی‌های فرسوده

نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی، نرخ بالای سود تسهیلات بانکی را مهمترین آسیب سد راه نوسازی تاکسی‌های فرسوده برشمرد و افزود: در حالی که نرخ سود تسهیلات باید بر اساس شرایط اقتصادی رانندگان تاکسی تعیین شود ولی این طور نیست و متاسفانه اکثر رانندگان به دلیل نرخ بالای سود تسهیلات نوسازی چندان رغبتی به نوسازی تاکسی های فرسوده خود ندارند که این موضوع را می‌توان مهمترین آسیب سد راه نوسازی تاکسی های فرسوده عنوان کرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: به طور قطع نرخ سود بالای تسهیلات نوسازی خودروهای فرسوده و همچنین بحث حمل ونقل درون شهری طی هفته‌های آینده با حضور متولیان این حوزه و همچنین مسئولان بانک‌های عامل در کمیسیون عمران مجلس بررسی و پیگیری خواهد شد تا بتوان چالش و ضعف های این حوزه را رفع کرد.

 

نرخ سود تسهیلات بانکی باید با نرخ تورم همخوانی داشته باشد

وی با تاکید بر اینکه نرخ سود تسهیلات بانکی باید با نرخ تورم همخوانی داشته باشد، تصریح کرد: نرخ سود تسهیلات نوسازی تاکسی‌های فرسوده باید با نرخ تورم همخوانی داشته و بیش از 10 درصد نباشد؛ در راستای بهبود شرایط پرداخت تسهیلات بانکی دولت بسته هایی تهیه و تدوین کرده که امید است با همکاری مجلس مشکلات این حوزه رفع شود.

 

مبلغ تسهیلات نوسازی و نحوه بازپرداخت آن باید با دخل و خرج رانندگان تاکسی مطابقت داشته باشد

بدری با تاکید بر اینکه مبلغ تسهیلات نوسازی و نحوه بازپرداخت آن باید با دخل و خرج رانندگان تاکسی مطابقت داشته باشد، یادآور شد: از آنجایی که رانندگان تاکسی به دلیل مشکلات اقتصادی توان از رده خارج کردن خودروی فرسوده خود را ندارند بنابراین بهتر است نرخ تسهیلات و نحوه بازپرداخت آن با دخل و خرج رانندگان همخوانی داشته باشد.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی، همکاری بانک ها را در خروج سریع تر تاکسی های فرسوده پایتخت موثر خواند و گفت: برای اینکه روند نوسازی تاکسی‌های فرسوده با سرعت طی شود بانک ها باید همکاری مناسبی را این راستا داشته باشند البته دولت می تواند منابعی را در نظر گرفته و درصدی از نرخ بهره تسهیلات نوسازی را تقبل کند تا روند نوسازی با سرعت طی شود.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، خروج تاکسی‌های فرسوده پایتخت را در رفع آلودگی هوا و معضل ترافیک پایتخت موثر خواند و افزود: تردد تاکسی‌های فرسوده در پایتخت تبعات زیست محیطی زیادی مانند آلودگی هوا و افزایش ترافیک پایتخت را به همراه خواهد داشت البته در سلامت جسمی و روانی افراد نیز تاثیر زیادی دارد بنابراین با توجه به تبعات زیست محیطی خودروهای فرسوده سازمان حفاظت محیط زیست می تواند در این موضوع ورود و همکاری مناسبی را برای نوسازی تاکسی های فرسوده داشته باشد.





کلیه حقوق این سایت برای خودرونگارانیان محفوظ است
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2021 www.‎BourseKhabarIranian.ir, All rights reserved.