به گزارش خودرونگاران به نقل از ایسنا، دیده بان خودروی آلمان (KBA) پس از افشای رسوایی آلایندگی دیزلی فولکس واگن که بزرگترین خودروساز اروپاست، تست خودروهای خودروسازان متعدد را آغاز کرد.
نشریه آلمانی "ویرتسشافتس ووچه" گزارش داد وزارت حمل و نقل آلمان اواخر ماه اوت نامه ای به کمیسیون اروپا ارسال کرده است. در این نامه گفته شده تستهای آلایندگی نشان داده اند فیات کرایسلر از یک دستگاه غیرمجاز برای خاموش کردن سیستم تصفیه اگزوز استفاده کرده است. بعلاوه کاتالیزور ویژه اکسید نیتروژن پس از چند دور اندک پاکسازی، غیرفعال می شود.
این مسئله در مدلهای فیات ۵۰۰ ایکس، فیات دوبلو و جیپ رنگید دیده میشوند.
بر اساس این گزارش، در این نامه گفته شده آلمان با نظر مقامات ایتالیایی مبنی بر اینکه دستگاه مورد نظر برای خاموش کردن سیستمهای تصفیه اگزوز به منظور حمایت از موتور استفاده میشود، موافق نیست.
الکساندر دوبرینت، وزیر حمل و نقل آلمان در ماه مه از عدم حضور این خودروساز ایتالیایی-آمریکایی در جلسه بررسی مسئله آلایندگی خودروهای دیزلی این شرکت انتقاد کرد.
گرازیانو دلریو، وزیر حمل و نقل ایتالیا در آن زمان اظهار کرده است مقامات آلمانی به جای تماس مستقیم با این شرکت، باید با رگولاتورهای خودروی ایتالیا تماس میگرفتند.
دلریو گفته بود فیات کرایسلر آماده است اطلاعات لازم در مورد استراتژی آلایندگی خود را به مسئولان مربوطه ارایه دهد و تستهایی که از موتورهای دیزلی فیات انجام گرفته اند، نشان میدهد که مطابق با مقررات آلایندگی هستند.
بر اساس گزارش رویترز، فیات کرایسلر پیش از این گفته بود خودروهایش مطابق با استانداردهای آلایندگی اتحادیه اروپا هستند.