به گزارش خودرونگاران به نقل از خبرگزاری فارس، فرهاد بهنیا در یک نشست خبری اظهار داشت: بعد از گذشت بیش از دو سال از بلاتکلیفی انجمن قطعهسازان و در پی اخذ احکام قانونی برای برگزاری انتخابات هیأت مدیره و بازرس این انجمن، انتخابات انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو با درخواست 280 عضو برگزار میشود.
وی با بیان اینکه این انتخابات در ساعت 17 روز 15 شهریورماه در مرکز همایشهای مجموعه ورزشی انقلاب برگزار میشود، افزود: همه قطعهسازان فعال کشور به شرط واریز حق عضویت سه ساله خود میتوانند در این انتخابات شرکت داشته باشند و البته ارائه لیست بیمه سه ماهه گذشته شرکتها نیز ضروری است.
وی تأکید کرد: انتخابات انجمن قطعهسازان با هدف اثبات مشارکت فراگیر و عزم جدی همه قطعهسازان برای پیشرفت و پرهیز از اختلاف و اعتلای صنعت قطعهسازی برگزار میشود تا مشکلات قطعهسازان که طی دو و نیم سال گذشته بلاتکلیف رها شده بود، مورد توجه و رسیدگی قرار گیرد.
بهنیا تصریح کرد: مهمترین مشکلات قطعهسازان به امور مالیاتی، تأمین اجتماعی، محیط زیست و همچنین عدم تشکیل تیمهای تحقیق و توسعه برای بهینهسازی صنعت قطعهسازی مربوط میشود که طی دو و نیم سال گذشته هیچ کمیته یا جلسهای برای حل آن تشکیل نشده است.
وی با بیان اینکه پیگیری مشکلات قطعهسازان در جلساتی با کمیسیونهای اقتصادی و صنایع مجلس، حضور فعال در شورای سیاستگذاری خودرو و اطلاعرسانی دقیق و کامل به خودروسازان از جمله برنامههای اصلی انجمن قطعهسازان پس از تشکیل هیأت مدیره خواهد بود، گفت: هر فردی که در انتخابات رأی بیاورد، مورد تأیید همه قطعهسازان خواهد بود.
* ضعف اطلاع رسانی در مورد مصوبات شورای سیاستگذاری خودرو
وی با انتقاد از عملکرد برخی قطعهسازان حاضر در جلسات شورای سیاستگذاری خودرو طی دو سال گذشته، گفت: اطلاعرسانی کامل و شفافی به قطعهسازان نشده است و در حال حاضر بسیاری از قطعهسازان از قوانین حمایتی و امکانات موجود برای رفع مشکلاتشان بیاطلاع هستند.
به گفته این عضو انجمن قطعهسازان، برگزاری مجمع انتخاباتی انجمن نیازمند درخواست یک سوم اعضا بود که حدود 224 نفر میشود، اما هم اکنون حدود 280 نفر درخواست برگزاری انتخابات را دارند.
وی با اشاره به طلب 3.5 تا 4 هزار میلیارد تومانی قطعهسازان از خودروسازان، گفت: بسیاری از مسائل در شورای سیاستگذاری خودرو برای حل مشکل قطعهسازان مطرح و مصوب شده است، اما اطلاعرسانی دقیقی به قطعهسازان صورت نگرفته که امیدواریم با تشکیل انجمن قطعهسازان این مشکل برطرف شود.
وی تأکید کرد: مصوبات شورای سیاستگذاری خودرو باید به همه قطعهسازان اطلاعرسانی میشد اما فقط یکسری مسائل کلی بر روی سایت وزارت صنعت منتشر میشد و اطلاعرسانی در این خصوص ضعیف بود.
* کمبود نقدینگی قطعهسازان برای حضور در قراردادهای خارجی خودروسازان
بهنیا در ادامه کمبود نقدینگی برای بهینهسازی خطوط تولید قطعهسازان را به عنوان یکی از مهمترین مشکلات این صنعت عنوان کرد و گفت: قطعهسازان داخلی در قراردادهای خارجی خودروسازان نقش دارند، اما امکانات لازم برای به روز رسانی و انجام پروژهها را ندارند.
وی همچنین با اشاره به فشار سازمان امور مالیاتی به تولیدکنندگان طی دو سال اخیر، گفت: عملکرد سازمانهای مالیاتی خلاف سیاست حمایت از تولید و اقتصاد مقاومتی است و طی سه سال اخیر شاهد افزایش هزینههای تولید از سوی سازمان امور مالیاتی بودیم.