شناسه خبر :
429247
|
دوشنبه 12 مهر 1395 10:36
|
کاهش کیفیت با قیمتگذاری دستوری
|
|
خودرونگاران - در حالی از صنعت خودرو و صنایع وابسته انتقاد میشود که مشکلات پیرامون این صنایع از جمله قیمتگذاری دستوری و فشار برای ارزانسازی به جای کیفیسازی دیده نمیشود.
به گزارش خودرونگاران به نقل از صمت ، بدون شک برای افزایش کیفیت قطعات مسئله پژوهش در صنعت نقش بسیار زیادی دارد و غیرممکن است که شما بدون صرف وقت و هزینه در حوزه پژوهش بتوانید به توسعه دست یابید بنابراین این توسعه در صنعت خودرو همان افزایش تیراژ و کیفیت محصول نهایی است که درحالحاضر با مشکل روبهرو است. قطعهسازان ایرانی توان ساخت بهترینها را دارند و این توانایی را در تولید تندر۹۰ به خوبی نشان دادهاند. سطح رضایت بالای مشتریان از خودرو تندر۹۰ نشان میدهد که قطعات این خودرو را قطعهسازانی ساختهاند که برخی میگویند نمیتوانند. حال باید از آنها پرسید چگونه خودرویی که ۷۰ درصد داخلیسازی شده است کیفیت مطلوبی دارد اما سایر خودروها از نظر کیفی نتوانستهاند رضایت مشتری را جلب کنند. پاسخ این پرسش مشخص است. در تندر۹۰ قیمت قطعات با پراید و پژو قابلمقایسه نیست و خودروساز و مردم برای خرید قطعات تندر۹۰ هزینه خوبی میکنند اما برای سایر خودروها همه به دنبال قطعات ارزان هستند و از این رو قطعه باکیفیت تولید نمیشود. در ارتباط با سیاست طرف فرانسوی درباره تندر۹۰ نیز باید به این نکته اشاره کرد که نمایندگی این شرکت در ایران مناسبات خوبی در بازار ایجاد کرده از این رو قطعهساز از تولید و پولی که دریافت میکند راضی است و مصرفکننده نیز به علت کیفیت خوب خودرو و قطعات آن از پرداخت هزینه بیشتر نگرانی ندارد.
اینکه قطعهساز ایرانی به علت قدیمی بودن تجهیزات نمیتواند قطعه باکیفیت تولید کند درست نیست زیرا به علت دستوری بودن قیمتگذاری در صنعت خودرو ایران، خودروسازان ایرانی جای مانور ندارند از این رو برای خرید قطعات با قیمتهای بالا محدودیت دارند. این نظام قیمتگذاری از ارگان بالادستی به خودروساز و از خودروساز به قطعهساز منتقل میشود و این اتفاق نتیجهای جز کاهش کیفیت در تمام اجزای تولید ندارد.
آرش محبینژاد - دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازی
کلیه حقوق این سایت برای خودرونگارانیان محفوظ است
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2021 www.BourseKhabarIranian.ir, All rights reserved.