به گزارش خودرونگاران به نقل از صمت ، ایرانیها با هیوندای قبل از تشدید تحریمها در قالب یکی از زیرمجموعههای کرمان موتور مشارکت داشتند و حال با توجه به پیشینه این همکاریها از یک سو و شباهت صنعت خودرو ایران با کره از سوی دیگر، درخواست دوباره کرهایها برای همکاری با ایران با امضای قراردادی به منظور اجرای طرحهای مشترک برای تولید خودروهای برقی و قطعات خودرویی کلید خورد. خودروهای کرهایها که یکی از پرطرفدارترین خودروها در زمان تحریمها بود، درنظر داشتند که با این اقدام جای پای خود را در بازار ایران محکم کنند. بر اساس این قرارداد دوطرف به توافق رسیدند که تا سال ۱۴۰۲ دستکم ۶۰هزار دستگاه از این خودروها را تولید کنند. در همین شرایط بود که مهدی جمالی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از سفر خود به کرهجنوبی با هدف دستیابی به توافق نهایی با کیا خبر داده بود. هرچند خبری از توافق برای این همکاری به گوش نمیرسد اما عضو انجمن قطعهسازان از مخالفت کرهای برای همکاری با ایران خبر داده است. به گفته او، کرهایها خواستار فروش مستقیم قطعات خودرو به ایران هستند اما شرط ایران برای این همکاری، سرمایهگذاری مشترک است.
توافق نهایی خودروسازان ایرانی با شرکتهای کرهای ازجمله کیا، بهانهای شد تا نگاهی به حمایتهای کرهجنوبی از خودروسازان این کشور بیاندازیم. سال ۱۳۴۶ را نباید تنها برای صنعت خودروسازی ایران سال تعیین کنندهای دانست زیرا در همین سال شرکت هیوندایموتورز در کرهجنوبی تاسیس شد و موسس این شرکت که ثروتمندی کرهای به نام چانگ جویانگ بود، پس از حمایتهای دولت کرهجنوبی از صنعت خودروسازی، با شرکت فورد وارد مذاکره شد و موافقت آنها را برای تولید محصولات خود در کره جلب کرد و شرکت هیوندای موتورز را بنا گذاشت.
صنعت تولید خودرو در کرهجنوبی همانند بسیاری از کشورهای همقد و قوارهاش مانند ایران، ترکیه و پاکستان در دهههای ۱۳۳۰ پا گرفت. به فاصله چند سال پس از تولد نخستین خودرو در کرهجنوبی یعنی در سال ۱۳۴۰ خط تولید خودروهای «شینجین» در کارخانهای به نام «شینجین پابلیکا» با دریافت موافقتنامه از تویوتای ژاپن و با مجوز فنی این شرکت خودروساز راهاندازی شد. در پی این حرکتهای اولیه و در ادامه این مسیر، دولت کرهجنوبی در سال ۱۳۳۹ اقدام به تدوین و ابلاغ برنامه «سیاستهای ارتقای صنعت تولید خودرو» و همراه با آن، دستورالعمل پشتیبانی و حفاظت از صنعت ساخت خودرو برای حمایت از این صنعت تازه متولد شده و نوپا در کره کرد.
هماکنون ۲ گروه خودروسازی کیا و هیوندای در کرهجنوبی ۷۵ درصد بازار را در اختیار دارند که این شرایط به واسطه حمایتهایی است که کرهجنوبی از خودروسازان خود انجام میدهد. به طوری که مهمترین اقدام این کشور در جهت توسعه صنعت خودرو را بعد از جذب دانش فنی باید اختصاص تسهیلات به صنعت قطعهسازی برای مدرن کردن تجهیزات خطوط دانست.
کرهجنوبی ۵۱سال پیش با تصویب قانون خودرو به مدت ۲۵سال واردات خودرو را ممنوع و ۵ سال بعد برای تاسیس کارخانه خودرو ضوابطی تعیین کرد. این ضوابط، داشتن ۷میلیون دلار سرمایه، یک میلیون مترمربع زمین و خطوط شاسی، بدنه، رنگ و مونتاژ بوده و از همان ابتدا تاکید کرهجنوبی جذب سرمایهگذاری خارجی با هدف افزایش همکاری فنی و جذب دانش لازم از طریق اتصال با ژاپنیها بوده است.
به گفته فعالان این حوزه، تدوین برنامه استراتژیک صنعت خودرو کرهجنوبی قدمتی ۴۰ساله دارد که در آن ضوابط سختگیرانهای برای انتخاب مدل روز خودرو با قابلیت رقابت در بازار بینالمللی درنظر گرفته شده است. تاکید اصلی در این برنامهریزی استراتژیک، اتخاذ سیاستهایی بود که صنعت قطعهسازی با انجام سرمایهگذاریهای مشترک خارجی به یک صنعت بینالمللی تبدیل شود. همچنین از دیگر ویژگیهای این سند، برنامهریزی استراتژیک، تاکید بر ساخت داخل قطعات پیچیده، رسیدن به کیفیت شرکتهای جهانی و ارتقای بهرهوری براساس یک جدول زمانبندی بود.
در کنار تصمیمها و حمایتهایی که کرهجنوبی از صنعت خودرو داشت باید به اقداماتی همچون لغو ممنوعیت واردات و کاهش تعرفه واردات به ۱۰ درصد نیز اشاره کرد اما در این بین تسهیلات و یارانههای دولتی در حمایت از صنعت خودرو را کاهش نداد و از آن زمان به بعد سیاستهای جهانی شدن و افزایش ظرفیت تولید را با جدیت بیشتری دنبال کرد، بهگونهای که در سال۱۳۹۳، با تولید بیش از ۵/۴میلیون خودرو در جایگاه پنجم جهان قرار گرفت.
براساس آخرین گزارشهای موجود، کره پس از کشورهای چین، امریکا، ژاپن و آلمان بهعنوان پنجمین خودروساز بزرگ دنیا در این صنعت حضور دارد.
براساس آخرین آمار اعلام شده از سوی سازمان بینالمللی سازندگان خودرو(OICA)، تولید خودرو کرهجنوبی که در سال ۲۰۱۰م به بیش از ۴ میلیون و ۲۷۱ هزار دستگاه رسیده بود، در سال بعد یعنی ۱۳۹۰ به ۴ میلیون و ۶۵۷ هزار دستگاه افزایش یافت اما در ۲سال پیاپی ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ تولید این محصول در کره به ترتیب به ۴میلیون و ۵۶۱هزار دستگاه و ۴میلیون و ۵۲۱ هزار دستگاه کاهش یافت، با این حال آمار پایانی سال ۱۳۹۳ نشانگر آن است که در طول سال گذشته میلادی روند تولید خودرو در کرهجنوبی تا حدودی بهبود پیدا کرده و به حدود ۴میلیون و ۵۲۵ هزار دستگاه رسیده است. براساس گزارش این سازمان، کرهجنوبی در نیمه نخست ۱۳۹۴، ۲۱۴هزار و ۴۴۶ خودرو تولید کرده که افتی ۰/۹درصدی داشته است.
کارشناسان رمز اصلی موفقیت مدل توسعه صنعت خودرو کرهجنوبی را داشتن برنامه استراتژیک صنعت خودرو و اتخاذ روشهای اجرایی برای توسعه صادرات از طریق کاهش کنترل مرکزی و اعطای آزادی بیشتر در بازار، اعطای وام با بهره کم به تولیدکنندگان کالاهای صادراتی، تخفیف مالیاتی و احداث مراکز نظارت و تشویق صادرات میدانند.
براساس مفاد مندرج در سیاستهای ارتقای صنعت تولید خودرو، راهاندازی خط تولید خودرو در کرهجنوبی برای خودروسازان خارجی (بهصورت مستقل) به جز مواردی که تولیدکنندگان خارجی خودرو اقدام به عقد قرارداد سرمایهگذاری مشترک با همتایان تجاری کرهای کنند، ممنوع اعلام شده است. این شرایط نشان میدهد که حمایتهایی از این دست نهتنها در کشوری همچون ایران ضروری بوده و در حال انجام است، بلکه کشورهایی که امروز حرفی برای گفتن دارند نیز تجربه چنین حمایتهایی را در پرونده کاری خود داشته و دارند.