خودرونگارانیان

www.BourseKhabarIranian.ir/

شناسه خبر : 431311 یکشنبه 5 دی 1395 16:13
غرامت گیری از هیوندای برای همکار ایرانی گزینه روی میز مجلسی ها

دولت هیوندای را به بازار ایران برگرداند

خودرونگاران- چندی است که موضوع همکاری هیوندای کره ای با شرکت خوردوسازی راین با اما و اگر مواجه شده است، اما از آنجایی که این خودرو در بازار ایران سهم خوبی داشت و توانسته بود جزو برندهای خوش نام خارجی در بازار ایران باشد، نمایندگان مجلس در اظهارنظرهای مختلفی خواستار حضور دوباره این برند در بازار ایران شده اند به گونه ای که در تازه ترین اظهار نظر یکی از اعضا کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به طرح بحث بازگشت شرکت هیوندای کره به بازار خودرو ایران تأکید کرد وزارت صنعت باید وضعیت تعهدات قبلی این شرکت و زیان خروج آنها از ایران در زمان تحریم را بررسی کند.

به گزارش خودرونگارارن، محمد عزیزی با تأکید بر اینکه وزارت صنعت باید در بازگشت شرکت های خارجی به بازار ایران دقت لازم را اعمال کند، اظهار داشت: باید در مورد بازگشت مجدد برخی شرکت ها که به بهانه تحریم، تعهداتشان را نسبت به طرف ایرانی انجام نداده‌اند، دقت و تجدید نظر صورت گیرد. نباید برای شرکت هایی که همسو با غربی ها و به بهانه تحریم باعث ضرر و زیان تولیدکنندگان ایرانی شده اند، فرش قرمز پهن کرد.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی انجام شده برای بازگشت شرکت هیوندای کره به ایران، تصریح کرد: بر اساس قراردادی که شرکت هیوندای با خودروسازان راین داشته است، طرف ایرانی با صرف هزینه زیاد کارخانه‌ای در منطقه محروم تجهیز کرده بود تا محصول هیوندای را تولید کند اما طرف کره‌ای در میانه راه به بهانه تصویب تحریم ها علیه ایران، همکاری خود را قطع کرد در حالی که شرکت راین خودرو مجبور به ارائه خدمات پس از فروش بوده و همچنان بدون حضور و حمایت کره‌ای ها، این خدمات را ارائه می دهد. بر اساس این اقدام شرکت کره‌ای و قطع رابطه همکاری، ضرر و زیان زیادی متوجه طرف ایرانی شده است.
وی با انتقاد از شرایط سهل و آسان برای ورود دوباره اینگونه شرکتها به بازار ایران، به فارس گفت: اقدامات گذشته این شرکت ها و شرایط و اولویت طرف ایرانی قرارداد نباید به راحتی از ذهن مسئولان وزارت صنعت و فضای کسب و کار ایران پاک شود.وزارت صنعت باید با دقت وضعیت تعهد شرکت هیوندای در قرارداد قبلی با طرف ایرانی را بررسی کند تا مشخص شود که اگر ضرر و زیانی ایجاد شده است، بر عهده کیست؟ در صورتی که وزارت صنعت نسبت به این موضوع بی توجهی کند، قطعاً راه برای بدقولی و بد عهدی شرکت های خارجی باز می شود و در آینده باز هم شاهد این اتفاقات خواهیم بود.
پیش از این و در خردادماه نایب رییس انجمن واردکنندگان خودرو، گفته بود که سهم سایر برندها از جمله هیوندا، کیا و رنو از بازار ایران به ترتیب ۳۶، ۲۰ و ۷ درصد و مابقی مربوط به سایر برندها است. به نظر می رسد سهم 36 درصدی در بازار ایران ترغیب کننده برای بهبود شرایط ورود هیوندا به ایران باشد و البته موضوع غرامت نیز می تواند تصمیمات اخیر را تا حدودی به بازگشت به داخل ترغیب کند .




کلیه حقوق این سایت برای خودرونگارانیان محفوظ است
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2021 www.‎BourseKhabarIranian.ir, All rights reserved.