خودرونگارانیان

www.BourseKhabarIranian.ir/

شناسه خبر : 432620 دوشنبه 11 بهمن 1395 13:27

همکاری نفتی ها برای ورود ۱۰هزار تاکسی هیبریدی

خودرونگاران-با همکاری وزارت نفت 140 هزار تاکسی فرسوده با نو جایگزین می شوند که از این این تعداد 10 هزار تاکسی فرسوده با خودروهای هیبریدی جایگزین خواهند شد .

به گزارش خودرونگاران، در فاز اول این قرارداد 10 هزار تاکسی فرسوده با تاکسی‌های هیبریدی جایگزین خواهد شد که از محل صرفه‌جویی ‌آنان یارانه به رانندگان پرداخت خواهد شد.  این دستگاه‌ها توسط شرکت‌های داخلی تهیه و تأمین خواهد شد و رانندگان نیز از تسهیلات ارزان قیمت مورد نیاز استفاده خواهند کرد.  طبق اعلام علی وکیلی مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با اجرایی شدن قرارداد 635 میلیون دلار صرفه‌جویی خواهد شد که در نهایت منجر به صرفه‌جویی 300 میلیون لیتر بنزین می‌شود. دستگاه‌هایی جایگزین خودروهای فعلی خواهد شد که نسبت به گذشته پیمایش بیشتری خواهند داشت و صف‌های گاز CNG را تا حد ممکن کاهش می‌دهند. 
وکیلی در ارتباط با لزوم بهینه‌سازی مصرف سوخت در ساختمان‌ها گفت: با وزارت دفاع هم رایزنی‌هایی صورت پذیرفته تا برای بهینه‌سازی سوخت‌ اقدامات جدی انجام شود. 
بر اساس این گزارش ،قرارداد جایگزینی 140 هزار تاکسی فرسوده امروز با حضور وزیر نفت، رئیس شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تاکسی‌رانی سراسر کشور، رئیس ستاد حمل‌ونقل و سوخت، دبیر کل اتاق تعاون ایران و معاون امور تعاون، وزیر تعاون در وزارت نفت برگزار شد. 
در این مراسم بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت با تاکسی‌های گازسوز با اشاره به بند ق که در بودجه سال ۹۳ برای اولین بار ذکر شد، اظهار کرد: با همکاری مجلس و دولت این بند تبدیل به شاهکار همکاری بین دولت و مجلس شد. آنچه که امروز امضا شد قرارداد بین شرکت‌ بهینه‌سازی مصرف سوخت وزارت نفت با اتحادیه تاکسیرانی بود که بر اساس مصوبه شورای اقتصاد باید ۱۴۰ هزار تاکسی و ون فرسوده با ۱۴۰ هزار تاکسی و ون پایه گازسوز ساخت داخل جایگزین شود. تصمیم دولت این است که ۱۴۰ میلیون دلار از محل صرفه‌جویی از مصرف سوخت به تاکسی‌ها و ون‌های فرسوده یارانه دهد تا آنها تشویق شوند که این اقدام انجام شود. هفته گذشته در حضور وزیر راه برای تعدادی از کامیون‌ها و قبل از آن برای راه‌آهن انجام شد که قرارداد راه‌آهن ۷.۵ میلیارد دلار بود که بر اساس آن هر میزان بار و مسافر که از جاده بردارند و به راه‌ها ببرند، به ازای هر یک تن کیلومتر مبلغی به آنها پرداخت می‌شود.
مترو در اولویتمان است
وی با تاکید بر اینکه بهینه‌سازی یک مسئولیت ملی بزرگ در راستای اقتصاد مقاومتی است گفت: اصرار دارم طرح‌های بهینه‌سازی را در این دوره از دولت در مترو فعال کنم. ایران یک پتانسیل عظیمی دارد که در حال حاضر تبدیل تهدید شده است. زمانی که قیمت نفت ۸۰ دلار بود، من محاسبه کردم که حدود ۷۰ میلیارد دلار یارانه می‌دهیم که میزان آن در حال حاضر و با قیمت کنونی نفت ۴۰ تا ۵۰ دلار است. در این طرح هر میزانی که صرفه‌جویی کنیم برای بهینه‌سازی مصرف سوخت مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این راستا پروژه‌های زیادی تعریف شد که برخی از آنها به مرحله اجرا رسید و برخی دیگر مانند مترو اجرا نشد و من متاسفم که نتوانستیم این طرح را برای مترو اجرا کنیم.
وی در ادامه با اشاره به مصرف CNG در کشور گفت: تصمیم این است که مصرف CNG را توسعه دهیم. یکی از نکات مثبت مصرف CNG این است که موتور ماشین‌ها دوگانه‌سوز است و اگر در روزهای سرد با کمبود گاز مواجه شویم این خودروها می‌توانند از بنزین استفاده کنند. در حال حاضر معادل ۲۰ میلیون لیتر بنزین در خودروها مصرف می‌شود.
وی در مورد مترو اظهار کرد: در مورد مترو هم وزارت نفت طرحی نوشت و داد برای شورای اقتصاد که باید در این شورا تصویب شود. در شورای اقتصاد طرح‌هایی با شهرداری وجود دارد که باید حل شود و نظر کمیسیون تخصصی شورای اقتصاد را جلب کند.از نظر وزارت نفت، مترو جزو اولویت‌های تهران و شهرهای بزرگ است که دولت از مسیر ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید می‌تواند بخشی از هزینه‌ها را از طریق صرفه‌جویی مصرف سوخت شهرهای بزرگ تامین کند.

نیسان های بنزینی باید دیزلی شوند
زنگنه در مورد نیسان‌ها نیز اظهار کرد: باید وانت‌نیسان‌های بنزینی برداشته شود و وانت‌های دیگری جایگزین آنها شود یا در کوتاه‌مدت موتورهای دیزلی که مصرف کمتری دارند، جایگزین شود و وانت‌های موجود جمع‌آوری شود. من نمی‌دانم گیر کار کجاست اما ما آمادگی داریم یارانه بدهیم. البته دوستان در وزارت صنعت می‌گویند وضع سوخت وانت‌های جدید بهتر شده که من نمی‌دانم این موضوع صحت دارد یا خیر.

 




کلیه حقوق این سایت برای خودرونگارانیان محفوظ است
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2021 www.‎BourseKhabarIranian.ir, All rights reserved.