به گزارش خودرونگاران به نقل از ایران جیب، در این صفحه سعی شده خودروهای مختلفی که از نظر قیمت یا قابلیتهای فنی در یک کلاس قرار دارند با زبانی ساده با یکدیگر مقایسه شوند. بهگونهایکه در نهایت خواننده بتواند دید کلی درباره خودروهای کلاسهای مختلف پیدا کند. در همین راستا سعی شده در هر شماره تنوع کلاسهای قیمتی مختلف مدنظر قرار بگیرد تا صفحه «حقانتخاب» برای طیف بیشتری از مخاطبان کاربرد داشته باشد.
لیفان 820 یا کیا سراتو
هر دو خودرو در ایران مونتاژ میشوند خودروهایی که یکی از کرمان و دیگری در جاده مخصوص به بازار عرضه میشوند. لیفان از موتور پرحجمتر و البته قویتری بهره میبرد، اما در مقابل سراتو مصرف سوخت کمتری دارد. چهره لیفان به روزتر بوده و امکانات به مراتب بیشتری نسبت به سراتو دارد، چراکه سراتوی نسل قبل در ایران مونتاژ میشود. هر دو خودرو انتخابهایی برای خانواده هستند با این تفاوت که لیفان اتاقی بزرگتر و البته کابینی جادارتر داشته و میتوان به اندازه زیادی روی فضای بار آن حساب کرد. کیفیت مواد به کار رفته درون کابین هر دو خودرو متوسط است اما طراحی کابین لیفان به روزتر بوده و البته زیباتر است. هر دو خودرو هندلینگ خوبی دارند واز نظر خدمات پس از فروش نیز حرفهای زیادی برای گفتن دارند اما سراتو نشان داده که در درازمدت خودرویی کم استهلاکتر است و البته به دلیل وابستگی به یکی از دو خودروساز اصلی کشور شعب خدمات پس از فروش گسترده تری هم دارد. بهطور کلی هر دو خودرو انتخابهایی مناسب هستند اما مصرف کمتر و البته استهلاک پایین در سراتو و موتوری قویتر با کابینی جادارتر و امکانات بیشتر نیز در لیفان خلاصه شود.
سوناتا هیبرید یا تویوتا کرولا
تویوتا کرولا در بازار ایران این روزها قیمتهای کاذبی را تجربه میکند که البته این موضوع بیشتر به سود دلالان است چراکه این خودرو در حال حاضر به بازار وارد نمیشود. این دو خودرو از هیچ نظر با هم در یک سطح نیستند اما به همان دلایل کاذب که گفته شد فعلا در یک سطح قیمتی قرار دارند. سوناتا خودرویی در کلاس بزرگتر با حجم موتور بیشتر و البته موتور قویتر و شتاب و سرعت بهتر قرار دارد. در مقابل تویوتا کرولا در نسل جدید خود دارای طراحی همه پسندی شده است که اگر آن را در کنار استهلاک بسیار پایین آن قرار دهیم به یک گزینه جدی در این بازه قیمت تبدیل میشود.
کرولا خودرو کممصرفی است اما سوناتا یک خودروی هیبریدی است که تنها 4.7 لیتر بنزین میسوزاند که عدد بسیار پایینی برای چنین خودرویی با این ابعاد به شمار میرود. سوناتا از نظر امکانات در سطح بالایی قرار دارد و از این نظر قابل قیاس با کرولا نیست. خدمات پس از فروش هر دو خودرو مناسب بوده و تا حد زیادی گسترده است. در بازار دست دوم اما وضعیت کرولا بهتر است و هنوز بازار دست دوم رو به راهی برای هیبریدیها شکل نگرفته است. اگر خودرویی با امکانات زیاد و موتوری قویتر میخواهید سوناتا و اگر خودرویی با سواری نرم و کم استهلاک میخواهید کرولا انتخاب مناسبی است.
برلیانس H220 یا ام وی ام 315
برلیانس و ام وی ام دو خودرو چینی پرفروش در بازار ایران هستند. یکی اطمینان بازار را به دلیل تولید توسط یکی از خودروسازهای داخلی کسب کرده و دیگری با شرایط فروش متنوع برای خود فضا ایجاد کرده است. این دو خودرو از موتورهایی کمحجم بهره میبرند اما قدرت موتور 315 بیشتر است. هر دو خودرو از گیربکسهای قوی برخوردار نیستند. با این حال 220 گیربکس بهتری دارد. در مقابل کیفیت مواد استفاده شده در داخل کابین 315 بهتر بوده و طراحی کابین آن به روزتر است.
از نرمی سواری هر دو خودرو خوب هستند، اما هندلینگ بهتر را باید در 220 جستوجو کرد. از نظر آپشن هر دو خودرو در مقابل قیمتی که برای آن پرداخته میشود خوب هستند. در بازار دست دوم وضعیت برلیانس بهتر است و ام وی ام 315 با افت قیمت زیادی به فروش میرسد. دلیل آن هم این است که خریداران میتوانند با توجه به شرایط فروش به راحتی به مدل صفر آن برسند. از نظر خدمات پس از فروش اگر چه ام وی ام از چینیهای خوب بازار در بحث نمایندگی و قطعه است، اما طبیعی است که وضعیت یک محصول از سومین خودروساز داخلی بهتر باشد.