به گزارش خودرونگاران به نقل از فارس، پیرو مفادِ نامه ریاست جمهوری در خصوص شفاف سازی عرضه خودرو، وزارت صمت اقدام به راهاندازی سامانه «عرضه یکپارچه تخصیص خودرو» کرد تا از طریق این سامانه تولیدات قابل عرضه خودروسازان به صورت یکپارچه از طریق این سامانه عرضه شود و مشکلاتی که پیش از این در خصوص ثبت نام وجود داشت، رفع شود.
به گفته عبدالله لاهیجانی، مدیرکل صنایع خودرو وزارت صمت، در آخرین عرضه یکی از خودروسازان کشور به ازای 50 هزار و 500 دستگاه خودرو، 11 میلیون و 500 هزار نفر ثبت تقاضا انجام شده بود که با ایجاد سامانه تخصیص یکپارچه خودرو، به طور متوسط امکان دسترسی مصرف کنندگان به خودرو هشت برابر شده است.
بر اساس این گزارش، بر این اساس وزارت صمت تاکنون دو مرحله ثبت نام و تخصیص خودرو را از طریق «سامانه یکپارچه تخصیص خودرو» انجام داده که مرحله اول این طرح در 3 خرداد به مدت یک هفته اجرا شد و طی این مرحله خودروسازان 176 هزار و 611 خودرو عرضه کردند و 4 میلیون و 157 هزار و 352 متقاضی خرید خودرو ثبت نام کردند.
مرحله دوم طرح تخصیص خودرو از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودرو در 25 تیر آغاز و روز گذشته 28 تیر پس از سه روز به پایان رسید.
امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، در اینباره گفت: در مرحله دوم قرعهکشی یکپارچه خودرو در مجموع 6 میلیون و 57 هزار و 555 متقاضی خرید خودرو در طرحهای مختلف فروش فوقالعاده، پیش فروش و مشارکت در تولید خودروسازان ثبتنام کردند که در این مرحله حدود 76 هزار و 700 خودرو توسط خودروسازان عرضه میشود و نتایج قرعهکشی از زمان پایان مهلت ثبتنام، حداکثر تا یک هفته بعد اعلام میشود.
بنابراین طی دو مرحله تخصیص یکپارچه خودرو از طریق «سامانه یکپارچه تخصیص خودرو» در مجموع خودروسازان 253 هزار و 611 خودرو عرضه کردند و برای این تعداد 10 میلیون و 214 هزار و 907 نفر متقاضی نیز ثبت نام کردند که بر این اساس تعداد متقاضیان خرید خودرو 40 برابر خودروهای عرضه شده است و به عبارتی از هر 100 نفر به 2.5 نفر خودرو میرسد.
فاصله قیمت خودرو از کارخانه تا بازار بسیار قابل توجه و در مواردی 100 درصد است و همین موضوع باعث شده تا همواره تقاضای خرید خودرو از کارخانه زیاد باشد که به گفته کارشناسان بخشی از این نیاز واقعی نیست زیرا دارندگان نقدینگی با توجه به تورم بالا به دنبال راهی برای حفظ ارزش پول خود هستند و همانطور که طی سالهای اخیر نقدینگی خود را وارد بازار مسکن، سکه و دلار کردهاند ورود نقدینگی به بازار خودرو نیز یکی دیگر از از راههای حفظ ارزش پول است به عبارتی با توجه به وضعیت اقتصادی خودرو از یک کالای مصرفی به یک کالای سرمایهای تبدیل شده است.
البته یکی دیگر از مشکلات بازار خودرو، کمبود عرضه و به عبارتی عدم تناسب بین عرضه و تقاضا است.
سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو در اینباره میگوید: اختلاف قیمت 100 درصدی خودرو از کارخانه تا بازار ناشی از عرضه کم و عدم توانایی خودروسازان در تامین بازار خودرو است، حتما برای تعادل بخشی به بازار خودرو، باید عرضه متناسب با تقاضا باشد.
همچنین به گفته وزیر صمت، نیاز بازار خودرو سالانه حدود یک میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو است در حالی که سال گذشته حدود 900 هزار خودرو به بازار عرضه شده است و با توجه به اینکه واردات خودرو نیز طی سالهای اخیر ممنوع بوده در نتیجه یک تقاضای انباشته برای خودرو وجود دارد.
با توجه به روند کند عرضه خودرو و تقاضای بسیار زیاد آن، این سوال مطرح میشود که آیا بازار خودرو براساس آنچه که وزیر صمت گفته، به تعادل میرسد؟
در اینباره وزیر صمت میگوید: برنامهای که امسال وزارتخانه از خودروسازان گرفته است، تولید بیش از 1.5 میلیون دستگاه خودرو است، هر چه در سال 1401 جلوتر میرویم تولید خودرو بیشتر شده و این شکاف بین عرضه و تقاضا کمتر خواهد شد.
بنابراین گزارش به دلیل رشد تقاضای خودرو و عرضه قطرهچکانی خودروسازان در حال حاضر فاصله قیمت آزاد خودرو با قیمت کارخانهای زیاد است، به گفته کارشناسان معمولا برخی خودروسازان برخی محصولات خود را با همکاری واسطهگران در بازار آزاد هم عرضه میکنند در حالی که ضرورت دارد همه تولیدات خودروسازان با قیمت مصوب کارخانهای عرضه شود.
متناسب شدن عرضه و تقاضا یکی از راهکارهای کاهش قیمت خودرو در بازار است.