به گزارش خودرونگاران به نقل از ایرنا، سعید موتمنی افزود: امروز در بازار خودرو همچون هفته گذشته رکود شدیدی حاکم است، به طوری که شاهد مراجعه اندک مشتریان برای خرید خودرو هستیم و به نوعی بازار بلاتکلیف است.
وی بیان داشت: بلاتکلیفی بازار بیشتر به اخبار مثبت و منفی واصله سیاسی بینالمللی، نوسانات ارزی و موضوع واردات خودرو برمیگردد که این عوامل بازار را در یک خواب عمیق فرو برده است.
موتمنی خاطرنشان کرد: بررسی قیمتها در هفته جاری نسبت به هفته گذشته حاکی از عدم تغییر نرخها است؛ با این وجود خریداران واقعی خودرو قدرت چانهزنی دارند و در صورتی که بین 10 تا 20 درصد کمتر از قیمت بازار پیشنهاد خود را به فروشندگان ارائه کنند، امکان خرید وجود دارد.
این مقام صنفی یادآور شد: امروز خودرو در کشور ما نه یک کالایی مصرفی، بلکه یک کالای سرمایهای است و نوسانات ارزی در برخی موارد آنقدر قیمتها را بالا برده است که به کاهش نرخ ارز نیز کمتر واکنش نشان میدهند.
وی عدم تناسب عرضه و تقاضای خودرو دیگر عامل تأثیرگذار بر قیمتها عنوان کرد و ادامه داد: باید نیاز روزانه، ماهانه و سالیانه بازار خودرو تامین شود، اما دستکم در چند سال گذشته عرضه خودرو در حد تقاضا نبوده و 40 تا 50 درصد کمتر از نیاز بازار عرضه شده است.
این مقام صنفی به سال 96 و اوایل سال 97 اشاره کرد که عرضه و تقاضای خودرو بسیار به هم نزدیک بود و گفت: در آن زمان فاصله سه تا 10 درصدی قیمتهای کارخانهای و بازاری خودروها را شاهد بودیم.
بر اساس این گزارش، امروز در فضای مجازی و سایتهای خودرویی در گروه ایرانخودرو هر دستگاه پژو 206 تیپ دو حدود 298 میلیون تومان، پژو 207 اتوماتیک 470 میلیون تومان، رانا پلاس 303 میلیون تومان، تارا دندهای 434 میلیون تومان و تارا دنده اتوماتیک 575 میلیون تومان قیمتگذاری شد.
در گروه سایپا نیز هر دستگاه تیبا صندوقدار 202 میلیون تومان، تیبا 2 حدود 206 میلیون تومان، کوییک اتوماتیک 303 میلیون تومان، کوییک آر (دو رنگ) 205 میلیون تومان و در دسته مونتاژیها نیز هر دستگاه هایما اس 7 حدود 970 میلیون تومان و جک اس 5 نزدیک به یک میلیارد و 30 میلیون تومان قیمتگذاری شد.