به گزارش خودرونگاران به نقل از ایسنا، شادی مالکی در مورد دوره مشمولیت معافیت خودروها از معاینه فنی گفت: دوره معافیت خودروها از انجام معاینه فنی چهار ساله است اما بررسی آزمونها و تستهای معاینه فنی نشان داده است که بسیاری از خودروها که الزام قانونی برای عدم انجام معاینه فنی دارند و به عبارتی چهار سالشان تمام نشده، دارای مشکلاتی هستند.
وی با بیان اینکه برخی از خودروها که هنوز چهار سالهشان تمام نشده برای دریافت معاینه فنی در راستای استفاده از تخفیفهای ورود به محدوده طرح ترافیک و کاهش آلودگی هوا به مراکز معاینه فنی مراجعه میکنند اما میبینیم که در تست آلاینده و هم ترمز بعضا مردود میشوند، اظهار کرد: بسیاری از این خودروها که در تستها مردود میشوند حتی تنها یک الی دو سال از تولید آنها گذشته است و باید در این راستا چارهاندیشی شود.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران اضافه کرد: مردود شدن خودروهای نو از تستها ممکن است به چند علت باشد که یکی از آنها غیرعملیاتی شدن کاتالیست خودرو است که شهروندان میتوانند با مراجعه زودتر از موعد به مراکز معاینه فنی و احصاء این مشکل در دوره گارانتی کاتالیست خود را عوض کنند و حتی برخی مردودیها به علت وجود نواقص در خودروها است که اگر مالک نسبت به آنها مطلع شود و این ایراد را رفع کند از هزینه مضاعف جلوگیری میشود.
مالکی با بیان اینکه در بسیاری از کشورها سن معافیت معاینه فنی دو تا سه سال است، اظهار کرد: در ایران لازم است که سن معاینه فنی کاهش یابد و حتی میتواند به یک سال برسد.