خودرونگارانیان

www.BourseKhabarIranian.ir/

شناسه خبر : 579456 دوشنبه 18 اردیبهشت 1402 7:47
گره آلودگی هوا با واردات دست دوم ها باز می شود ؟

دست دوم ها ناجی آلودگی هوا و گره اسقاطی ها

در حالی که واردات خودورهای دست دوم همچنان مخالفانی دارد، آمارها و اظهارنظرها نشان می دهد که خودروهای وارداتی ولو دست دوم می توانند با کاهش تعداد خودروهای اسقاطی و کاهش مصرف بنزین مشکل آلودگی هوا را نیز رفع کنند موضوعی که دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور هم به آن اشاره کرده و می گوید:"واردات خودرو‌های کارکرده باعث تسهیل در امر اسقاط خودرو می‌شود."

به گزارش خودرونگاران، بحث واردات خودرو‌های کارکرده از سال گذشته مطرح شد. به دنبال موافقت اعضای کمیسیون تلفیق بودجه با واردات خودرو‌های کارکرده کمتر پنج سال سخنگوی وزارت صمت گفته است: هم اکنون واردات خودرو‌های دست دوم از مناطق آزاد انجام می‌شود.

در متن مصوبه کمیسیون تلفیق آمده است:" به منظور توسعه حمل و نقل عمومی‏‌, تنظیم بازار، کاهش مصرف سوخت، آلودگی هوا و سوانح جاده‌ای به وزارت صمت اجازه داده می‌شود با تایید و تشخیص سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای (کاربری بین شهری) و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری کشور (کاربری شهری), انواع کشنده، کامیون، اتوبوس، مینی بوس، ون و سواری مورد نیاز را وفق قوانین و مقررات موجود در خصوص واردات خودرو‌های با عمر کمتر از 5 سال ثبت سفارش کنند. "

اما این مصوبه مخالفانی نیز دارد، مصطفی میرسیلم از نمایندگان مجلس در انتقاد به ورود خودرو‌های کارکرده اعلام کرد: در حالی خیابان‌های شهر‌های ایران انباشته از سواری شده و نتیجه آن ازدحام و راهبندان و تشدید آلودگی هوا است، چاره در اصلاح و تقویت ترابری عمومی است. چرا با تقدیم لایحه دو فوریتی برای تجویز واردات خودرو‌های مستعمل، عوام فریبی و توقع آفرینی می‌شود.

سید امیر احمدی  ‏‌, دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور نیز در واکنش به این پیام، گفته بود: از سال 91 واردات خودرو انجام شد، بر اساس آمار در سال نود و یک, 44 هزار و 833 خودرو وارد کشور شد که در مقابل 122 هزار و 100 دستگاه خودرو خارج شد، در سال نودو دو, 66 هزار و 127 خودرو خارج شد، اما 78 هزار و 766 دستگاه خودرو وارد کشور شده بود، در سال 93 که به دوران طلایی اسقاط خودرو در کشور معروف است 103 هزار خودرو وارد، اما 350 دستگاه خودرو از رده خارج شده بود.

وی اضافه کرد: در سال 93 حجم زیادی واردات خودرو انجام شد، اگر همان حجم از واردات تداوم داشت اکنون نه تنها میزان مصرف سوخت کاهش یافته بود بلکه این حجم از آلودگی هوا را هم نداشتیم. از سال 97 که واردات خودرو ممنوع شد تراکم خودرو‌های فرسوده، آلودگی هوا و میزان مصرف سوخت خودرو افزایش یافت به همین دلیل اکنون طبق آمار شرکت پالایش و پخش به زودی به یکی از واردکنندگان بنزین تبدیل خواهیم شد.

دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور گفت: خودرو‌های وارداتی یورو پنج هستند و ایزو اروپایی دارند که با مصرف سوخت پایینی تولید شده اند، اما خودرو‌هایی که اکنون تولید می‌شود نه تنها یورو پنج نیستند بلکه مصرف سوخت بالایی دارند.

پیش از این امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت هم گفته بود: در لایحه پیشنهادی وزارت صمت که با توجه به حذف مجوز واردات این خودرو‌ها در بودجه 1402 و با قید دو فوریت از سوی دولت تقدیم مجلس شد مواردی نظیر انتقال فناوری و داشتن نمایندگی رسمی برای خودرو کارکرده از قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب سال 1401 حذف شده است.

وی گفت: در لایحه دولت همچنین تاکید شده امکان استفاده از استاندارد‌های کشور مبداء برای خودرو‌های وارداتی (کارکرده) با تایید سازمان ملی استاندارد و سازمان محیط زیست کشور قابل پذیرش باشد.

مشاور وزیر صمت با اشاره به قید دو فوریت این لایحه افزود: در روند تصویب بودجه 1402 مشاهده شد نمایندگان مجلس نیز نگاه مثبتی برای واردات خودروی کارکرده دارند و از این رو انتظار می‌رود با تصویب سریع لایحه و تدوین آیین نامه اجرایی آن در دولت تا یک ماه آینده شاهد عملیاتی شدن آن باشیم.

سخنگوی وزارت صمت اضافه کرد: بطور حتم بازار خودرو با واردات خودرو‌های وارداتی شاهد شکسته شدن قیمت‌های کاذب کنونی خواهد بود و از هم اکنون نیز کاهش قیمت‌ها اتفاق افتاده است.

گفتنی است؛ در لایحه دو فوریتی دولت با موضوع واردات خودرو کارکرده شرایط برای واردات خودرو توسط اشخاص حقیقی تسهیل شده و محدودیت‌های قانونی برای واردات این خودرو‌ها به ویژه قیمت پایه آن‌ها (که قبلا در قانون بر اساس قیمت‌های سال تولید مبنا قرارا گرفته) حذف و یا اصلاح شده است.

نویسنده : فائزه شعبانی اصل

کلیه حقوق این سایت برای خودرونگارانیان محفوظ است
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2021 www.‎BourseKhabarIranian.ir, All rights reserved.