به گزارش خودرونگاران، بیمه تکمیلی رانندگان کامیون هرچند از 5 سال گذشته آغاز و اجرایی شده است اما تقریبا هر سال موضوعاتی مانند زمان تمدید، سقف پوشش خدمات و برخی موارد دیگر برای رانندهها چالشآفرین میشود؛ امسال هم از این قاعده مستثنی نبوده است. به گفته نایبرئیس کانون کارفرمایی کامیونداران کشور از حدود 3 ماه گذشته بیمه دانا خدمات تکمیلی خود را بهدلیل بدهی برای رانندگان قطع کرده و همین امر اعتراض شدید بسیاری از رانندگان را بههمراه داشته است.
با وجود تکراری بودن این قصه، ظاهرا هنوز هیچ ساز و کار مناسبی از طرف مسئولان و متولیان امر برای حل مشکل بیمه تکمیلی وجود ندارد و هرچند راهکارها و دستورهای متعددی در نامههای اداری مسئولان اعلام شده اما عزم جدی برای اجرایی شدن و حل این مشکلات وجود ندارد.
سید جلال موسوی، نایبرئیس کانون کارفرمایی کامیونداران کشور در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری ترابران، ضمن انتقاد از بلاتکلیفی بیمه تکمیلی رانندگان با گذشت بیش از 10 روز از پایان قرارداد سالیانه، اظهار کرد: «باتوجه به بدهی حدود 270 میلیاردی کانون شرکتهای حملونقل به بیمه دانا، خدمات تکمیلی خود را از سه ماه قبل قطع کرده و هیچ مبلغی را به عنوان خسارت درمان پرداخت نکرده است.»
موسوی معتقد است که کانون شرکتهای حملونقلی در بروز این بدهی مقصر نیست بلکه این کسری بودجه به دلیل فیشهای تقلبی و حذف نیمدرصد حق بیمه رانندگان در سال گذشته بوده است.
فیشهای تقلبی شرکتهای حملونقلی
او دلیل این بدهی را ارائه حدود 170 میلیارد فیش تقلبی از طرف برخی شرکتهای حملونقلی دانست و افزود: «سال گذشته هم باتوجه به مشکلات تمدید بیمه تکمیلی در نهایت به دلیل رسیدگی نکردن به اعتراض رانندگان و کانون، کار به شورای امنیت واگذار شد و براساس تصمیم این شورا مقرر شد تا اسفندماه یک تصمیم منطقی برای حل این مشکل اتخاذ شود اما هیچ تصمیمی چه منطقی و چه غیرمنطقی اتخاذ نشد و این چالشها لاینحل ماند.»
نایبرئیس کارفرمایی کامیونداران کشور یادآور شد: «سال گذشته هم مهلت بیمه 14 مرداد به اتمام رسیده بود و تا 20 شهریور تمدید نشد که با دخالت شورای امنیت، قرارداد مجدد با بیمه دانا از 15 مرداد با مبلغ 980 میلیارد تومان منعقد شد که بر این اساس مقرر شد پرداخت خسارتهای درمان از همان تاریخ 15 مرداد انجام شود و ظاهرا بخشی از کسری بودجه کانون شرکتهای حملونقلی و بدهی به بیمه هم از همین امر نشات گرفته است.»
اعتراض دیگری در راه است
او افزود: «حل نشدن مشکل بیمه تکمیلی رانندگان منجر به اعتراض بیشتر آنها شده و بعید نیست که سال 97 دیگری و چه بسا بدتر از آن در این حوزه رقم بخورد چراکه امروز وجود این نوع بیمه یک ضرورت برای رانندگان کامیون است.»
موسوی در پاسخ به پرسش خبرنگار ترابران مبنی بر توقع رانندگان از بیمه تکمیلی، توضیح داد: «باتوجه به میزان قرارداد و دریافت نیم درصدی حق بیمه از هر راننده به نظر میرسد توقع رانندگان مبنی بر افزایش سقف پوشش بیمهای و یا افزایش خدمات تحت پوشش منطقی و امکانپذیر نیست چراکه با نیم درصد واقعا نمیتوان با مبلغی بیش از این قرارداد بست؛ البته پیشنهاد بنده برای این امر افزایش این حق بیمه از نیم به 0.75 درصد بود که مورد قبول واقع نشد.»
او در پایان اذعان کرد: «با وجود همه پیگیریهای انجام شده و جلسات برگزار شده با مسئولان مربوطه فعلا بیمه تکمیلی رانندگان بلاتکلیف مانده و راهکار مشخصی برای حل این مشکل ارائه نشده است.»
نامه راهداری بدون راهکار
این در حالی است که 25 مرداد سازمان راهداری نامهای به کانون انجمنهای صنفی رانندگان حمل کالای سراسر کشور و همچنین کانون انجمنهای صنفی موسسات و شرکتهای حملونقل کالای داخلی کشور با موضوع بیمه تکمیلی درمان رانندگان بخش کالا نوشته و خواستار جلوگیری از وقفه در خدمات بیمه تکمیلی درمان رانندگان شده است.
در این نامه عنوان شده است که ظرف مدت 10 روز از تاریخ این نامه مشترکا به عنوان صاحبان امضا مجاز قرارداد نسبت به تعیین میزان سقف پوششها، تعهدات شرکت بیمهگر و همچنین افراد تحت پوشش و انجام فرآیند استعلام، انتخاب شرکت بیمهگر و انعقاد قرارداد بیمه تکمیلی درمان، عمر و حوادث رانندگان بخش کالا با رعایت همه ضوابط و مقررات مربوطه و نیز توجه جدی به حقوق ذینفعان با شرکت بیمه منتخب اقدام کنند.
برگرفته از سایت ترابران