به گزارش خودرونگاران به نقل از روابط عمومی انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو کشور، آرش محبی نژاد در گردهمایی بزرگان صنعت خودرو و قطعه سازی کشور که به هدف تشریح مسایل و مشکلات این صنعت برگزار شد، اظهار کرد: حاکمیت قانون تجارت در صنعت خودروسازی و تشکیل شورای عالی سیاست گذاری ملی با حضور همه ۲۳نهاد تصمیم گیر به منظور تدوین سند بلندمدت صنعت خودرو کشور یا نقشه راه ۲۰ ساله این صنعت، از جمله خواستههای اصلی قطعه سازان در برهه حساس کنونی است.
وی تصریح کرد: تدوین این سند باید به گونهای باشد که با تغییر دولتها، مجالس و دیگر مسئولان، شاهد تغییر مسیر در این صنعت نباشیم.
محبی نژاد با اشاره به دخالت ۲۳دستگاه و نهاد مختلف در موضوع خودرو در کشور ادامه داد: این مسائل منجر به نابسامانی در صنعت خودروسازی میشود، در حالی که اگر یک مرکز تصمیم گیری واحد در این زمینه وجود داشته باشد و عضو اصلی و راهبر آن نیز وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین شود تا فقط یک مجموعه در کشور در خصوص خودرو نظر بدهد، مشکلات بعدی را شاهد نخواهیم بود.
دبیر انجمن قطعه سازان همگن کشور، به مشکل اصلی نقدینگی قطعه سازان اشاره کرد و گفت: این مساله متاثر از قیمتگذاریهای دستوری و همچنین زیان انباشته ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی ایران خودرو و سایپا است. در این زمینه مکاتبهای با معاون اول رئیس جمهور انجام شده که در آن با اشاره به مصوبات شورای پول و اعتبار، دریافت ۴۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی ارائه شده است.
توزیع ۳۳۰ همت سوبسید سیاه
دبیر انجمن قطعه سازان خودرو کشور اضافه کرد: در سالهای گذشته شاهد بودیم به دلیل قیمتگذاری دستوری، دست کم ۳۳۰هزار میلیارد تومان “سوبسید سیاه” ناشی از شکاف قیمت بازار و کارخانهای خودروها در سطح جامعه توزیع شده است.
وی خاطرنشان کرد: انجام فروش فوری از محل مازاد بر تعهد تولید دو خودروساز بزرگ کشور، باید از سوی قطعه سازان مطالبه شود تا بخشی از مشکلات نقدینگی شرکتها کاهش یابد.
وی یادآور شد: دو حسن این کار، تامین نقدینگی از بازار و همچنین سر و سامان یافتن بازار از محل مازاد تولید است.
محبی نژاد اضافه کرد: بانکها همچنین میتوانند مطابق ۹۰ درصد فروش سال گذشته قطعه سازان به این شرکتها تسهیلات بدهند که هیچ منع قانونی نیز ندارد. در این صورت میتوان دریافت تسهیلات ۵۰ هزار میلیارد تومانی را متصور بود که حتی دریافت ۲۰ هزار میلیارد تومان آن در برهه کنونی میتواند مشکلات قطعه سازان را کاهش دهد.
گفتنی است گردهمایی بزرگان صنعت خودرو و قطعه سازی کشور پس از برگزاری مجمع سالانه انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو کشور برگزار شد. این انجمن از ۱۶ انجمن استانی قطعه سازی در سراسر کشور تشکیل شده و به عنوان بزرگترین تشکل بخش خصوصی صنعت خودرو کشور، بیش از ۱۲۰۰ قطعه ساز زنجیره تامین خودروسازان را در عضویت خود دارد.