به گزارش خودرونگاران به نقل از مهر، مهدی ضیغمی مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت درباره کاهش تعرفه واردات خودرو به 60 درصد در سال آینده اظهار کرد: هنوز جزئیات این تصمیم مجلس اعلام نشده و دقیق مشخص نیست این تعرفه برای چه خودروهایی قرار است اعمال شود.
وی افزود: واقعیت این است که هم اکنون برای واردات خودرو چند تعرفه داریم و فقط یک تعرفه معین نیست؛ به عنوان نمونه تعرفه خودروهای برقی و هیبریدی پانزده درصد بود. همچنین تعرفه خودروهای زیر 1500 سی سی، بین 1500 تا 2000 سی سی، 2000 تا 2500 سی سی و بالای 2500 سی سی با هم متفاوت است.
ضیغمی ادامه داد: به عنوان مثال در حال حاضر تعرفه واردات خودروهای زیر 1500 سی سی 55 درصد است که از 60 درصد مد نظر مجلس کمتر است؛ با این تصمیم مجلس تکلیف این خودروها چه میشود؟
مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت تصریح کرد: نکته این است که علاوه بر تعرفه کلی که برای واردات خودرو داریم تعرفههای پنهانی هم از جمله مالیات بر ارزش افزوده، مالیات مجزا برای خودروهای پرمصرف و… وجود دارد که مجموع تعرفههای واردات خودرو را به نزدیک 80 تا 100 درصد میرساند؛ یعنی به عنوان نمونه در کلام میگوئیم که تعرفه واردات خودروهای زیر 1500 سی سی 55 درصد است اما با اضافه کردن این تعرفههای پنهان، تعرفه واقعی که باید برای واردات پرداخت کرد به نزدیک 90 درصد میرسد.
ضیغمی تصریح کرد: بنابراین اگر سال بعد همانطور که پیش بینی شده نرخ ورودی خودرو به جای ای تی اس 28 هزار و 500 تومانی نرخ نیمای 50 هزار تومانی شود ضریب دو برابری تعرفه خواهیم داشت.
وی گفت: بنابراین در مجموع باید گفت که هنوز جزئیات تصمیم مجلس مشخص نیست و باید به صورت دقیق از سوی نمایندگان اعلام شود.
ضیغمی تصریح کرد: البته نظر شخصی من این است که اگر قرار به اصلاح تعرفه باشد، بهتر است تعرفه همه خودروها 10 درصد کاهش یابد و به صورت دقیق و به تفکیک خودروها اعلام شود.
وی گفت: پیشنهاد من این است که اگر میخواهیم خودروی اقتصادی را ارزان کنیم باید تعرفه خودروهای هیبرید را پایین نگه داریم و از آن طرف خودروهای زیر 1500 سی سی را کاهش داد.