به گزارش خودرونگاران به نقل از عصر خودرو، سهند در سگمنت خودروهای اقتصادی از طراحی نسبتاً بهروزی به ویژه در تریم داخلی برخوردار است و نمای بیرونی آن نیز جدید و قابل قبول قلمداد میشود؛ این خودرو که در حال حاضر در بازار آزاد در رده قیمتی حدود 600 میلیون تومان خرید و فروش میشود، یکی از گزینههای پرطرفدار و جذاب در بازار داخلی به شمار میرود؛ زیرا در این محدوده قیمتی، امکان انتخاب خودرو صفر کیلومتر با ویژگیها، قابلیتها و امکانات سهند کمتر در میان مشتریان وجود دارد، این محصول میتواند حتی با برخی خارجیهای کارکرده و دست دوم هم رقابت خوبی داشته باشد.
سهند از یک موتور 1.5 لیتری با نام M15i بهره می برد که توان تولید 90 اسب بخار قدرت و 137 نیوتن متر گشتاور را داراست؛ این پیشرانه در اصل نسخه ارتقا یافته موتورهای خانواده تیبا، کوییک و ساینا به شمار میآید و به دلیل تغییراتی که در آن صورت گرفته، هم قدرت و توان بیشتری تولید میکند و هم امکانات و قابلیتهای بهروزتری دارد؛ همچنین باید در نظر داشت که اصلاحات صورت گرفته روی این موتور، به افزایش قدرت، کاهش مصرف سوخت و آلایندگی و دوام بیشتر آن کمک کرده است. به نظر می رسد شرکت تولیدکننده، اولویت خود را استفاده از موتوری قرار داده که امتحان خود را به خوبی پس داده است؛ موتوری که هم از نظر دوام در سطح قابل قبولی در میان پیشرانههای داخلی برخوردار است، هم هزینه نگهداری پایینتری نسبت به نمونههای دیگر دارد، هم از نظر خدمات پس از فروش و قطعات یدکی و امکان انجام خدمات سرویس و نگهداری در سطح بالایی است و هم قابل اطمینان بوده و البته قابلیت ارتقا نیز دارد.
سهند یک گیربکس دستی پنج سرعته دارد و توان موتور را به چرخ های جلو منتقل می کند. ضمنا این خودرو موفق شده تا استانداردهای 85 گانه را پاس کند.
طراحی سهند را باید محافظه کارانه دانست؛ طراحی کاملا منطبق با استانداردهای یک خودرو اقتصادی اما بهروز است که البته خود این باعث می شود چهره این خودرو دیرتر عادی شود، چرا که تجربه نشان داده طراحیهای پر انحنا و عجیب، خیلی زود از مد میافتند و تکراری می شوند، معمولاً طراحی های محافظه کارانه مدت زمان زیادتری دوام می آورند. بر همین اساس، شرکت پارسخودرو این اصل را بهخوبی رعایت کرده و در طراحی سهند چه در نمای بیرونی، و چه در تریم داخلی و حتی انتخاب رنگ داشبورد، فرمان، کنسول و رودریها، اصل سادگی و در عین حال دوام را مدنظر قرار داده است.
سهند در سگمنت خودروهای سدان کوچک یا D-segment دسته بندی می شود. این خودروها با ظرفیت بار متوسط مورد توجه خانوده های کوچک است که اتفاقاً در بازار فعلی، جای خالی این مدل خودروها حس می شد؛ به گواه برخی کارشناسان و صاحب نظران حوزه صنعت خودرو، سالها بود که بازار با فقدان خودروهایی نظیر مزدا323 ، هیوندای ورنا و… دست و پنجه نرم می کرد، اما حالا سهند میتواند نیاز این بخش از بازار را برطرف کند؛ به ویژه آن که سهند هم از خدمات پس از فروش مناسبی در کشور برخوردار است و هم از نظر قیمتی با محصولات یادشده تفاوت اساسی دارد.
سهند پارس خودرو در دو تیپ S و G تحویل مشتریان میشود. سهند S به عنوان مدل پایه به بازار آمده و سهند G نسخه آپشنال این محصول به شمار می رود و قرار است بهزودی تولید و عرضه آن آغاز شود. محصولی که با برخورداری از آپشنهای بیشتر نسبت به مدل پایه، جذابیت های بیشتری هم در بین مخاطبان به وجود میآورد.
در حال حاضر محصولی که به بازار عرضه شده، کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو، سیستم تهویه نیمهاتوماتیک، ترمز کمکی، کنترل کشش و پایداری، دیلایت، اتولایت، سیستم پایش فشار تایر، فرمان دی کات، صندلی پارچهای، ایزوفیکس، آینه جانبی برقی و سنسور دنده عقب را بهعنوان آپشنها و امکانات اولیه در اختیار دارد.
اما دکمههای کنترلی روی فرمان، صندلی چرمی و پارچهای، تریم داخلی دو رنگ، گرمکن آینه بغل، سانروف، نمایشگر 7 اینچی، دوربین عقب، 2 بلندگو عقب و آنتن کوسهای، آپشنهایی هستند که شرکت سازنده برای نسخه نهایی تیپ سهند G در نظر گرفته است.
اما از همه این موضوعات که بگذریم، باید به نکته اصلی اشاره کنیم؛ شرکتی که تولید و عرضه سهند را انجام میدهد، قدیمیترین خودروساز ایرانی و سومین تولیدکننده بزرگ فعلی ایران یعنی پارسخودرو است که سابقه تولید محصولات نوستالژیک و خاطره انگیزش هرگز فراموش نخواهد شد؛ لذا این شرکت با وسواس هرچه تمامتر محصولی باکیفیت را تولید و عرضه میکند تا رضایت مشتریان و مصرفکنندگان را فراهم کند.