به گزارش خودرونگاران به نقل از ایسنا، این تغییر نشان میدهد که چگونه تولیدکنندگان تلاش میکنند با تعرفههای 25 درصدی مورد نظر دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا بر کالاهای وارداتی از مکزیک و کانادا سازگار شوند. در حالی که چندین خودروساز، درباره این تعرفهها ابراز نگرانی کردهاند، این اقدام هوندا، اولین اقدام قطعی یک شرکت بزرگ خودروسازی ژاپنی است.
سه فرد مطلع از موضوع، اظهار کردند که در ابتدا، دومین خودروساز بزرگ ژاپن قصد داشت نسل بعدی سیویک را در شهر «گوآناخوآتو» مکزیک تولید کند. یکی از این منابع آگاه گفت: مکزیک به این دلیل انتخاب شد که تولید این خودرو در ایندیانا و کانادا، به دلیل افزایش هزینهها سخت بود. یکی دیگر از این افراد افزود: در حال حاضر، این شرکت، قصد دارد مدل جدید سیویک را از ماه می 2028، در ایالت ایندیانا تولید کند و انتظار میرود تولید سالانه آن، حدود 210 هزار دستگاه باشد.
به گفته یک فرد مطلع دیگر، اگر تولید هوندا در ایندیانا کمتر از تقاضا باشد، این شرکت، واردات از کشورهایی را مد نظر قرار میدهد که تحت تعرفه قرار نگرفتهاند.
مکزیک مدتهاست که قطب تولید کمهزینه برای خودروسازان ژاپنی و دیگر خودروسازان جهانی بوده است. هوندا حدود 80 درصد از تولیدات مکزیکی خود را به آمریکا که دومین بازار بزرگ خودروی جهان پس از چین است، صادر میکند.
«شینجی آئویاما»، معاون اجرایی جهانی هوندا، در نوامبر هشدار داده بود که اگر آمریکا، تعرفههای دائمی بر خودروهای وارداتی اعمال کند، هوندا باید به فکر تغییر تولید باشد. هوندا در سال گذشته، حدود 1.4 میلیون خودرو و کامیون در آمریکا به فروش رساند. دادههای این شرکت نشان میدهد که فروش سیویک در آمریکا، سال گذشته، به دلیل مقرون به صرفه بودن آن، 21 درصد افزایش یافته است.
طبق گزارش رویترز، حدود 40 درصد از خودروهایی که شرکت هوندا در آمریکا میفروشد، از مکزیک و کانادا وارد میشوند. علاوه بر این، حدود 60 هزار خودروی تولید آمریکا را به مکزیک یا کانادا صادر میکند و اگر این کشورها تعرفههای تلافیجویانه اعمال کنند، هوندا ممکن است با افزایش هزینههای بیشتری روبرو شود.