به گزارش خودرونگاران به نقل از ایسنا، خودروسازانی نظیر فورد، تویوتا، هوندا، هیوندای و کیا در ماه مه رشد فروش را تجربه کردند؛ چراکه بسیاری از خریداران پیش از اعمال تعرفههای 25درصدی از سوی دونالد ترامپ رئیسجمهور آمریکا، اقدام به خرید کردند تا از مشوقهای قیمتگذاری و موجودیهای قبل از تعرفه بهرهمند شوند.
با این حال، میزان سوددهی در ماه مه به مراتب کمتر از ماههای مارس و آوریل بود. بنا بر گزارش شرکت «وارد اینتلیجنس»، نرخ سالانه تعدیلشده فصلی (SAAR) فروش خودروهای سبک در ماه مه به 15.65 میلیون دستگاه کاهش یافته، در حالی که این رقم در آوریل 17.25 و در مارس 17.83میلیون دستگاه بوده است. شرکت «کاکس اتوموتیو» نیز کاهش مشابهی را در محاسبات خود گزارش داده است.
رایان سوئیت، اقتصاددان ارشد موسسه آکسفورد اکونومیکس، در یادداشتی هشدار داده است که رکود در فروش خودرو فرا رسیده و بعید است در کوتاهمدت با توجه به بدبینی مصرفکنندگان، کاهش موجودی نمایندگیها و افزایش هزینهها ناشی از تعرفهها، تغییری چشمگیر حاصل شود. او تأکید کرد که با کاهش موجودی و جایگزینی آن با خودروهای گرانتر، قیمتها افزایش یافته و احساسات منفی خریداران بر روند فروش تاثیرگذار خواهد بود.
آکسفورد همچنین پیشبینی میکند که تاثیر کامل تعرفهها بر تورم در تابستان امسال آشکار خواهد شد. به گفته سوئیت، ترکیب کاهش موجودی، رشد ضعیف درآمد، قیمتهای بالا و بدبینی مصرفکنندگان، فروش خودرو را تحت فشار قرار خواهد داد. در نتیجه، انتظار میرود فروش خودرو در سال جاری تضعیف شود و در 3ماهه نخست سال 2026 به پایینترین سطح خود برسد. با این حال، بر اساس گزارش یاهو فایننس، یک نقطه امید برای خودروسازان باقی مانده است؛ چراکه 25 درصد از پاسخدهندگان در نظرسنجیها اعلام کردهاند که به دلیل تعرفهها، خرید خودرو را به تعویق انداختهاند، نه لغو.
ه گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، خودروسازانی نظیر فورد، تویوتا، هوندا، هیوندای و کیا در ماه مه رشد فروش را تجربه کردند؛ چراکه بسیاری از خریداران پیش از اعمال تعرفههای 25درصدی از سوی دونالد ترامپ رئیسجمهور آمریکا، اقدام به خرید کردند تا از مشوقهای قیمتگذاری و موجودیهای قبل از تعرفه بهرهمند شوند.
با این حال، میزان سوددهی در ماه مه به مراتب کمتر از ماههای مارس و آوریل بود. بنا بر گزارش شرکت «وارد اینتلیجنس»، نرخ سالانه تعدیلشده فصلی (SAAR) فروش خودروهای سبک در ماه مه به 15.65 میلیون دستگاه کاهش یافته، در حالی که این رقم در آوریل 17.25 و در مارس 17.83میلیون دستگاه بوده است. شرکت «کاکس اتوموتیو» نیز کاهش مشابهی را در محاسبات خود گزارش داده است.
رایان سوئیت، اقتصاددان ارشد موسسه آکسفورد اکونومیکس، در یادداشتی هشدار داده است که رکود در فروش خودرو فرا رسیده و بعید است در کوتاهمدت با توجه به بدبینی مصرفکنندگان، کاهش موجودی نمایندگیها و افزایش هزینهها ناشی از تعرفهها، تغییری چشمگیر حاصل شود. او تأکید کرد که با کاهش موجودی و جایگزینی آن با خودروهای گرانتر، قیمتها افزایش یافته و احساسات منفی خریداران بر روند فروش تاثیرگذار خواهد بود.
آکسفورد همچنین پیشبینی میکند که تاثیر کامل تعرفهها بر تورم در تابستان امسال آشکار خواهد شد. به گفته سوئیت، ترکیب کاهش موجودی، رشد ضعیف درآمد، قیمتهای بالا و بدبینی مصرفکنندگان، فروش خودرو را تحت فشار قرار خواهد داد. در نتیجه، انتظار میرود فروش خودرو در سال جاری تضعیف شود و در 3ماهه نخست سال 2026 به پایینترین سطح خود برسد. با این حال، بر اساس گزارش یاهو فایننس، یک نقطه امید برای خودروسازان باقی مانده است؛ چراکه 25 درصد از پاسخدهندگان در نظرسنجیها اعلام کردهاند که به دلیل تعرفهها، خرید خودرو را به تعویق انداختهاند، نه لغو.