به گزارش خودرونگاران ، هدف این پروژه گسترش حضور کمپانی BYD در بازار خودرو های برقی اروپا و کاهش وابستگی به واردات از چین است.
منابع آگاه به خبرگزاری رویترز گفتهاند که اسپانیا به دلیل هزینه های پایین بخش تولید، زیرساخت های صنعتی پیشرفته، برق ارزان قیمت و سیاست های حمایت دولت از صنایع سبز، در بین دیگر گزینه ها مثل فرانسه و لهستان به مراتب شرایط بهتری دارد.
اولین کارخانه اروپایی BYD در کشور مجارستان قرار داد و ساخت آن از سال 2024 شروع شده ولی به دلیل مشکلات فنی، تکمیل پروژه و شروع تولید با تاخیر مواجه خواهد شد. این کمپانی در سال جاری میلادی اعلام کرد که کارخانه دوم در کشور ترکیه تاسیس خواهد شد. هرچند ترکیه جزو اتحادیه اروپا نیست اما با کشور های عضو این اتحادیه توافق تجاری و گمرگی دارد، این یعنی خودرو های تولید شده در این کشور با تعرفه کمتری وارد اروپا میشوند.
فروش کمپانی BYD در 8 ماه اول سال سال جاری میلادی در اروپا حدود 280 درصد افزایش داشته که نشان میدهد تقاضا برای خودرو های تمام برقی و هایبرید این کمپانی افزایش فوقالعادهای داشته است.
پیشبینی میشود که نتیجه تصمیم نهایی برای انتخاب محل کارخانه تا آخر سال جاری میلادی به صورت رسمی اعلام شود. این کارخانه بخشی از برنامه بلند مدت کمپانی BYD است که طبق آن همه خودرو های عرضه شده به بازار اروپا طی 3 سال آینده در خاک همین قاره تولید یا به عبارتی مونتاژ شوند.
این امر باعث میشود تعرفه های جدید واردات اتحادیه اروپا که علیه تولید کنندگان چینی وضع شدهاند عملا بی اثر شوند. همچنین باید گفت که ساخت این 3 کارخانه شرکت BYD را به یکی از خاصترین خودروسازان چینی تبدیل میکند که با موفقیت یک شبکه کامل تولید و فروش در اروپا ایجاد کرده است.