به گزارش خودرونگاران به نقل از عصر خودرو، این موضوع از سمت دولت هم می تواند در قالب حمایت های اقتصادی و صنعتی از خودروسازان صورت بگیرد و هم به عنوان مکمل، با تعریف مشوق هایی برای خریداران خودرو باشد. این موضوع در جهان امری ثابت شده است تا عموم مشتریان ترغیب به انتخاب خودروهای پاک شوند تا روند کاهش آلودگی هوا و کاهش مصرف سوخت سرعت بیشتری به خود بگیرد و از طرف دیگر به دلیل هزینه های بالاتر ساخت این خودروها به دلیل اضافه شدن قوای محرکه جدید و باتری، مشتریان به دلیل افزایش نسبی قیمت از انتخاب این خودروها منصرف نشوند. حال که صنعت خودرو در راستای ایجاد پلی بین خودروهای بنزینی و برقی، مسیری تازه در حوزه خودروهای هیبریدی غیرپلاگین را آغاز کرده، نوبت به دولت است تا مشوق هایی برای این طرح در نظر بگیرد تا ابعاد اثرگذار این طرح تکمیل شود.
دولتهای سراسر جهان برای ترویج خودروهای هیبریدی (مانند هیبریدیهای معمولی و پلاگین-هیبریدی) که ترکیبی از موتور بنزینی و الکتریکی هستند، سیاستهای حمایتی متنوعی اجرا میکنند. این حمایتها عمدتاً بر دو محور تمرکز دارند: حمایت از صنعت تولید از طریق یارانههای تحقیق و توسعه، معافیتهای مالیاتی برای تولیدکنندگان، و الزامات سهمیهای برای تولید؛ و مزایا برای خریداران شامل تخفیفهای مالیاتی، یارانههای خرید، و تسهیلات غیرمالی مانند دسترسی به خطوط ویژه یا پارکینگ رایگان. هدف این سیاستها، جبران افزایش قیمت اولیه خودروهای هیبریدی نسبت به مدلهای بنزینی (معمولاً 20-50 درصد گرانتر) و تشویق انتقال به سمت فناوریهای سبزتر است.
آمریکا
در آمریکا، دولت فدرال از طریق قانون کاهش تورم ، اعتبار مالیاتی تا 7500 دلار برای خرید خودروهای هیبریدی ارائه می داد. این اعتبار به دو بخش تقسیم میشود: 3750 دلار برای مواد معدنی حیاتی باتری و 3750 دلار برای اجزای باتری، مشروط به مونتاژ در آمریکای شمالی و عدم استفاده از اجزای چینی، روسی، یا کره شمالی. برای صنعت، یارانههای تحقیقاتی از وزارت انرژی (تا 1.2 میلیارد دلار در 2023) به تولیدکنندگان مانند جنرال موتورز و فورد کمک میکند. مزایای خریداران شامل معافیتهای ایالتی (مانند 5000 دلار اعتبار در کلرادو یا درصد تخفیف مالیات فروش در نیوجرسی ) و دسترسی به خطوط HOV (خطوط ویزه خودروهای با دو سرنشین و بیشتر)است. این سیاستها قیمت هیبریدیها را تا 30 درصد کاهش میدهد و فروش خودروهای هیبریدی را را در 2025 به بیش از 200 هزار دستگاه رسانده است.
ژاپن
دولت ژاپن به عنوان خاستگاه خودروهای هیبریدی (با تویوتا پریوس) بر تولید تمرکز دارد. در 2023، بودجه یارانهای 70 میلیارد ین (530 میلیون دلار) برای تحقیق و توسعه هیبریدیها اختصاص یافت. صنعت از معافیتهای مالیاتی 30 درصدی برای تولید بهره میبرد و هدفش معرفی 5000 کامیون هیبریدی تا 2030 است. برای خریداران، اعتبار مالیاتی تا 850 هزار ین (6500 دلار) برای خودروهای پاک، به علاوه معافیت از مالیات ثبت و عوارض جادهای، قیمت را جبران میکند. در 2025، این سیاستها فروش خودروهای هیبریدی را به 62 درصد بازار رساند و اضافه بهای اولیه خریداران را با صرفهجویی سوخت 40 درصدی جبران کرد.
چین
چین با تمرکز بر تولید انبوه، دولتش از برنامه NEV (خودروهای انرژی نو) استفاده میکند. حمایت صنعتی شامل 100 میلیارد یوان (14 میلیارد دلار) یارانه و معافیت مالیاتی 20 درصدی تا 2025 است با الزام سهمیه 10 درصدی تولید هیبریدی برای خودروسازان. تولیدکنندگان مانند BYD از وامهای کمبهره استفاده می کنند. برای خریداران، یارانه مستقیم 5000 یوان (700 دلار) در برخی شهرها و معافیت مالیات سالانه، قیمت را تا 15 درصد کاهش میدهد. همچنین، اجازه استفاده از خطوط اتوبوس و پارکینگ رایگان، ضرر افزایش قیمت را جبران میکند و فروش هیبریدی را 20 درصد در سال 2025 افزایش داده است.
آلمان
در آلمان، دولت تا 2023 اعتبار " نوآوری" تا 4500 یورو برای هیبریدیها ارائه میداد اما با پایان آن، تمرکز به معافیتهای مالیاتی شرکتها (تا 30 درصد برای ناوگان هیبریدی) تغییر کرد. صنعت از 3 میلیارد یورو بودجه تحقیقاتی فدرال (تا 2025) برای باتری و تولید بهره میبرد. خریداران از تخفیف مالیات بر ارزش افزوده 19 درصدی و دسترسی به خطوط کارپول بهره میبرند که قیمت را 10-15 درصد پایین میآورد. این سیاستها فروش هیبریدی را به 12 درصد بازار در 2025 رساند، هرچند پایان یارانهها چالشهایی ایجاد کرد.
بریتانیا
حمایت صنعتی در بریتانیا شامل 700 میلیون پوند (900 میلیون دلار) برای تحقیق و توسعه در 2023 با تمرکز بر زنجیره تأمین باتری بوده است. خریداران از معافیت مالیات شرکتها (تا 80 درصد برای ناوگان) و کاهش عوارض ترافیک (تا 70 درصد در لندن) بهره میبرند که افزایش قیمت 15 درصدی را جبران میکند. در 2025، این مزایا فروش هیبریدی را به 20 درصد بازار رساند و صرفهجویی سوخت را 25 درصد افزایش داد.
فرانسه
فرانسه با برنامه Advenir، یارانه تا 5000 یورو برای هیبریدیها در مناطق خاص ارائه میدهد. صنعت از 3 میلیارد یورو بودجه تحقیقاتی برای تولید هیبریدی بهره میبرد . خریداران از تخفیف مالیات محلی (تا 3000 یورو) و پارکینگ رایگان در پاریس لذت میبرند، که قیمت را تا 20 درصد کاهش میدهد. این سیاستها فروش هیبریدی را 30 هزار دستگاه در نیمه اول 2025 به ثبت رساند و ضرر اولیه را با مزایای غیرمالی جبران کرد.
کانادا
کانادا اعتبار مالیاتی تا 3500 دلار کانادایی (2600 دلار آمریکا) برای هیبریدیها ارائه میدهد؛ با تمرکز بر مونتاژ داخلی. استانهایی مانند انتاریو یارانه 2000 دلار اضافه میکنند. صنعت از 900 میلیون دلار بودجه تحقیقاتی بهره میبرد. خریداران از معافیت عوارض استانی و دسترسی HOV (خطوط استفاده میکنند که افزایش قیمت را 15 درصدی جبران میکند. فروش هیبریدی در 2023 به 100 هزار واحد رسید و سیاستها را مؤثر نشان داد.
هند
هند با طرح FAME II ، یارانه تا 1200 دلار برای هیبریدیها ارائه میدهد. صنعت از معافیتهای وارداتی 70 درصدی برای باتری بهره میبرد. خریداران از کاهش مالیات GST (تا 5 درصد) و پارکینگ رایگان در دهلی بهره میبرند که منجر به کاهش قیمت تا 10 درصد می شود.
کره جنوبی
کره جنوبی بودجه 1.2 میلیارد وون (900 میلیون دلار) در 2023 برای یارانه هیبریدی اختصاص داد؛ با 25 درصد افزایش تعداد خودروهای یارانهای. صنعت از معافیت مالیاتی 40 درصدی برای تولید بهره میبرد. خریداران اعتبار تا 5 میلیون وون (3700 دلار) و استفاده از خطوط اتوبوس دریافت میکنند که اضافه بهای 20 درصدی قیمت را جبران میکند.
نروژ
نروژ با هدف 100 درصد فروش خودروهای پاک تا پایان 2025، معافیت 100 درصدی مالیات واردات و عوارض جادهای برای هیبریدیها ارائه میدهد. صنعت خودرو از 100 میلیون دلار برای توسعه خودروهای هیبریدی بهره میبرد. خریداران، پارکینگ رایگان، عوارض صفر و دسترسی به حرکت در خطوط اتوبوس دارند که هیبریدیها را ارزانتر از بنزینی میکند. با این برنامه سهم فروش هیبریدی ها در سال 2024 رشد قابل توجهی در این کشور داشت.