خودرونگارانیان

www.BourseKhabarIranian.ir/

شناسه خبر : 616160 سه‌شنبه 6 آبان 1404 10:0

سایپا آریا؛ پاک و قدرتمند‌تر شد

خودرونگاران_رونمایی از سایپا آریا پلاگین هیبرید (Aria Plug-in Hybrid) در حاشیه چهاردهمین همایش بین‌المللی موتورهای درون‌سوز و یازدهمین نمایشگاه موتور تهران در مهر 1404، نقطه عطفی در تاریخ صنعت خودروسازی ایران بود.

به گزارش خودرونگاران به نقل از عصر خودرو،  این خودرو، که با حضور مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا معرفی شد، به عنوان اولین خودروی پلاگین هیبرید (PHEV) توسعه‌یافته در ایران، نشان‌دهنده عزم جدی این خودروساز برای ورود به عرصه فناوری‌های پیشرفته قوای محرکه است. آریا PHEV نه تنها پاسخی به فشارهای زیست‌محیطی و اقتصادی کشور، مانند آلودگی هوا و هزینه‌های بالای سوخت، بلکه گامی در جهت کسب دانش فنی بومی و رقابت در بازار خودروهای سبز است. این پروژه، که فاز نمونه اولیه آن توسط مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا تکمیل شده، قرار است طی 14 ماه آینده به مرحله تولید تجاری برسد.

مشخصات فنی: ترکیبی قدرتمند از بنزین و برق
قلب تپنده آریا پلاگین هیبرید، سیستم قوای محرکه دوگانه آن است که ترکیبی از یک موتور بنزینی و یک موتور الکتریکی را ارائه می‌دهد. بخش بنزینی شامل یک موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی با سیکل اتکینسون است – طراحی‌ای که به دلیل بهره‌وری حرارتی بالا(تا 40%) برای خودروهای هیبریدی ایده‌آل است. این موتور 85 کیلووات (معادل 114 اسب بخار) قدرت تولید می‌کند. سیکل اتکینسون، با فشرده‌سازی کمتر و احتراق بهینه‌تر، مصرف سوخت را کاهش می‌دهد و آلایندگی را به حداقل می‌رساند که با استانداردهای یورو 6 همخوانی دارد.

موتور الکتریکی آریا PHEV، با توان 160 کیلووات (215 اسب بخار) ، بخش عمده قدرت و شتاب‌گیری را تأمین می‌کند. این موتور، که به گیربکس اختصاصی هیبریدی (DHT) متصل است، امکان رانندگی تمام‌برقی در مسافت‌های کوتاه را فراهم می‌کند.

باتری لیتیوم-یون با ظرفیت 20 کیلووات‌ساعت، امکان پیمایش تمام‌برقی 80 تا 100 کیلومتر را فراهم می‌کند – ایده‌آل برای رفت‌وآمدهای شهری. این ظرفیت، در مقایسه با هیبریدهای معمولی (HEV) که معمولاً باتری‌های 1-2 کیلووات‌ساعتی دارند، بسیار بزرگ‌تر است و آریا را در دسته PHEVهای پیشرفته قرار می‌دهد.

مصرف سوخت ترکیبی آریا PHEV، بر اساس چرخه NEDC، تنها 2.7 لیتر در 100 کیلومتر است – رقمی که در صورت شارژ منظم باتری، حتی از بسیاری از هیبریدهای معمولی مانند تویوتا کرولا هیبرید (4.5 لیتر/100 کیلومتر) پایین‌تر است. برد ترکیبی 1200 کیلومتر دغدغه «اضطراب برد» را برای رانندگان ایرانی، که با زیرساخت شارژ محدود مواجه‌اند، برطرف می‌کند. این ویژگی، آریا را برای سفرهای بین‌شهری نیز مناسب می‌سازد. لازم به ذکر است که این خودرو هم از طریق منبع شارژر خارجی و هم از طریق پیشرانه بنزینی قابل شارژ است و نگرانی برای کمبود یا مشکلات زیرساخت خودروهای برقی برای آن وجود ندارد.

خودروهای پلاگین هیبرید (PHEV) ترکیبی هوشمندانه از موتور بنزینی و الکتریکی هستند که مزایای متعددی برای کاربران و محیط زیست ارائه می‌دهند. این خودروها، مانند سایپا آریا PHEV، با قابلیت شارژ باتری از برق خانگی یا ایستگاه‌های شارژ، امکان رانندگی تمام‌برقی در مسافت‌های کوتاه (معمولاً 50 تا 100 کیلومتر) را فراهم می‌کنند. این ویژگی، مصرف سوخت را به شدت کاهش می‌دهد؛ برای مثال، آریا PHEV تنها 2.7 لیتر در 100 کیلومتر مصرف می‌کند، که در مقایسه با خودروهای بنزینی (8-10 لیتر) صرفه‌جویی قابل توجهی است.

مزیت اصلی PHEVها، برد ترکیبی بالای آنهاست. با ترکیب باتری و مخزن سوخت، آریا تا 1200 کیلومتر پیمایش دارد، که «اضطراب برد» را برای سفرهای طولانی رفع می‌کند. این خودروها انعطاف‌پذیری بالایی دارند: در شهر، حالت برقی آلایندگی صفر ایجاد می‌کند، و در جاده، موتور بنزینی عملکرد را تضمین می‌کند. کاهش انتشار CO2 (تا 70% کمتر از خودروهای بنزینی) به بهبود کیفیت هوا در کلان‌شهرها کمک می‌کند، که با اهداف زیست‌محیطی جهانی همخوان است.

از نظر اقتصادی، PHEVها هزینه‌های سوخت را کاهش می‌دهند و با یارانه‌های دولتی (در برخی کشورها) مقرون‌به‌صرفه‌تر می‌شوند. سیستم بازیافت انرژی ترمز، کارایی را افزایش می‌دهد، و فناوری‌هایی مانند شارژ سریع DC استفاده روزمره را آسان می‌کند. امکانات لوکس، مانند نمایشگرهای دیجیتال و سیستم‌های ایمنی ADAS، تجربه رانندگی را ارتقا می‌دهند. با این حال، نیاز به زیرساخت شارژ و قیمت اولیه بالاتر، چالش‌هایی هستند که با گسترش ایستگاه‌ها و تولید بومی در حال رفع‌اند.  PHEVها، مانند آریا، پلی به سوی آینده‌ای سبز و اقتصادی‌ بدون چالش های خودروهای برقی هستند.

کلیه حقوق این سایت برای خودرونگارانیان محفوظ است
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2021 www.‎BourseKhabarIranian.ir, All rights reserved.